Reklāmraksti

Ceļvedis pircējam: kā atpazīst sistu, “slīkušu” vai citādi bojātu auto?0

Foto: Shutterstock.com

Pērkot lietotu automašīnu no kaimiņa, ar sludinājuma palīdzību vai internetā, piemēram, mobile.de, iespējams ietaupīt krietnu naudas žūksni. Taču izvēloties šādu praksi, jābūt arī īpaši piesardzīgam, jo nekad nevari zināt, kur auto pabijis un kā tas izmantots. Šajā rakstā atradīsi detalizētu informāciju par to, kā iespējams atpazīt nopietnus auto defektus!

Pirmais solis veicams mājās: rūpīga fotogrāfiju aplūkošana un auto vēstures pārbaude

Pirms automašīnu doties aplūkot dzīvē, vari to pārbaudīt arī mājas apstākļos (īpaši aktuāli, ja auto atrodas otrā Latvijas galā vai arī spēkrats tiek meklēts mobile.de vai kādā citā ārzemju vietnē). Pirmkārt, rūpīgi izpēti sludinājumam pievienotās fotogrāfijas, tajās pievēršot uzmanību gan krāsojumam (un iespējamiem rūsas pleķiem), gan detaļām, proti, vai starp tām nav pamanāmas spraugas un vai kāda no detaļām neizskatās nomainīta. Tāpat aplūko automašīnas salonu – vai tas nav pārlieku nolietots un neslēpj lielus pleķus, kas var signalizēt par to, ka auto cietis plūdos..

Foto: Shutterstock.com

Ļoti noderīgu informāciju iespējams atrast arī dažādās datubāzēs, ja Tev zināms automašīnas reģistrācijas numurs vai VIN numurs.

Automašīnas reģistrācijas numurs

Izmantojot automašīnas reģistrācijas numuru, CSDD reģistrā bez maksas vari iepazīties ar tās nobraukumu (Latvijā veiktajās apskatēs), kā arī iepazīties ar datiem no pēdējās tehniskās apskates. Ja apskatē konstatēti nopietni bojājumi vai arī transportlīdzeklis kādā gadā “kustējies” aizdomīgi maz, tas var liecināt par avāriju vai kādu nopietnu defektu (kā arī to, ka nobraukums kādā pagrīdes servisā samazināts). Savukārt, zvanot uz maksas tālruni 90004099 vai nosūtot maksas īsziņu uz numuru 1800 šādā formātā: CSDD [atstarpe] auto reģistrācijas numurs, iespējams uzzināt arī to, no kuras valsts automašīna ievesta, cik īpašnieku tai bijis Latvijā, vai transportlīdzeklim ir kādi aizliegumi, kā arī citu noderīgu informāciju. Maksa par SMS ir 0,85 EUR, savukārt zvans izmaksās 1,38 EUR minūtē.

Foto: Shutterstock.com

VIN numurs

Ar VIN numuru vari iegūt jau krietni izsmeļošāku informāciju, piemēram, vai automašīna kādā valstī nav meklēšanā kā zagta, kāds ir tās oriģinālais aprīkojums, u.c. – tas, ko un cik daudz uzzināsi, atkarīgs no konkrētās vietnes. Arī cenas ir ļoti dažādas – sākot ar bezmaksas informāciju un beidzot ar vairākiem desmitiem eiro. Ja runājam par bojātu automašīnu atpazīšanu, lieti var noderēt dati par avārijām un ražotāja defektiem, kā arī attiecīgas fotogrāfijas – atsevišķās datubāzēs pieejama šāda veida informācija. Ja auto ir salīdzinoši jauns, ar VIN numuru vari vērsties arī pie oficiālā dīlera. Meklējot auto ārzemēs, piemēram, mobile.de, auto pārbaude pēc VIN numura ir īpaši svarīga.

Kam pievērst pastiprinātu uzmanību, auto apskatot dzīvē?

Foto: Shutterstock.com

Ja pēc automašīnas vēstures iepazīšanas un fotogrāfiju apskates šķiet, ka auto varētu būt piemērots Tavām vēlmēm un vajadzībām, laiks to aplūkot klātienē. Ideāli, ja automašīnu vari aplūkot gaišā un saulainā laikā, kad dažādi defekti ir vieglāk pamanāmi. Pastiprinātu uzmanību pievērs:

– Automašīnas krāsojumam – ja vizuāli iespējams pamanīt, ka kāda no mašīnas detaļām ir gaišākā vai tumšākā tonī, tā ir krāsota vai mainīta, un tas var liecināt ne tikai par skrāpējumiem, bet arī smagām avārijām. Lieti noder arī krāsas biezuma mērītājs – tā iegāde vai noma prasīs nelielus ieguldījumus, taču ļauj atklāt, vai krāsojums uz visām auto daļām ir vienāds. Ja atšķirība krāsas slānī ir ievērojama, tas lielākoties nozīmē, ka bojājumi ir bijuši lieli. Savukārt no nelielām izmaiņām krāsojuma slāņos nav jābaidās – pērkot automašīnu, kas regulāri izmantota vairāku gadu garumā, ir tikai normāli, ka tā savā mūžā piedzīvojusi skrāpējumus vai kādu nelielu avāriju, kas automašīnas kopējo stāvokli nav būtiski ietekmējusi;

