Ekonomika
Auto un tehnoloģijas

“Tet” sāk jaunu, personalizētā satura ēru televīzijā3

Publicitātes attēls

“Tet” sadarbībā ar Latvijas Universitāti (LU) izstrādājis unikālu, lielajos datos balstītu televīzijas skatītāju profilēšanas algoritmu, kas sniegs iespēju efektīvāk plānot TV saturu un reklāmu izvietojumu, kā arī nākotnē piedāvāt personalizētas reklāmas, informēja “Tet” vecākā sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Elīna Kovaļova.

Projekta īstenošanai tika veikts Latvijā līdz šim lielākais iedzīvotāju pētījums, kurā tika iesaistīti datu zinātnieki, matemātiķi, ekonometrijas un psiholoģijas pētnieki, kopumā aptaujājot 12 000 mājsaimniecības visā Latvijā un ievācot aptaujas informāciju par vairāk nekā 30 000 personu interesēm un hobijiem.

Personalizētā satura ēra

“Tet” mērķis ir veicināt TV nozares attīstību kopumā un sākt jaunu ēru televīzijas biznesā.

“Nozares mērķis ir nākotnē piedāvāt TV skatītājiem personalizētu saturu un pozitīvu skatīšanās pieredzi, līdzīgi kā tas šobrīd ir interneta vidē.

Pēdējās desmitgadēs tika operēts ar statistiku un pieņēmumiem, bet nākamajam attīstības posmam piedāvājam “lielajos datos” (Big data) un datizracē  (data mining) balstītas zināšanas un risinājumus, no kā ieguvēji būs gan TV skatītāji, gan reklāmdevēji, gan arī paši mediji,” stāsta “Tet” valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.

Saskaitīs arī telefonlūriķus

“Līdz šim tirgū pieejamie TV auditorijas pētījumi nesniedz pilnīgu informāciju par TV skatītājiem. Tāpēc šī projekta uzdevums bija radīt risinājumu, kas spēs  ar 1 minūtes precizitāti pateikt, kādā laikā, iekārtā un kādu saturu TV auditorijas pārstāvis skatās.

Turklāt šobrīd risinājums ļauj analizēt ne tikai TV, bet arī mazo ekrānu auditoriju, kas saturu patērē datoros, planšetēs un viedtālruņos,” piebilst “Tet” vadītājs.

Jau šobrīd aptuveni 15% no visiem “Tet” TV skatītājiem patērē saturu mazajos ekrānos, un tendence ir strauji augoša.

Projekts tika realizēts divos posmos – sākumā no reāliem interaktīvās televīzijas skatīšanās datiem bija nepieciešams identificēt skatītāju grupas, kas aizņēma 250 dienas. Otrajā posmā tika veikta skatītāju anketēšana.

“Šī ir lielāka televīzijas skatītāju anketēšanu Latvijā – 12 000 mājsaimniecību aptaujās tika iegūta informācija par vairāk nekā 30 000 respondentiem, viņu interesēm un hobijiem.

Tādējādi ieguvām datu bāzi par astoņiem skatītāju klasteriem, katra klastera interesēm un personības iezīmēm. Pēc tam izveidojām algoritma moduļus, kas savieno abas daļas,” skaidro Latvijas Universitātes pētnieks un datu zinātnieks Aldis Ērglis, piebilstot, ka šādā veidā apstrādei iegūtas 2,2 miljardi datu rindas.

Aptaujas veiktas ar respondentu iepriekšēju piekrišanu, ievērojot datu aizsardzības likumdošanu un labāko praksi.

Sašķiro astoņos klasteros

Aptaujātie respondenti tika iedalīti vairākās grupās pēc dažādiem demogrāfiskiem rādītājiem (tautība, ienākumu līmenis, dzimums, vecums utt.).

Pateicoties lielam respondentu skaitam katrā no grupām, bija iespējams atrast sakarības iedzīvotāju TV skatīšanās paradumos un interesēs, kas ļauj ar augstu precizitāti attiecināt iegūtos rezultātus uz visiem Latvijas TV skatītājiem.

Apkopojot rezultātus, pētnieki izveidoja astoņus dzīvesstila un personības klasterus: “Klusējošais vairākums”, “Līdzsvarotie profesionāļi”, “Atbildīgie hedonisti”, “Dzīves baudītāji”, “Kontrolējošie egoisti”, “Vienaldzīgie stūrgalvji”, “Noslēgtie vienpatņi” un “Trauksmainie vientuļnieki”. Katrai grupai ir savas raksturīgas īpašības un pastiprinātas intereses par konkrētām tēmām.

Tas ļauj precīzāk noteikt, kāds saturs būs saistošāks katram klasterim un kādas reklāmas būs efektīvākas.

Sasniegt auditoriju

Algoritma iespējas būs īpaši noderīgas tiem, kam ikdienā ir nepieciešams sasniegt konkrētu auditoriju – televīzijām un reklāmdevējiem.

“Algoritms ļaus televīzijām un reklāmdevējiem efektīvāk un mērķtiecīgāk komunicēt ar auditoriju. Visvairāk tas attiecas uz mediju aģentūrām, televīzijas satura plānotājiem un uzņēmumiem, kas izvieto vai vēlas izvietot reklāmas televīzijā,” stāsta “Tet” jaunu biznesu attīstības vadītāja Darja Nipere.

Algoritma izstrāde ir tikai viens no soļiem, jo projektam ir liels attīstības potenciāls.

“Algoritms joprojām ir jāpilnveido, ko plānojam darīt kopā ar nozares pārstāvjiem, lai gala risinājums būtu tiešām vērtīgs un efektīvs.

Saistītie raksti

Tam būs jāmācās, lai apgūstu jaunas prasmes un iemācītos noteikt skatītāju intereses vēl precīzāk. Līdzīgi kā ir ar robotu treneriem, “Tet” plāno novirzīt darbiniekus, kas ikdienā strādās ar algoritmu un to pilnveidos.

Tas savukārt ļaus nākotnē attīstīt arī personalizētās televīzijas reklāmas,” piebilst D.Nipere.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ekonomika
Bažās par jaunu Covid-19 vilni Eiropā krītas akciju cenas
1 diena
LL
LETA, LA.lv
Ekonomika
Eiropas Komisija apstiprinājusi 250 miljonu eiro ieguldīšanu “airBaltic” kapitālā
2 dienas
SK
Skaties.lv
Ekonomika
Četrus gadus vecs auto pekšņi nevar iziet apskati viena luktura marķējuma dēļ 1
2 dienas

Lasītākie

ML
Māra Libeka
Veselam
“Visticamāk, otrā viļņa nebūs, bet neviens oficiāli to neteiks”. Latviešu ārsts par Vācijas cīņu ar koronavīrusu 2
Intervija 13 stundas
Raivis Šveicars
Ekonomika
Pie durvīm klauvē 6G. Izstrādāts pirmais “Wi-Fi 6” rūteris
11 stundas
SK
Skaties.lv
Ekonomika
VIDEO. Vai naudas trūkuma dēļ beigsies čeku loterija?
9 stundas
ĢK
Ģirts Kasparāns
Latvijā
Nicas vietā izvēlies Nīcu jeb apceļo savu dzimto zemi
10 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Latvijā
Aptauja: Kāpēc Latvijā tik daudz cilvēku slīkst katru gadu?
11 stundas