Ekonomika
Bizness

Rīgas ostā palielinājies pārkrauto labības un dažādu kokmateriālu kravu apjoms0


Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: Ivars Soikāns/LETA

Šī gada pirmajā ceturksnī no Rīgas brīvostas nosūtīts 583,8 tūkstoši tonnu labības un labības produktu, kas ir par 65,1% vairāk nekā 2019. gada pirmajā ceturksnī, un tas ir lielākais apgrozījuma kāpums starp visiem ostā pārkrauto kravu veidiem.

Gandrīz pusi (271,1 tūkstoti tonnu) no visa apjoma Rīgas ostas termināļi eksportējuši tieši martā – laikā, kad visā pasaulē uzliesmojusi Covid-19 epidēmija, turklāt viss šis apjoms ir Latvijā izaudzētā labība.

Pirmajos trīs mēnešos kuģi ar labības kravām no Rīgas devušies uz 13 dažādu pasaules valstu ostām. Puse no visām graudu kravām nonāca Nigērijā, bet labība nosūtīta arī uz Turciju, Dienvidāfriku, Sudānu, Libānu, Ēģipti un ostām Eiropas valstīs.

Visvairāk krauj komateriālus

Pēc apjoma lielākais pārkrauto kravu veids šī gada pirmajā ceturksnī Rīgas ostā bija kokmateriālu kravas, kas veidoja gandrīz ceturto daļu (24%) no ostas kravu portfeļa, kas turklāt gandrīz pilnā apmērā ir vietējās izcelsmes eksporta produkcija.

Pirmajos trīs mēnešos no ostas nosūtīts 1,5 miljoni tonnu dažādu kokmateriālu, kas pārsniedz aizvadītā gada rādītājus (+0,9%).

Šogad ievērojami audzis no ostas nosūtīto granulu (+9,4%), šķeldas (+30,4%) un zāģmateriālu (+90,7%) apjoms.

Vienlaikus krītoties pieprasījumam, samazinājies apaļkoku eksports, kas samazinājies par 27,9%.

Kuģi kokmateriālu kravas no Rīgas nogādājuši 14 dažādu valstu ostās, lielāko daļa kravu nogādājot uz Lielbritāniju (37% no kopapjoma), Zviedriju un Dāniju, kas tradicionāli ir lielākie Latvijas kokmateriālu eksporta tirgi.

Izdevīgi pārdod labības krājumus

“Martā pārkrautais rekordaugstais labības produktu apjoms bija 100% Latvijā izaudzēta labība. Lielo apgrozījumu marta mēnesī skaidrojam ar augstu pieprasījumu un labo cenu labības tirgū.

Pārdevēji centās izmantot labo tirgus konjunktūru un pārdot labības krājumus, kas savukārt atspoguļojas labības eksporta apjomos un termināļa pārkraušanas rādītājos.

Vienlaikus mēs jau esam sākuši gatavoties nākamajai sezonai, cerot, ka pēc maigās ziemas, Latvijā atkal būs laba labības raža,” uzsver Rīgas ostas lielākā labības produktu termināļa SIA “Alpha osta” komercdirektors Valērijs Fjodorovs, kura vadītajā terminālī ikdienā pārkrauj gan Latvijas ražotāju produkciju, gan arī tranzītkravas no Lietuvas un Krievijas.

Arī Rīgas ostas terminālī “Port Mīlgrāvis” pārkrautā labība gandrīz pilnībā ir vietējo Latvijas ražotāju produkcija.

Kāpums iespējams pateicoties ieguldījumiem termināļu infrastruktūrā

“Kamēr vien Latvijas zemnieki audzēs graudus, Rīgas ostas termināļos pārkrautās labības apjoms saglabāsies augstā līmenī. Kopējais labības kravu apgrozījuma pieaugumu ir saistīts arī ar veiktajiem ieguldījumiem ostas termināļu infrastruktūras attīstībā, kas dod iespēju nodrošināt ātrāku un efektīvāku kuģu apkalpošanu, kravu apstrādi un kravu uzglabāšanas jaudas palielināšanu,” norāda otra lielākā Rīgas ostas labības produktu termināļa SIA “Port Milgravis” izpilddirektors Aleksandrs Bovtrukevičs.

“Pēdējo gadu laikā esam izbūvējuši sešas jaunas graudu noliktavas, plānojam arī trīs noliktavu būvniecību, tāpat iecerēta vēl vienas piestātnes rekonstrukcija, lai nākotnē graudu pārkraušanas apjomus varētu vēl pieaudzēt,” stāsta A.Bovtrukevičs.

Pieprasījums pēc labības audzis koronavīrusa iespaidā

Eksperti norāda, ka labības produktu pastiprinātais pieprasījums un augstās cenas visticamāk ir Covid-19 izraisītās krīzes efekts – labības importētājvalstis, kurās labības produktus nesaražo pietiekamā apjomā, sāk iepirkt labību un veidot rezerves, iespējams, baidoties no gaidāmās labības izvešanas ierobežojumu ieviešanas labības eksportētājvalstīs.

Kopā martā Rīgas ostā, ievērojot stingrus drošības pasākumus, lai pasargātu ostas darbiniekus no inficēšanas riskiem, pieņemti un apkalpoti 272 tirdzniecības kuģi, kopā pārkrauts 2,35 miljonu tonnu dažādu kravu, tādejādi marts uzskatāms par šī gada veiksmīgāko mēnesi kravu pārvadājumos Rīgas ostā.

Kravu plūsma norit gan ar jūras pārvadājumiem, gan pa sauszemi, izmantojot autotransportu un dzelzceļu martā Rīgas ostā, saņemot un nosūtot kravas, apkalpots 45,1 tūkstotis autotransporta vienību un 14,4 tūkstoši dzelzceļa vagonu.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
IB
Ivars Bušmanis
Ekonomika
“Pandēmija parādīja, ka attīstāmies nepareizi.” Intervija ar Arni Putniņu 2
1 diena
OZ
Olafs Zvejnieks
Ekonomika
Olafs Zvejnieks: Valsts riskē ar masveidīgu uzņēmumu maksātnespēju un bezdarba pieaugumu
1 diena
Raivis Šveicars
Ekonomika
Kur “audzē” citronskābi, antibiotikas, vitamīnus un vakcīnas? “Biotehniskā centra” noslēpumainie bioreaktori
1 diena

Lasītākie

IK
Ilze Kuzmina
Latvijā
“Jaunais īpašnieks apliks sētu, arhitektūras piemineklis tur stāvēs neredzams!” Biedrība lūdz glābt Anniņmuižu
1 stunda
LA
LA.LV
Latvijā
“Spļāviens sejā nacionālai pašapziņai,” Dzintars naudu krievu medijiem salīdzina ar terorisma finansēšanu
32 minūtes
EL
Egils Līcītis
Latvijā
Egils Līcītis: Gobzems satrakojies. Čalim jumts aizbraucis. Kokaīnu sašņaucies. Kā Saeimas parkets viņu vēl nes! 2
2 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Ekonomika
“Nebūs viesstrādnieku, raža sapūs uz lauka!” Kāpēc latvieši negrib mēnesī nopelnīt 1000 eiro? 24
5 stundas
LE
LETA
Veselam
Pagājušajā diennaktī Latvijā nav atklāts neviens jauns Covid-19 inficētais
4 stundas