Kadrs no Reiņa Kalviņa pilnmetrāžas filmas “Maiņa”.
Kadrs no Reiņa Kalviņa pilnmetrāžas filmas “Maiņa”.
Publicitātes foto

“Taksista vientulība”. Sanitas Grīnas recenzija par Reiņa Kalviņa spēlfilmu “Maiņa” 0

Sanita Grīna, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Kino dzīves atgriešanos kinoteātros Latvijā iezīmē režisora Reiņa Kalviņa pilnmetrāžas debijas spēlfilmas – krimināldrāmas “Maiņa” – pirmizrāde 17. septembrī.

VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kāpēc viņi tik ilgi ir mums melojuši? 531
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pensija būs jākrāj pašam! Ar laiku pensijas 1. līmenis izzudīs arī Latvijā 92
6 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TV personības Žaklīnas Cinovskas jaunā darbavieta – pārsteigums daudziem 24
11 stundas
Lasīt citas ziņas

Balansējot uz smalkas robežas starp reālismu un izklaidi, “Maiņa” vēsta par vienu notikumiem bagātu nakti taksista Mareka dzīvē. Filma tapusi studijā “Mistrus Media” sadarbībā ar “Picture House”.

Šķiet, ka Latvijas kino industrijas profesionāļu uzmanību Reinis Kalviņš pirmo reizi piesaistīja pirms vairāk nekā trim gadiem, drosmīgi startējot Nacionālā kino centra filmu ražošanas finansējuma konkursā ar šo pašu, filmas “Maiņa”, projektu – viens pats, jauns režisors bez producenta atbalsta.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tolaik filma tika pieteikta kā moderna “film noir” jeb “neo-noir” – vizuāli un estētiski specifisks žanrs, par kuru interese periodiski uzliesmo gan režisoru, gan skatītāju vidū jau vismaz kopš 80. gadiem; tā sižeti parasti saistīti ar kriminālo pasauli un varoņi darbojas vidē, kur robežas starp pareizo un nepareizo rīcību bieži ir grūti novelkamas.

Nav brīnums, ka “Maiņa”, kuras iedvesmu Reinis Kalviņš – pats arī viens no filmas scenārija autoriem (kopā ar Aldi Bukšu) – smēlies reālos Rīgas taksistu stāstos un dokumentālos notikumos, šo gadu laikā atradusi mājvietu studijā “Mistrus Media” (producents Gints Grūbe) – vienā no Latvijas studijām, kas gan strādā ar režisoriem ar spilgtu autora rokrakstu (jaunāko studijas producēto spēlfilmu vidū ir Dāvja Sīmaņa “Tēvs Nakts” un Viestura Kairiša “Melānijas hronika”), gan arī uzņem dokumentālās filmas par sociāli aktuālām un saistošām tēmām (piemēram, Grūbes paša režisētās “Lustrum” un “Spiegs, kurš mans tēvs” (kopā ar Jāku Kilmi)).

Vizuāli un noskaņas ziņā “Maiņas” Rīga, kurā mūs ieved Kalviņa taksists Mareks, ir radniecīga pelēcīgajai, novembrīgajai mikrorajonu pilsētai no filmām “Cilvēki tur” (rež. Aiks Karapetjans, 2012) un “Modris” (rež. Juris Kursietis, 2014).

Liepājas teātra aktiera Edgara Ozoliņa pārliecinoši tēlotais Mareks – mazrunīgs, padrūms, aiz sakniebtajām lūpām un sarauktās pieres šķiet drīzāk slēpjam emocionalitāti nekā cinismu – atgādina mazliet dzīves apbružātāku, vairs ne tik naivu iepriekšminēto, kā arī Jāņa Norda filmu “Amatieris” (2008) un “Mammu, es tevi mīlu” (2013) galvenos varoņus.

No vienas puses, “Maiņa” tādējādi ierakstās Latvijas kino pēdējās desmitgades “jauno, dusmīgo vīriešu” pieaugšanas stāstu tradīcijā, diemžēl demonstrējot arī raksturīgo sieviešu tēlu trūkumu – arī “Maiņas” pasaulē sieviešu tēliem ir visai ierobežotas funkcijas. (Reducējot varētu teikt, vai nu mātes, vai padauzas – mātišķo lomu Mareka dzīvē pilda taksistu bāzes pavāre Olga, turpretī citas, pat viņa dēla māte, ir tādas, kam “svarīgs tikai spa”, – arī brīdī, kad viņa nav gatava pēc Mareka pirmā zvana skriet pēc dēla; interesanti, ka biznesmeņa Stabiņa “draudzene” šķiet apvienojam abus šos stereotipus – vieglas uzvedības sieviete, kas mātišķi aprūpē piedzērušos pusmūža vīrieti.)

