Marija Gabriela, EK inovācijas un jaunatnes lietu komisāre
Marija Gabriela, EK inovācijas un jaunatnes lietu komisāre
Publicitātes foto

Uzņēmumiem vairāk “klikšķu” 0

Tiešsaistes platformas ir ātri mainījušas veidu, kādā uzņēmumi var sazināties ar saviem patērētājiem. Mūsdienās uzņēmumi var viegli piedāvāt produktus un pakalpojumus, kuriem piekļūt var ar dažiem klikšķiem, savukārt patērētāji gūst labumu no inovatīviem risinājumiem, kas, piemēram, padara brīvdienu mītņu un automašīnu koplietošanu ne tikai ātru un lētu, bet arī viegli organizējamu.

Reklāma
Reklāma
Kāpēc ar gadiem pieaug svars? Kaloriju skaitīšana nepalīdzēs, lūk, kas tev jādara
RAKSTA REDAKTORS
“Kad sāku rādīt slaidus par Ukrainu, redzēju, ka vairāki skolēni novērsa skatienu…” Pieredzes stāsts par krievvalodīgajiem jauniešiem 7
“To bezjēdzīgo brīvdienu 1. maijā sen bija laiks izbeigt.” Sociālo tīklu lietotāju viedokļi par 1.maiju kā oficiālu brīvdienu 142
Lasīt citas ziņas

Bet vai tas joprojām darbojas bez sarežģījumiem visiem iesaistītajiem dalībniekiem?

Daudziem uzņēmumiem atbilde ir – nē. Daži no tiem arvien vairāk kļūst atkarīgi no samērā neliela skaita spēcīgu tiešsaistes platformu, kuras kontrolē ienākšanu tirgū un piekļuvi miljoniem patērētāju lielākā ģeogrāfiskā mērogā. Šādās nelīdzsvarotās attiecībās nav pārsteidzoši, ka radīsies zināmas problēmas, un tikai dabiski, ka uzņēmumi šajās situācijās jūtas neaizsargāti. Šāda veida klimats daudzus attur izmantot tās iespējas, ko piedāvā tiešsaistes platformas, kad runa ir par pārdošanu gan savā valstī, gan ārzemēs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmais solis, ko ES tagad spērusi, lai novērstu šo nelīdzsvarotību, ir pasaulē pirmā platformas uzņēmuma tirdzniecības prakses regulējuma pieņemšana. Tas nozīmē, ka ikviens, kas pērk vai pārdod šajās platformās, var paļauties uz skaidrām pamatnostādnēm un zina, kur vērsties, lai atrisinātu iespējamās domstarpības. Šie noteikumi uzņēmumiem nodrošina labāku paredzamību un mudinās tos izmantot tiešsaistes platformas, lai sasniegtu plašāku patērētāju auditoriju.

Tie ļaus uzņēmumiem labāk saprast, kā tieši tiek pārvaldītas attiecības tiešsaistes platformās, ko tie izmanto, – vai tas attiektos uz viņu datu politiku, attieksmi pret viņu produktiem salīdzinājumā ar pašu zīmola produktiem vai viņu brīvību piedāvāt pakalpojumus pašiem savās tīmekļa vietnēs. Noteikumi arī nodrošinās, ka tiešsaistes platformas ievieš pareizas klientu attiecību pārvaldības sistēmas, lai izskatītu viņu sūdzības, un, no otras puses, par meklētājprogrammām vajadzētu būt skaidram, kā tās pieņem lēmumu par secību, kādā tiek rādīti meklēšanas rezultāti.

Kāpēc ES pieņēma lēmumu būt pirmā pasaulē, kas regulētu tādu platformu kā “Google”, “Apple”, “Facebook” un “Amazon” darbību? Tiešsaistes ekonomika strauji attīstās, un politikas veidotājiem nevajadzētu atpalikt. Līdz šim nepieredzētās situācijas, kādās uzņēmumi varētu nonākt, sadarbojoties ar tiešsaistes platformām, ir likušas ES sākt rīkoties laikus, nevis gaidīt; labāk paredzama tiešsaistes ekonomika pārliecinās ne tikai uzņēmumus, bet arī tiešsaistes platformas un patērētājus, tādējādi veicinot uzticēšanos tīmeklim.

Labāk informēti uzņēmumi varēs pieņemt labākus lēmumus, un tiešsaistes platformām būs vienots ES mēroga tiesiskais regulējums, kas neslāpēs to spēju nākt klajā ar jaunām idejām. Turklāt lielāka pārredzamība un godīga konkurence sniedz labumu Eiropas patērētājiem, piedāvājot plašākas izvēles iespējas un, protams, labākas cenas.

Šie jaunie noteikumi nodrošinās vienlīdzīgus konkurences apstākļus Eiropas un citu reģionu tiešsaistes platformām. Kamēr ES patērētājs var kaut ko iegādāties, izmantojot tiešsaistes platformu, kura atrodas ES vai citur, jaunie noteikumi tiks piemēroti abiem un Eiropas uzņēmumus nenostādīs neizdevīgās pozīcijās sīvajā konkurencē ar sāncenšiem Ķīnā un Amerikas Savienotajās Valstīs.

Reklāma
Reklāma

Komisija ir arī izveidojusi Tiešsaistes platformu ekonomikas novērošanas centru, kurš jau aktīvi darbojas, uzraugot un analizējot norises, lai gūtu labāku izpratni par tiešsaistes ekonomiku un dotu iespēju ES līmenī veidot apzinātu un elastīgu politiku. Novērošanas centra īpašās ekspertu grupas darbs ir saistīts ar pirmo tehnisko dokumentu kopumu, kas tiks publiskots septembrī un apspriests ar ieinteresētajām personām.

Un tas vēl nav viss. Šie pasākumi ir tikai pirmie soļi, lai nodrošinātu, ka gan Eiropas patērētāji, gan uzņēmumi var izmantot visas priekšrocības, ko sniedz tiešsaistes platformas. Ņemot vērā, ka platformas, kas atrodas ES, ir aptuveni 2% no pasaules tiešsaistes platformu vērtības, ES vajag vairāk digitālo dalībnieku, un mums ir jārada pareiza vide ar drosmīgu nozares politiku. Mums arī cieši jāseko līdzi situācijai, lai nodrošinātu, ka tiešsaistes platformu uzņēmējdarbības modeļi nāk par labu visiem un neapdraud mūsu vērtības, mūsu sabiedrību un mūsu drošību. Tie ir nākamie uzdevumi, kas mums būs jārisina… ļoti drīz.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.