– Detaļu atbilstībai – ja starp detaļām ir vizuāli pamanāmas spraugas vai kāda no detaļām ir atšķirīga, arī tas liecina par to, ka automašīna tuvākā vai tālākā pagātnē ir cietusi un tikusi nekvalitatīvi remontēta;

– Metināšanas pēdām – īpaši aizdomīgam jākļūst, ja redzi neprofesionāli vai blīvi metinātas vietas. Tāpat jāņem vērā, ka Tu nekad nevari zināt, kā pie lielākas slodzes vai triecieniem šīs metinājuma šuves reaģēs;

– Instrumentu panelim – ja kāda lampiņa pēc dzinēja iedarbināšanas paliek iedegta, prasi pārdevējam paskaidrojumus. Pēc avārijām un sadursmēm izplatīta problēma ir, piemēram, gaisa spilvenu (Air Bag) defekti vai bojāts stūres pastiprinātājs. Aizdomīgam jākļūst arī tad, ja kāda lampiņa uzreiz pēc auto iedarbināšanas neiedegas – iespējams, ka tā izņemta, lai slēptu defektu;

– Salonam – salons avārijās un sadursmēs mēdz ciest mazāk nekā virsbūve, taču tas var pateikt priekšā, ka automašīna ir “slīkusi”. Par to var liecināt apšuvumos vai grūti aizsniedzamās vietās (piemēram, spraugās starp atzveltni un sēžamo daļu) esošas smiltis, liela izmēra pleķi, kā arī pelējuma smaka;

– Elektronikas darbībai – notestē, vai automašīnas funkcijas patiešām strādā bez aizķeršanās. Pārbaudi arī vadu kontaktus – ja uz tiem redzama rūsa vai apsūbējuma pēdas, iespējams, ka auto ir “slīcis”.

Tāpat auto pārdevējam palūdz uzrādīt servisa grāmatiņu, jo arī veiktie remontdarbi ir ļoti precīzs indikators tam, kas ar automašīnu tās vēsturē atgadījies. Tiesa gan, pērkot lietotu auto, jāsaprot, ka tā pagātnē, visticamāk, ir bijušas lielākas vai mazākas ķibeles – galvenais, lai automašīnas īpašnieks par tām atbilstoši parūpējies un transportlīdzekļa cena ir atbilstoša.

Neatņemama sastāvdaļa – testa brauciens

Foto: Shutterstock.com

Arī pēc vizuālas apskates šķiet, ka auto varētu būt īstais? Tādā gadījumā laiks testa braucienam. Tā laikā, pirmkārt, rūpīgi klausies visas dzirdamās skaņas, lai nepaslīdētu garām kāds aizdomīgs troksnis, piemēram, krakšķi, pagriežot stūri, dzinēja sprauslāšana vai graboša skaņa. Uzmanību pievērs arī tam, vai braukšanas laikā nav jūtama pastiprināta vibrācija un smakas. Automašīnu centies pārbaudīt ne tikai rāmā pilsētas satiksmē – ideālajā gadījumā to vajadzētu notestēt arī uz kāda mazāk līdzena ceļa, kas var atklāt piekares problēmas, savukārt strauja ātruma uzņemšana un bremzēšana palīdzēs pārliecināties par dzinēja, ātrumkārbas un bremžu sistēmas darbību.

Ja grasies iegādāties pirmo auto vai arī sevi par auto speciālistu (vai vismaz amatieri) vēl neuzskati, ir vērts auto apskatīšanai un testa braucienam līdzi paņemt kādu zinošāku un pieredzējušāku autovadītāju, kuru labi pazīsti un kuram/kurai uzticies.

Pilnīgai drošībai jādodas uz autoservisu

Foto: Shutterstock.com

Pat ja pēc testa brauciena šķiet, ka automašīna ir bez nopietniem bojājumiem, nav nekādas garantijas, ka tā patiešām ir. Lai uzzinātu par dažādiem labi noslēptiem vai paša nepamanītiem defektiem, automašīnu jāpārbauda uzticamā auto servisā. Lai secinājumi pēc servisa apmeklējuma būtu objektīvi, servisu obligāti izvēlies pats. Par šādu pakalpojumu nāksies šķirties no aptuveni 50 līdz 80 eiro (cena atkarīga gan no konkrētā auto servisa, gan automašīnas modeļa un citiem aspektiem).

Secinājums ir viens – neatkarīgi no tā, kur lietota automašīna tiek iegādāta, to ir nepieciešams kārtīgi pārbaudīt, savukārt pārdevējs jāizvēlas uzticams. Teju ikviena automašīna, kas aktīvi lietota 10 vai vairāk gadus, ir saskārusies ar kādām problēmām, un no tā nav jābaidās; svarīgākais, lai auto šobrīd būtu optimālā stāvoklī un tam ir adekvāta cena. Ielūkojies BRC Autocentra piedāvājumā – tur vari iegādāties gan lietotas un mazlietotas automašīnas no Latvijas, gan, pateicoties sadarbībai ar mobile.de, auto no visas Eiropas!

LA.lv