Kuģis “Razoni”, kam ir Sjerraleones karogs, vakar no Odesas devās uz Libānas ostu Tripoli ar 26 000 tonnu labības kravu.
Kuģis “Razoni”, kam ir Sjerraleones karogs, vakar no Odesas devās uz Libānas ostu Tripoli ar 26 000 tonnu labības kravu.
Foto: Oleksandr Gimanov/AFP/SCANPIX

Ukraina sāk labības eksportu – “Ostu atvēršana dos vismaz miljardu dolāru Ukrainas ekonomikai” 19

Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Vakar no Odesas ostas devās ceļā pirmais kuģis ar labības kravu pēc starptautisko vienošanos parakstīšanas par labības eksporta atsākšanu no Ukrainas. Kuģis “Razoni”, kam ir Sjerraleones karogs, devies uz Libānas ostu Tripoli ar 26 000 tonnu labības kravu.

Atvieglojuma diena pasaulei

“Šī ir atvieglojuma diena pasaulei, īpaši mūsu draugiem Tuvajos Austrumos, Āzijā un Āfrikā, pirmajai Ukrainas labības kravai atstājot Odesu pēc mēnešiem ilgas Krievijas blokādes. Ukraina vienmēr bijusi uzticama partnere un tāda paliks, ja Krievija ievēros vienošanos,” tviterī ierakstījis Ukrainas ārlietu ministrs Dmitro Kuleba.

CITI ŠOBRĪD LASA

ANO ģenerālsekretārs Antoniu Gutērrešs paudis cerību, ka Ukrainas labības eksporta atsākšana pa Melno jūru “dos ļoti vajadzīgo stabilitāti un atvieglojumu globālajai pārtikas drošībai, īpaši vistrauslākajos humānajos kontekstos”.

Paredzēts, ka otrdien kuģis piestās Stambulā, kur to pārbaudīs pagājušajā nedēļā atklātajā Ukrainas labības eksporta kopīgajā koordinācijas centrā. Tajā strādā civilais un militārais personāls no Ukrainas un Krievijas, kā arī Turcijas un ANO pārstāvji.

Viņu galvenais uzdevums ir uzraudzīt, lai Ukrainas kuģi ar labības kravām droši pārvietojas pa noteiktajiem maršrutiem, kā arī uzraudzīt pārbaudes, vai kuģos uz Melno jūru un no tās netiek vesti aizliegti ieroči. Ar ANO un Turcijas starpniecību panāktās vienošanās paredz izveidot drošus koridorus, pa kuriem Ukrainas kuģi var ienākt un izkļūt no trim Melnās jūras ostām Odesā un tās apkaimē.

Ukrainas lauksaimniecības sektors ir svarīgs labības avots pasaules tirgos, īpaši Tuvajos Austrumos un Āfrikā, kur situācija ar pārtikas nodrošinājumu ir sevišķi saspringta. 2019. gadā Ukraina piegādāja pasaules tirgum 16% labības un 42% saulespuķu eļļas, liecina ANO dati.

Pirmais kuģis ar Ukrainas graudiem dodas uz Libānu, kas ir viena no Vidējo Austrumu valstīm, kuru īpaši smagi ietekmējusi finanšu krīze, politiskās jukas un ekonomiskā lejupslīde. 2020. gadā Beirūtas galvenajā ostā notika iznīcinošs sprādziens, kas sagrāva tur esošās graudu noliktavas un daudzas apkārtējās ēkas. Vēl nedēļām pēc sprādziena ostas rajonā turpinājās ugunsgrēki.

Reklāma
Reklāma

Nogalina Ukrainas uzņēmēju miljonāru

Krievijas karaspēkam bombardējot Mikolajivas pilsētu, nogalināts Ukrainas labības eksporta magnāts Oleksijs Vadaturskis. 74 gadus vecais Vadaturskis un viņa sieva Raisa gājuši bojā, kad Krievijas raķete naktī uz svētdienu trāpīja viņu mājai.

Vadaturskis bija labības eksporta uzņēmuma “Nibulon” dibinātājs, vairākuma akcionārs un vadītājs. Tiek lēsts, ka viņa īpašumu vērtība bija aptuveni 400 miljoni eiro. “Nibulon” ir uzbūvējis daudz noliktavu un citu infrastruktūru labības eksportam.

Ukrainas prezidenta biroja padomnieks Mihailo Podoļaks pieļāvis iespēju, ka raķete, kas trāpījusi Vadaturska mājai, bijusi vadāma un ka Krievijas nolūks bijis nogalināt šo uzņēmēju.

Ceturtā lielākā labības eksportētāja

Ukrainas infrastruktūras ministrs Oleksandrs Kubrakovs atzīmējis, ka Ukraina ir ceturtā lielākā labības eksportētāja pasaulē, tāpēc tās ostu atvēršana ir milzīga veiksme, lai gādātu par globālu pārtikas drošību.

“Ukraina kopā ar partneriem ir spērusi vēl vienu soli, lai novērstu badu pasaulē,” viņš piebilda. Pēc Krievijas uzbrukuma sākuma februārī Ukrainas ostās bija bloķēti 16 dažādu valstu kuģi, gaidot savu kārtu iziešanai jūrā.

“Ostu atvēršana dos vismaz vienu miljardu dolāru valūtas ienākumu Ukrainas ekonomikai un iespēju valsts lauksaimniecības nozarei plānot savu darbu nākamajam gadam,” teica Kubrakovs.

Turcijas aizsardzības ministrs brīdinājis, ka pārtikas krīze pasaulē var izraisīt plašu migrācijas vilni no Āfrikas uz Eiropu, skarot arī Turciju.

Vienošanās paredz, ka caur Ukrainas ostām tiks eksportēti aptuveni 22 miljoni tonnu labības un citu lauksaimniecības preču, kas iestrēgušas tās Melnās jūras ostās pēc Krievijas iebrukuma februārī. Darījums arī atļauj Krievijai eksportēt labību un minerālmēslus, atzīmē aģentūra “AP”.

Turcijas aizsardzības ministrs īpaši uzsvēris starptautiskā koordinācijas centra izveidi Stambulā, kur darbojas ANO, Turcijas, Ukrainas un Krievijas pārstāvji. “Problēmas pastāv, jo notiek karš,” atzinis Turcijas ministrs, piebilstot, ka tā šobrīd ir vienīgā vieta, kur pretējās puses var apspriesties klātienē.

Karadarbība Ukrainā turpinās

Atsākoties graudu eksportam no Ukrainas ostām pa īpaši iezīmētiem drošības koridoriem, citviet valstī turpinās karadarbība, Krievijas spēkiem apšaudot apdzīvotās vietas Doneckas un Harkivas apgabalā.

Arī pēc 22. jūlijā parakstītās daudzpusējās vienošanās par graudu eksportu Krievija vairākkārt apšaudījusi Ukrainas pilsētas, tajā skaitā Odesas ostu. Analītiķi atzīmē, ka Krievijas sāktās karadarbības turpināšanās, īpaši Ukrainas Melnās jūras piekrastes rajonos, var aizkavēt vai apturēt aizsākto labības eksportu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.