Grētas Tūnbergas protesta akcija, aizstāvot ziemeļbriežu dabiskās ganības.
Grētas Tūnbergas protesta akcija, aizstāvot ziemeļbriežu dabiskās ganības.
Foto: Alf Simensen/EPA/SCANPIX

Māris Antonevičs: “Air Baltic” luksusa rīki un doktore Grēta. “Tuvākajos gados šādas frāzes dzirdēsiet simtiem reižu – viss tikai, lai glābtu planētu” 43

Māris Antonevičs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos 28
4 ikdienišķas un efektīvas lietas: tās palīdz tikt vaļā no liekā svara, ja tev nepatīk sportot 7
Lasīt citas ziņas

Asu reakciju izsaucis nacionālās aviokompānijas “Air Baltic” lēmums papildināt savu autoparku ar jaunākā izlaiduma “Audi e-tron” elektromašīnām, kuru tirgus vērtība atkarībā no aprīkojuma ir no 65 līdz 85 tūkstošiem eiro. Uz tādiem auto noteikti attiecināmi apzīmējumi “ekskluzīvs”, “dārgs”, “luksusa”.

“Jā, tas ir smags un dārgs, tāpēc diez vai padara elektriskās piedziņas auto pieejamu plašam iedzīvotāju lokam un arī nepretendē uz to, ka glābs pasauli. Šis elektriskais transportlīdzeklis ir luksusa rīks un kā izsmalcināts un iespaidīgs “Grand Tourer” klases auto ir nopietns arguments iepretī saviem elektriskajiem konkurentiem” – tā “Audi e-tron” apraksta vadošais britu auto tematikas izdevums “Top Gear”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Air Baltic” vadība ar uzņēmuma vadītāju Martinu Gausu priekšgalā metusies taisnoties, ka izdevumi neesot tik milzīgi, kā varētu šķist, jo auto ņemti operatīvajā līzingā un tas bijis ļoti izdevīgs piedāvājums, līdz ar to mēnesī būšot jāmaksā tikai nedaudz virs 400 eiro par vienu mašīnu (pavisam uzņēmums iegādājies divpadsmit).

Te, protams, prasās pārbaudīt – vai tiešām “Air Baltic” atklāj visu patiesību par izmaksām un līzinga noteikumiem un vai te nav vēl kāds zemūdens akmens. Situāciju gatavojas skaidrot Satiksmes ministrija, kas ir 97,97% “Air Baltic” daļu turētāja. Tomēr pat ar īpaši izdevīgu līzinga līgumu var rasties jautājums – vai uzņēmumam, kuram gadu gaitā izveidojies nepārprotams valsts budžeta naudas “izsūcēja” tēls un nekas neliecina, ka tuvākajā laikā tas varētu mainīties, vajadzīgs šāds ekskluzīvs aksesuārs?

Ko ar to mēģināts pateikt? Atbilde droši vien meklējama turpat, kur M. Gausa atbildes intervijās par savu atalgojumu (2021. gadā viņš nopelnīja 829 000 eiro, bet arī tikai tāpēc, ka pandēmijas laikā alga tika samazināta, iepriekš viņš gadā pelnījis pat 1,3 miljonus eiro). Proti, viss esot tāpat kā citos līdzīga līmeņa starptautiskos uzņēmumos. Tulkojumā – “Air Baltic” negrib samēroties ar Latvijas līmeni, bet gan ar pārtikušu valstu un veiksmīgu uzņēmumu līmeni, un tur, protams, iederas dārgi auto un citi ekskluzīvi aksesuāri. Ja ir kāds, kas to gatavs apmaksāt, kāpēc nevēlēties…

Tomēr šajā stāstā ir vēl kāds ļoti būtisks aspekts, kas jau iziet ārpus viena uzņēmuma darbības lauka, bet drīzāk atklāj jaunās pasaules kārtības iezīmes. Kad parādījās pir­mie attēli un jautājumi par jaunajām “Audi” automašīnām, “Air Baltic” oficiālajā tviterkontā sekoja skaidrojums: “Pāreja uz elektro autoparku (tostarp tehniskajā un zemes apkalpes departamentā) ir daļa no lidsabiedrības plāna ceļā uz ilgtspējas mērķu sasniegšanu, panākot nulles CO2 emisiju daudzumu līdz 2050. gadam.

Reklāma
Reklāma

“Esiet pārliecināti – tuvākajos gados jūs šādas standartfrāzes dzirdēsiet simtiem un tūkstošiem reižu, un katru reizi tiks pasniegts, ka šāds solis sperts tikai un vienīgi cēlu mērķu labā, tā teikt – lai glābtu planētu. Zem šiem lozungiem tiks īstenots daudz lielāku un mazāku projektu un shēmu, un elektroauto ir tikai viens no pirmajiem punktiem šajā sarakstā.

Jau tagad dažādi uzņēmumi, veicot aptaujas par savu reputāciju, kā vienu no pirmajiem izceļ jautājumu, vai, cilvēku ieskatā, viņi ir pietiekami zaļi. Tas pamazām aizstāj nepieciešamību pēc sociāli atbildīga uzņēmuma tēla – tāda, kas ziedo labdarībai un veic tamlīdzīgas aktivitātes. Protams, arī tas vēl ir svarīgi, taču akcenti jau mainās.

Kas ir vajadzīgs, lai tas viss izietu cauri, ilgākā laikā neradot sabiedrības neapmieri­nātību un protestus? Ar racionāliem argumentiem un statistiku to ir gandrīz neiespējami panākt, jo tie diezgan ātri var novest pie pretējiem secinājumiem. Citādi ir ar ticību. Martā medijos parādījās informācija, ka Helsinku Universitāte Somijā nolēmusi piešķirt goda doktora titulu klimata protestu aktīvistei Grētai Tūnbergai.

Sākotnēji tā varētu šķist kā kārtējā lišķība, taču jāatzīmē kāds zīmīgs fakts – Tūnbergai nav piešķirts doktora grāds dabaszinībās, kam it kā būtu jāakcentē viņas rūpes par klimatu, bet gan (!) teoloģijā – mācībā par reliģijām un dogmām. Vienlaikus ar viņu tāds pats tituls piešķirts vēl septiņiem cilvēkiem, taču viņi visi tiešām ir pieredzējuši reliģiju pētnieki, bet te – 20 gadus veca jauniete bez izglītības, jo savulaik izdomājusi, ka skolas bastošana ir labākais veids, kā pievērst uzmanību savai misijai…

Vienīgais skaidrojums – Grēta Tūnberga tiek izcelta kā jauna, bet jau ļoti plaši izplatīta un lielu ietekmi ieguvuša kulta radītāja/iedvesmotāja vai pat ikona, ap kuru šī jaunā reliģiskā kustība sākusi veidoties. Viņa ir sniegusi teologiem milzīgu materiālu daudziem nākotnes pētījumiem, un tas noteikti ir atzīmēšanas vērts.

Tāpēc eksperti, protams, var rakstīt, ka jauni, dārgi elektroauto “neglābs pasauli”, bet, kamēr būs pietiekami daudz cilvēku, kas ticēs pretējam, tikmēr viss turpināsies.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.