No otras puses, visinteresantākās “Maiņā” ir Mareka attiecības ar viņa taksometru. Jau no filmas pirmajiem kadriem – Mareka acīm atpakaļskata spogulītī, kam seko kameras atbrauciens, kurā ieraugām taksometru, – top skaidrs, ka Mareks un taksis ir viens vesels.

Taksis ir Mareka ķermeņa “paplašinājums”, viņa mazā pasaulīte, čaula, kas pasargā viņu un kas jāpasargā viņam. Taču šī drošība ir iluzora – Mareka parāda dēļ viņa pasaule jau sākotnēji ir apdraudēta, tās robežas ir viegli pārkāpjamas (pasažieres, kam Mareks uzticas, viņu apzog), līdz filmas beigās drošība ir fiziski iznīcināta kopā ar taksometru.

Šī neparastā ievainojamība padara Mareku par neparasti saistošu varoni ar izaugsmes potenciālu. Tikai zaudējot savu drošo pasauli, Mareks spēj atklāt, ka svarīgākās galu galā ir viņa attiecības ar dēlu, un sākt saprast, ko nozīmē atbildības uzņemšanās.

Kalviņa pieeja bijusi principiāli konceptuāla, gan rādot notikumus tikai no filmas galvenā varoņa skatpunkta, gan ierobežojot norises vienas taksista maiņas laikā. Šī izvēle gan brīžiem rada mazliet dezorientējošu sajūtu, jo tiekam iemesti pasaulē, kuras varoņi zina par to vairāk nekā skatītāji.

Mēs esam Marekam ceļabiedri, vienlaikus cenšoties apgūt, kādi tad ir šīs pasaules “nerakstītie noteikumi”, ko viņš grasās pārkāpt; ir lietas, kam mums jānotic uz vārda, un lietas, kas tā arī netiek paskaidrotas. Piemēram, kādi ir taksistu kara iemesli un mērķi, kam gan, iespējams, nav izšķirošas nozīmes Mareka stāstā, bet kas viennozīmīgi padarītu filmas pasauli pilnasinīgāku.

Filmas darbība lielākoties risinās diennakts tumšajā daļā – izaicinājums, ar kuru filmas operators Džordžs Čipers-Lilemarks tiek galā brīnišķīgi, liekot trāpīgus vizuālo metaforu akcentus, piemēram, Mareks ar dēlu vakariņo “Lauvas namā” pie aizsvīduša stikla; Mareka seja aiz akvārija naktsklubā; Mareks pats kā zivs akvārijā stikla būcenī taksistu bāzē.

“Maiņa” cenšas balansēt uz robežas starp reālistisku un izklaidējošu filmu, tomēr nevarētu teikt, ka tas būtu pilnībā izdevies. Lai gan tiek minēts, ka filma balstīta Rīgas taksistu pieredzē un tajā redzamas atpazīstamas un savā ziņā leģendāras Rīgas vietas, kā Rīgas lidosta vai “Lauvas nams”, taksistu kari, uz kuru fona risinās Mareka stāsts, paliek nespecifiski, atstājot sajūtu, ka tie varētu risināties teju jebkurā Eiropas pilsētā – iespējams, jau pieminētās konceptuālās izvēles turēties pie galvenā varoņa skatpunkta dēļ.

SAISTĪTIE RAKSTI

Tāpat arī ar nožēlu jāpiemin, ka daļa no filmas otrā plāna tēliem, situācijām un dialogiem šķiet drīzāk pasmeltas no kriminālfilmu klišeju lādītes, nekā organiski izaugam no darbības vides, kurā taču – kā zināms no mediju publikācijām un sižetiem par reālajiem taksistu kariem – netrūkst aizraujošu pavērsienu. Tomēr neviens akrobāts nav apguvis publiku žilbinošus trikus bez zvārošanās, un arī Reinis Kalviņš ir tikai savas karjeras sākumā.

“Maiņa”, mazbudžeta spēlfilma, 81′, Latvija, 2020

Scenārija autori – Reinis Kalviņš, Aldis Bukšs, režisors Reinis Kalviņš, operators Džordžs Čipers-Lilemarks, mākslinieks Jānis Bijubens, kostīmu māksliniece Liene Dobrāja, grima māksliniece Maija Gundare, skaņu režisors Artis Dukaļskis, montāžas režisors Armands Začs, aktieru atlases režisore Māra Liniņa, izpildproducente Ilze Krūmiņliepa, producents Gints Grūbe, studija “Mistrus Media”.

Galvenajā lomā – Edgars Ozoliņš.

