Šim (Kleistu iela Rīgā) 150 km/h nevajadzēja. Pietika sasniegt 100 un tizlā manevrā apvienot stūrēšanu ar bremzēšanu.
Šim (Kleistu iela Rīgā) 150 km/h nevajadzēja. Pietika sasniegt 100 un tizlā manevrā apvienot stūrēšanu ar bremzēšanu.
Foto: Atis Jansons

Pietika sasniegt 100 un tizlā manevrā apvienot stūrēšanu ar bremzēšanu. Kurš izdomāja, ka jābrauc uz 90 km/h? 112

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
Inese Vaidere par vīra aiziešanu un dzīvi pēc tās: “Līdz pašam pēdējam brīdim ticēju, ka Arturs būs atkal vesels…”
Lasīt citas ziņas

Beidzot atļautas dārza ballītes izskaņā, kad jaunie bija vai nu ielīduši atpakaļ digitālajā pasaulē, vai siltās migās atplīsuši, mēs, divi iesirmi veči, turpinājām pļāpāt. Par ko? Par auto, protams.

Par traģiskajām ziņām, kuras liecina, ka satiksmes upuru skaits šajās brīvdienās vairāk nekā divkārt pārsniedzis pēdējo gadu vidējo līmeni. Un par ātrumu. Sliktu ātrumu. Un drošu ātrumu, kuram aizrautīgāku aizstāvi kā mans vecais draugs Miks M. neatrast.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lūk, dažas viņa atziņas, kuras, spēlēdams absolūti lojāla pilsoņa lomu, diezgan neveiksmīgi mēģināju atspēkot.

Kāpēc 90?

Kāpēc man pa pustukšu, vairāku kilometru attālumā pārskatāmu šoseju ar ideālā stāvoklī esošu auto jābrauc 90 kilometri stundā? Kāpēc? Kas un kā noteicis, ka tieši 90? Tehniķi? Psihologi? Politiķi?

Neviens nav šo limitu visus pārliecinoši pamatojis. Vienkārši – tā pieņemts, ātrāk nedrīkst. Un pat jautāt “kāpēc?” nedrīkst.

Visiem citiem “nedrīkst” dzīvē ir pamatojums. Zagt nedrīkst, jo tu atņem citam viņa nopelnīto. Kauties nedrīkst, jo nodari citam sāpes. Nodokļus nemaksāt nedrīkst, jo, šādi blēdīdamies, tu grauj valsts pamatus un atņem maizi tēviem un mātēm pensionāriem.

Visiem “nedrīkst” ir savs “jo” vai “tāpēc”. Ātrumam limita nav, jo nav jau iespējams noteikt vienu drošu ātrumu visiem mainīgajiem apstākļiem.

Vispārējos ātruma ierobežojumus saprātīgi domājošs cilvēks nevar uztvert citādi kā neizbēgami vajadzīgu, bet jau pašā būtībā smieklīgi (bēdīgi) nepilnīgu mēģinājumu ar vienkāršiem aritmētiskiem paņēmieniem risināt augstākās matemātikas uzdevumu.

Nevar būt viens droša ātruma limits dzidrā vasaras dienā, rudens miglas ķīselī un janvāra putenī. Nevar rekomendēt 90 km/h naktī, lietū vecai tačkai ar sarūsējušiem lukturu reflektoriem.

Bet var apgalvot, ka vidusmēra vadītāja stūrēta labi apriepota “Audi quattro” kustība pa piesnigušu Ventspils šoseju ar ātrumu 120 km/h būs pilnīgi droša. Droša. Bet nedrīkst. Sodīs…

Vai sods ir pietiekams arguments? Vai bailes no soda spēj aizstāt patstāvīgu, apzinātu droša ātruma izvēli?

Radīt plūsmu?

Redzu vienu kaut cik nopietnu argumentu par labu limitiem. Tas ir mēģinājums radīt plūsmu, kurā pietiekami droši justos pat visvājākie, kurā nebūtu apdzīšanu, stresa.

Taču šis mēģinājums var būt rezultatīvs tikai tad, ja kontrole ir pastāvīga, visur esoša, ja sodi ir bargi jau nelielas atkāpes gadījumā. Mums nav ne viena, ne otra.

Radars uz Ventspils šosejas sastopams divreiz gadā, uz ceļa Talsi–Dundaga reizi 30 gados. Sods par +15 km/h nav nekāds sods.

Plūsma nerodas. Turklāt kurš var pamatoti, statistiski, zinātniski pierādīt, ka rāma straume ir drošākais pārvietošanās veids? Tās dalībnieki taču snauž, viņi ir nepamatotas drošības sajūtas ieaijāti un, situācijai pēkšņi mainoties, kļūdīsies.

Atšķirībā no tiem, kuri brauc ātrāk, bet ir modri un mobilizēti.

Iegrožot dullos?

Es būtu gatavs rāmo peldēšanu pieciest (varbūt ar laiku pierastu), ja limiti vismaz kaut cik iegrožotu tos, kuriem nepietiek ne prasmes, ne kultūras sava saprātīga ātruma izvēlei. Taču ik uz soļa mēs redzam pretējo.

