Foto: mammadaba.lv

Skolotāji izzina meža pedagoģijas pieredzi LVM tālākizglītības kursos 0

Kā veicināt radošumu, mācoties par mežu? Kā veidot nodarbības tā, lai skolēni spētu darboties aktīvi un izzinoši? Uz šiem un vēl citiem jautājumiem pedagogi no visas Latvijas rada atbildes AS “Latvijas valsts meži” (LVM) rīkotajos 36 stundu tālākizglītības kursos, kas šogad aizvadīti starptautiskā gaisotnē, vēsta “mammadaba.lv”.

Reklāma
Reklāma
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
Kokteilis
15 saderīgākie zodiaka zīmju pāri: viņiem ir pa spēkam radīt ideālu ģimeni
Ķīna un Turcija sagādā Krievijai nepatīkamu “pārsteigumu” 34
Lasīt citas ziņas

Trīs dienas ilgās nodarbības dalībnieki aizsāka Latvijas Republikas Zemkopības ministrijā (ZM), tiekoties ar Zemkopības ministra biroja vadītāju Jāni Eglīti.

Tikšanās laikā noritēja ne tikai iepazīšanās ar ZM līdzšinējo darbību un sasniegumiem, bet arī aktīvas diskusijas par mežsaimniecības nozari, tās aktualitātēm un nozīmi vides un sociālo jautājumu risināšanā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču pēc sākotnējā ievada skolotājus par mītiem un realitāti aicināja domāt Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss, kurš prezentācijas laikā aplūkoja ne tikai statistikas datus, bet arī uzskatāmus un reālus sadzīves piemērus, kas norāda – ne vienmēr viss ir tā, kā izskatās, un ir svarīgi aplūkot lietas padziļināti.

Foto: mammadaba.lv

Turpinot ceļu, pedagogi devās uz LVM Kalsnavas arborētumu. Lai gan arborētums pazīstams ar savu bagātīgo kolekciju un kuplajiem Peoniju svētkiem, skolotāji tā teritorijā iejutās skolēnu lomā, piedaloties “Zaļā pagalma skolā”.

Nodarbība tika sadalīta trīs daļās – pirmās daļas ietvaros tika veidotas komandas, izmantojot kartiņas, dažādus sadzīves priekšmetus un arborētuma teritorijā sastopamās koku un krūmu sugas.

Otrā daļa tika veltīta lomu spēlei, kuras laikā ikviens iejutās ekotūrista lomā un pieņēma lēmumus par to, kuras no līdzi ņemamajām precēm būs videi draudzīgākas kā citas līdz šim pieņemtās alternatīvas, taču trešajā daļā komandas veica zinātniskus eksperimentus, iepazīstot zemes resursu pieejamību, kā arī pētot augsnes īpašības un ūdens caurlaidību.

Foto: mammadaba.lv

Lai otro dienu iesāktu modri un aktīvi, skolotāji-cīruļi kopā ar Latvijas Putnu fonda ornitologiem devās pie dabas, vērojot apkārt mītošās putnu sugas un noskaidrojot atbildes uz sev interesējošajiem jautājumiem, kas saistīti ne vien ar lidoņu vērošanu, bet arī pašu putnu dzīvi un paradumiem.

Foto: mammadaba.lv

Sākoties dienas aktīvākajai daļai, dalībniekiem tika dota unikāla iespēja tikties ar uzņēmēju un starptautiski atzītu mācību grāmatu autoru prof. Gunteru Pauli (Gunter Pauli).

Tikšanās laikā klātesošie iepazinās ar profesora izstrādātajām izglītības metodēm un līdzekļiem, kas teju visā pasaulē tiek izmantoti, lai saistošā un atraktīvā veidā mācītu par ilgtspējīgu vides apsaimniekošanu un bioekonomiku. Savos materiālos un darbā profesors liek uzsvaru uz mācību procesa nodrošināšanu pie dabas, tāpēc arī klātesošie skolotāji tika aicināti doties mežā, kur tika pildīti dažādi uzdevumi, kas sniedza uzskatāmu piemēru, kā ātri un efektīvi novadīt āra mācību stundu.

Reklāma
Reklāma

Nodarbības noslēgumā katrs dalībnieks no Guntera Pauli saņēma autora parakstītu grāmatu “Varenākais koks” (The greatest tree). Taču, lai izzinātu mežu, ir jānoskaidro, kāds ir tā tapšanas ceļš no sēklas līdz guļbūvei, tāpēc kopīgi tika apmeklēta LVM kokaudzētava “Podiņi”, kur ar stādaudzētavā notiekošajiem procesiem iepazīstināja tās vadītājs Jānis Siksalietis, bet ar meža aktualitātēm un jautājumiem iepazīstināja meža eksperts Kaspars Riže.

Foto: mammadaba.lv

Kursu noslēguma dienā Latvijas Valsts Mežzinātnes institūta “Silava” pētnieks Āris Jansons diskusijas “Mežs Latvijai – nākamie 100” ietvaros rosināja domāt par to, kādu vēlamies redzēt nākotnes mežu, bet LVM Skolu programmas vadītāja Līga Abizāre ar klātesošajiem apsprieda līdzšinējo mācību programmu norisi un sadarbības iespējas jaunajā mācību gadā. Ikviens skolotājs tika aicināts arī izteikt priekšlikumus programmu uzlabošanai, tādā veidā rodoties diskusijai par to, kā šīs programmas arvien vairāk pietuvināt ikdienas mācību procesam skolās.

Foto: mammadaba.lv

Tāpat, lai vēl veiksmīgāk dalītos pieredzē, skolotāji devās “randiņos”, kuri ne tikai satuvināja, bet rosināja sadarboties un veidot kopīgus projektus. Kā minēja skolotāja no Limbažu 3. vidusskolas, “šo ”randiņu” laikā sākotnēji sveši cilvēki tik īsā laikā var kļūt par savējiem!”

Foto: mammadaba.lv

Taču Viļānu novada dabas draugu centra “Dadzis” vadītāja par pieredzēto stāsta: “Galva pilnā ar foršām idejām, rokas gatavas palīgmateriālu veidošanai, jauni sakari nodibināti. Paldies par pasākumu, iedvesmu, pieredzi un iespēju darboties LVM mācību programmās, piedāvājot centra bērniem apgūt jaunas zināšanas un prasmes. Pasākuma noslēgumā katrs kursa “absolvents” tika pie kroņa. Ja gadīsies uz ielas satikt kādu ar tik dīvainu kroni – nebrīnieties. Tiem cilvēkiem ir cēls mērķis – bērnu izglītošana dabas un vides jautājumos, audzinot domājošo nākotni”.

LVM ik gadu piedāvā tālākizglītības kursus pedagogiem, kurus saista meža integrācija mācību procesā. Profesionālās pilnveides kursi ir saskaņoti ar LR Izglītības un zinātnes ministriju un tiek veidoti sadarbībā ar Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta Tālākizglītības centru. Kursu norisi finansiāli atbalsta Latvijas Vides aizsardzības fonds projekta “Nemēslo mežā!” ietvaros.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.