No 17. septembra – kinoteātros Rīgā un visā Latvijā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kāpēc viņi tik ilgi ir mums melojuši? 531
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pensija būs jākrāj pašam! Ar laiku pensijas 1. līmenis izzudīs arī Latvijā 92
6 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TV personības Žaklīnas Cinovskas jaunā darbavieta – pārsteigums daudziem 24
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
„Pērc, ko gribi, te viss ir lētāks!” Latvieši dalās pieredzē, kāpēc pēc ikdienas precēm dodas uz „Lidl” Lietuvā 43
7 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Lai orhidejas ziedētu vienmēr: dārzniece atklāj vienu “triku”
10 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
Pensija būs jākrāj pašam! Ar laiku pensijas 1. līmenis izzudīs arī Latvijā 92
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kurās autostāvvietās Rīgā visbiežāk notiek avārijas? 2
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Navaļnijs: “Google” un “Apple” rīkojušies kā Putina “līdzdalībnieki” 7
1 stunda
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Ierobežojumi pastāv gan diktatūrās, gan demokrātijās. Kā var iedomāties, ka tas viss ir starptautiska sazvērestība? 14
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Navaļnijs: “Google” un “Apple” rīkojušies kā Putina “līdzdalībnieki” 7
22:09
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
Spēle kā pa viļņiem, bet mūsu kapteiņi rāda piemēru 1
22:00
LA
LA.LV
Ziņas
Kurās autostāvvietās Rīgā visbiežāk notiek avārijas? 2
21:10
AT
Andris Tiļļa
Ziņas
FOTO. “Katra mana filma ir bijusi pilnasinīga paralēlā dzīve!” Pirmo reizi iespēja ielūkoties Streiča jaunības dienu spilgtākajos mirkļos 2
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
„Pērc, ko gribi, te viss ir lētāks!” Latvieši dalās pieredzē, kāpēc pēc ikdienas precēm dodas uz „Lidl” Lietuvā 43
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Koalīcijā panākta politiska vienošanās par 2022.gada budžetu 3
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Valdības partneri: Darba devējam būtu jāļauj pārliecināties par darbinieku Covid-19 sertifikātu esamību 18
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Nosauc četras profesijas, kurām nākamgad varētu celt algas 9
5 stundas
VK
Vita Krauja
Ziņas
“Ne vienmēr aktieri uz skatuves skūpstās pa īstam!” Nacionālā teātra aktrise Madara Reijere par mīlestības spēli un saprātu
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Cilvēkus izmanto.” Ilvesa par to, ka ar cilvēkiem tiek manipulēts, mērķtiecīgi izmantojot dažādas tehnoloģijas 18
8 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Spēlēs ne tikai par Latviju, bet arī aizgājušo draugu Kivlenieku! Merzļikins par jauno vienošanos ar “Blue Jackets” 2
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tā ir pelēkā zona.” Darba devēji prasa lielākas tiesības epidemioloģisko pasākumu ievērošanas nodrošināšanā 45
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lukašenko izvērš “spiegu” medības valstij piederošajās rūpnīcās 24
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Iedzīvotājus brīdina par apdrošinātāja vārdā izsūtītiem krāpnieku e-pastiem 4
8 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Lai orhidejas ziedētu vienmēr: dārzniece atklāj vienu “triku”
10 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TV personības Žaklīnas Cinovskas jaunā darbavieta – pārsteigums daudziem 24
11 stundas
IK
Ilze Kuzmina
Ziņas
Ilze Kuzmina: Muižniece līdztekus “ugunsgrēka dzēšanai” veikusi arī darbus, kas no malas pat izskatās pēc kontrrevolūcijas 12
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Esmu apbēdināta, ka mani tik viegli nodeva…”: dziedātāja Alise Haijima beidzot komentējusi internetā nopludināto video, kurā viņa un citi niekojas ar “balto pulverīti” 42
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. TV skatītāji sašutuši: Magone Šutoviene ar draudzenēm apspriež intīmo dzīvi ar vīriešiem, bet blakus sēž viņas septiņgadīgais dēls 60
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Stilisti, mūziķi un TV personības pulcējas “Stockmann” rudens – ziemas kolekcijas modes skatē 9
12 stundas
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kāpēc viņi tik ilgi ir mums melojuši? 531
16 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Ābolu pīrāgs “Šarlote”: klasiska recepte, kas izdodas katram!
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Žēl noskatīties, kā daži nošpricētie iesākuši pazemot un tiranizēt pagaidām nevakcinētos sugasbrāļus. Egila Līcīša feļetons 237
1 diena
PL
Praktiskais Latvietis
Praktiski
Ne tikai skaisti, bet arī vērtīgi: kā no pīlādžiem pagatavot vērtīgu sīrupu?
10 stundas
RR
Rolands Repša
Ziņas
Rolands Repša: Muļķis ir nevis ezis, bet tas, kurš nespēj elementāri “ierubīties”, ka ezis ir ezis 50
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Būšu kļūdījies. Tā bija kļūda, protams…” – vides aktīvists, deputāts Māris Olte komentē internetā izplatīto video, kurā šņauc balto pulverīti 68
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Vanda, Veneranda un Venija 2
11 stundas