Blīvākā plūsmā ātruma limitus tomēr vajadzētu ievērot bez atrunām, vaļībām, eksperimentiem.
Blīvākā plūsmā ātruma limitus tomēr vajadzētu ievērot bez atrunām, vaļībām, eksperimentiem.
Foto: “Latvijas valsts ceļi”

Vienā no Latvijas novadiem pašvaldības ceļus uzraudzīs mākslīgais intelekts 19

Turpmāk Kuldīgas novada pašvaldības ceļu uzturēšanu ziemā SIA “ZZ Dats” sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) īstenotā projektā uzraudzīs mākslīgais intelekts, aģentūru LETA informēja pašvaldībā.

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 124
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot 9
Lasīt citas ziņas

Sākoties snigšanai un apledojumam, pie ceļiem izvietotās meteostacijas, novērošanas kameras un citi datu avoti automātiski fiksēs situāciju, lai pieņemtu lēmumu par nepieciešamību turp doties ceļu tīrītājam vai kaisītājam.

Līdz šim pašvaldības atbildīgie darbinieki veica ceļu apsekošanu un tad lēma par tālākajiem darbiem. Turpmāk aktuālie dati automātiski tiks apkopoti SIA “ZZ Dats” izveidotajā “Iwirom” platformā, kurā būs iespēja reālajā laikā saņemt datus par ceļu stāvokli ziemas apstākļos.

CITI ŠOBRĪD LASA

“ZZ Dats” projektu īsteno sadarbībā ar RTU pētniekiem. RTU Vadības informācijas tehnoloģijas katedras vadītājs Jānis Grabis akcentēja, ka mākslīgais intelekts ikdienas dzīvē ieņem aizvien lielāku lomu, līdz ar to cilvēkiem ir sava veida izaicinājums to lietderīgi virzīt arī tautsaimniecības attīstībai – šajā projektā ziemas ceļu uzturēšanai.

Projekta mērķis ir paaugstināt ziemas ceļu uzturēšanas procesu efektivitāti, izstrādājot uz jaunākajām zinātnes atziņām balstītu atvērtu un modulāru ziemas ceļu uzturēšanas atbalsta informācijas sistēmu un tai pielāgotu uzņēmumu resursu plānošanas integrācijas risinājumu, kas ceļu uzturētājiem nodrošinātu datos balstītu resursu izlietojuma pārskatu un proaktīvu lēmumpieņemšanu, minimizējot reakcijas laiku optimālām ceļu uzturēšanas darbībām, tādā veidā sekmējot ceļu satiksmes dalībniekiem drošus braukšanas apstākļus, kā arī nodrošinātu ekosistēmu citiem uz transporta un publisko drošību adresētiem viedajiem pakalpojumiem.

Tāpat tiks izveidota datu koplietošanas dalībnieku ekosistēma, un apstrādei tiks izmantoti RTU radītie mākslīgā intelekta modeļi. Projektā paredzēti šādi jaunās sistēmas izplatīšanas kanāli – uzņēmumu resursu sistēmas, monitoringa sistēmas, mobilās lietotnes un ziņapmaiņa.

Savukārt SIA “ZZ Dats” projektā tiek radīts komplekss risinājums, kurā paredzēts izmantot vismaz sešus datu avotus – meteoroloģiskos datus, statiskās ceļu kameras, sabiedriskā transporta video reģistratorus, ceļu uzturētāju GPS sistēmas datus, “Waze” un “IWiRoM” mobilo lietotni. Tādējādi pakalpojums būs pieejams plašās reģionu teritorijās, nevis tikai pilsētās vai pie autoceļu posmiem, kur izvietotas meteoroloģiskās stacijas.

Jaunajā sistēmā tiek izmantots mākslīgais intelekts, kas nosaka ceļu aktuālo stāvokli, jo pašvaldībā tikai ar darbinieku spēkiem vien apsekot visus ceļus vienlaikus ir neiespējami – jāiegulda liels cilvēku un materiālo resursu daudzums. Kompleksajā risinājumā ar mākslīgā intelekta palīdzību iespējams prognozēt nepieciešamās ceļu uzturēšanas darbības. Sistēmā papildus iespējams apskatīt pašvaldības ceļus un sistēmas sniegtās rekomendācijas interaktīvā kartē. Tiek nodrošināta zināšanu apmaiņa starp pašvaldībām un ceļu uzturētājiem, skaidro SIA “ZZ Dats” direktors Edžus Žeiris.

Reklāma
Reklāma

Kuldīgas Digitālo inovāciju centra vadītājs Artis Gustovskis (“Kuldīgas novadam”) atzīst, ka pašvaldībā pieaug izpratne par digitālās transformācijas nozīmi, līdz ar to pašvaldība ir atvērta dažādām inovācijām šajā jomā, gatavi izmēģināt pasaulē atzītus jauninājumus pašvaldības dzīves uzlabošanai.

Ziemā ir brīži, kad vienā novada galā spīd saule, bet otrā putina – mākslīgais intelekts palīdzēs precīzi noteikt, kāda ir reālā situācija, kādi tieši tobrīd veicamie darbi – ir vai nav apledojis, kurā vietā tieši jākaisa, cik dziļš sniegs konkrētajā posmā jau sasnidzis. Ceļu kaisīšana ar pretslīdes materiālu snigšanas laikā visos posmos notika vienlīdz intensīvi – tagad varēs kaisīt tikai tur, kur tas būs tobrīd nepieciešams, ieguvumus no dalības projektā skaidro Gustovskis.

Žeiris uzsver, ka Latvijas pašvaldības aizvien aktīvāk strādā, lai ikdienā pieņemtu iespējami vairāk datos balstītus lēmumus, un ziemas ceļu kvalitātes analīze, izmantojot mākslīgo intelektu Kuldīgas novadā ir uzskatāms piemērs, kā vietvaras tuvākajā nākotnē lielā mērā organizēs darbu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.