Pat bioloģiskie tomāti veikalā “Aldi” iepakoti plastmasā.
Pat bioloģiskie tomāti veikalā “Aldi” iepakoti plastmasā.
Foto: Ieva Alberte

“Beidziet reiz ar šo neprātu!” Biotomāti iepakoti plastmasā 0

Ieva Alberte, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Lasīt citas ziņas

Jaunā Vācijas valdība strādā pie Iepakojuma likuma uzlabošanas, lai limonāde un alus turpmāk būtu stikla pudelēs. Tikmēr dabas draugi aicina veikalu ķēdēs atbrīvot tomātus no plastmasas iepakojuma.

Taromāti saņurca pudeles

Vēl pērn Vācijas veikalos varēja manīt svaigi spiestas sulas un smūtijus plastmasas pudelēs, kuras nevarēja nodot taromātos. No 1. janvāra stājušies spēkā noteikumi, ka absolūti visām pudelēm un skārdenēm jānonāk pudeļu rijējā. Lai arī Vācija ir čakla šķirotāja un Eiropas Savienības prasības izpilda, tomēr nevedas, kā iecerēts, tāpēc jaunā valdība strādā pie Iepakojuma likuma uzlabošanas. Tā galvenais uzdevums – palielināt vairākkārt lietojamā iepakojuma īpatsvaru un izskaust vienreizlietojamo.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jau nākamgad restorāniem Vācijā būs klientiem jāpiedāvā, kādā iepakojumā tie vēlas ēdienu ņemt līdzi: vienreiz vai vairākkārt lietojamā kastītē. Tapšanas stadijā ir jaunas kvotas dzērienu ražotājiem, kas paredz vienreiz lietojamo plāno plastmasu aizstāt ar daudzkārtlietojamo jeb biezo plastmasu vai arī stiklu. Lai arī plānās plastmasas vienreizlietojamās pudeles pēc saņurcīšanas taromātā nosūta pārstrādei, ekonomiski tas nav, jo ir jātērē resursi pārstrādei. Vislabāk tomēr būtu minerālūdeni vai “apfešorli” malkot no stikla pudeles.

Atbrīvot tomātus

Taču pudeles uz kopējā plastmasa patēriņa fona Vācijā nav lielākās vaininieces. Pērn vides sargātāju organizācija “Deutsche Umwelthilfe” apsekoja 12 veikalu ķēžu tīklus un secināja, ka aptuveni 72% augļu un dārzeņu ir iepakoti. Pat biotomāti iepakoti plastmasā. Tas tāpēc, ka tie nedrīkst saskarties ar konvencionālajiem tomātiem, to nosaka regula.

“Līdz šim ir izdevies atbrīvot veikalus no dezodorantiem, kuri satur alumīnija sāļus, un zobupastām, kuru sastāvā ir mikroplastmasa,” stāsta vides aktīviste Nadīna Šūberta.
Foto: Lea Schreibe

Vides aktīviste Nadīna Šūberta no Bavārijas nolēma kopā ar “Deutsche Umwelthilfe” izveidot petīciju platformā “change.org”, aicinot augļus un dārzeņus pārdot bez iepakojuma. Ja veikali pārdotu mazāk iepakotu produktu, mazinātos kopējais atkritumu apjoms.

“Beidziet reiz ar šo neprātu! Atbrīvojiet augļus un dārzeņus no plastmasas un papīra! Izmetiet vienreizējos iepakojumus un pudeles, to vietā pildiet dzērienus daudzkārt lietojamās pudelēs,” saka Nadīna savā petīcijā. Kopš janvāra petīciju parakstījuši 73 000 cilvēku. Mērķis ir sasniegt 100 000 parakstu, un tad “Deutsche Umwelthilfe” uz sarunu aicinās “Aldi” veikalu ķēdes īpašniekus

Veikalā “Aldi” Diseldorfā uzrunāju dāmu, kura iepirkuma ratos ielika divus iepakojumus tomātu. Uz jautājumu, kāpēc nepērk sveramos, viņa atbildēja: “Vismaz šos neviens nav apgrābstījis, un tie neizšķīdīs somā, bet iepakojumā.” Divu minūšu gājienā no “Aldi” ir beziepakojuma veikals “Unverpack”. Atšķirībā no “Aldi” patukšs. Vaicāju, kā bizness iet. Saimnieks Bjorns Amends atbild tieši: “Neiet! Kovidā negāja vispār!” Viņam ir izskaidrojums, kāpēc cilvēki tomātus lielākoties pērk “Aldi”, jo iepakotus ir ērtāk iemest grozā: hops!

Reklāma
Reklāma

Plastmasu iepakojumā mazina pakāpeniski

“Mēs, klienti, varam mainīt lietas ar katru savu pirkumu. Produkti, kuriem nebūs noieta, netiks piedāvāti. Galu galā, tas viss grozās ap naudu – dodiet to tiem, kuri dara labāk. Kuriem rūp vide, cilvēki, darbinieki. Kopā mēs varam izdarīt spiedienu. Uz ražotājiem, tirgotājiem, politiķiem un diktatoriskiem kara izraisītājiem,” saka Nadīna, sazvanīta mājās Bavārijā.

“Mēs esam parasta ģimene: mamma, tētis, divi bērni, divi kaķi, divi auto. Jā, ar auto, jo laukos bez tā nevar, bet mēs cenšamies dzīvot bez plastmasas.” Vaicāta, vai “Aldi” jau ir reaģējis, viņa atbild, ka nav. Arī uz “Latvijas Avīzes” e-pastu “Aldi” neatbildēja.

Plastmasīgs skats paveras arī Vācijas veikalu dzērienu stendos. Nadīna norāda, ka Vācija kopš 2019. gada akceptējusi dzērienu pārdošanu vairākkārt lietojamās pudelēs līdz 70% no visa apjoma, taču veikalos skats ir cits. Gadā tiek izlietoti ap 17,4 miljardi vienreizlietojamo plastmasas pudeļu, kuru ražošanai vajadzīgas 440 000 tonnas jēlnaftas.

Vācijas Vides ministrijas preses pārstāvim Kristoferam Stolcenbergam ir pretarguments. “Iepakojuma likumā ir formulēts, ka līdz 2022. gadam 70% ir vēlamais mērķis, nevis obligāta prasība. Patlaban jaunā valdība apspriež kvotas un noteikumus, kā likt burbuļūdeņu ražotājiem iepakot zaļāk. “Risinājums ir vairākkārt lietojamais iepakojums, jo tikai tā varētu iekļauties pilnas aprites ekonomikā, kas ir noteikta koalīcijas līgumā,” saka Stolcenbergs.

No pērnā jūlija kā visur ES arī Vācijā nav pieejami vienreizlietojamie šķīvji, salmiņi. No janvāra nav nopērkami plastmasas maisiņi. No nākamā gada janvāra Vācijā jāpiedāvā iespēja izvēlēties iepakojumu līdzņemamajam ēdienam – vienreizlietojamu vai vairākkārt lietojamu, un otrais nedrīkst būt dārgāks par pirmo.

SAISTĪTIE RAKSTI