Šiem tirliņiem limiti ir tikai vēl viens izaicinājums, to pārsniegšana vēl viens adrenalīna avots, lojālie pilsoņi tikai vēl viena slaloma statņi. Reiz pabraucu no Talsu krustojuma līdzi vienam tādam (“Subaru” ar milzīgu spoileri un viencipara numuru). Uz Jūrmalas šosejas bijām vienā laikā.

Taču šajos 100 kilometros viņš reizes 15 paspēja apdzīt pāri ass līnijām, kalnu galos, aizbaidot uz apmales pretimnākošos. Es neriskēju ne reizi. Tiesa, pilnīgi drošos posmos braucu pat 150 km/h.

Jefiņi, kuriem visai blīvas plūsmas 88 km/h starp Spuņciemu un Babīti ir par maz, kuri pa to lēkā kā sienāži, reti pārsniedz 120. Kurš no mums ir sodāms pirmkārt un bargāk? Skaidrs, ka viņi.

Taču lielākas izredzes uzrauties ir man. Jo mani var paņemt ar “stalkeri”. Viņu ģeniālos manevrus spēj fiksēt tikai netrafarēta plūsmas kontrole. Kuras joprojām maz.

Saulei rietot, kā saprotat, nekur tālu drošības meklējumos nebijām tikuši. Vien baigu čupu “kāpēc?” gril­ugunī sakrāvuši. Ar vējdzirnavām pacīnījušies…

Varbūt jums šajā sakarā kas sakāms?

Ziņas par satiksmes traģēdijām

Svētdienas rītā Mārupes novada Babītes pagastā, uz Liepājas šosejas saduroties vieglajai automašīnai un autobusam, gāja bojā divi vīrieši no vieglās automašīnas, bet vēl viens vieglajā automašīnā sēdošais ar traumām tika nogādāts slimnīcā.

Sestdienas vakarā Augšdaugavas novada Skrudalienas pagastā uz autoceļa Daugavpils–Skrudaliena–Baltkrievijas robeža kravas un divu vieglo automašīnu sadursmē gāja bojā trīs cilvēki un viens cieta.

Sestdienas pēcpusdienā Dobeles novada Vītiņu pagastā vīrietis, vadot traktoru, nobrauca no ceļa un iebrauca upē. Traktora vadītājs negadījuma vietā gāja bojā.

SAISTĪTIE RAKSTI

Piektdienas vakarā Augšdaugavas novada Medumu pagastā uz ceļa tika atrasts apgāzies kvadricikls, zem kura bija bojāgājis vīrietis – transportlīdzekļa vadītājs.

Vēlā piektdienas pēcpusdienā Cēsu novada Straupes pagastā uz Valmieras šosejas sadūrās motocikls “Yamaha” un automašīna “Nissan”. Avārijā gāja bojā motocikla vadītājs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
Inese Vaidere par vīra aiziešanu un dzīvi pēc tās: “Līdz pašam pēdējam brīdim ticēju, ka Arturs būs atkal vesels…”
Noskaidrotas trīs vietas Latvijā, kur pērn uzbūvēts visvairāk jaunu mājokļu 17
Mīts vai patiesība: kaķim patiešām nedrīkst dot pienu?
Lasīt citas ziņas
Kas būs nākamais Eiropas centrs? “Beidzies Francijas un Vācijas motora laiks” 60
Par Čehijas prezidentu kļuvis bijušais NATO Militārās komitejas priekšsēdētājs, ģenerālis Petrs Pavels 15
Noskaidrotas trīs vietas Latvijā, kur pērn uzbūvēts visvairāk jaunu mājokļu 17
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Analītiķiem baisas prognozes – Krievija gatavojas pastiprinātiem uzbrukumiem Ukrainā
Šodien tu spēsi aptvert visu nezināmo un sasniegt teju vai neiespējamo! Horoskopi 29.janvārim
22:10
Uzmini nu! Sastopama gan Āfrikā, gan Latvijā, dzied naktīs. Uzskatāma par ukraiņu iemīļotu simbolu
21:26
Cik daudz patiesībā cilvēkam ir vajadzīgs C vitamīns?
20:44
FOTO. Keita Midltone žilbina klātesošos ar savu izskatu: ar to arī “atbild” uz Meganas Mārklas repliku
VIDEO. “Ja ķeras klāt aļņiem, tas nozīmē, ka viņu ir daudz”: vilki nāk no Latvijas austrumiem – uzbrukumi aizvien biežāki un nežēlīgāki
VUGD plūdu laikā lūdza nebraukt uz Jēkabpili ekskursijā. Vai sabiedrība klausījās un izprata situāciju?
4 iemesli, kāpēc vajadzētu kaļķot koku stumbrus: to vislabāk darīt, kad gaisa temperatūra ir ap 0 grādu
VIDEO. Grūtniece Purvciemā izraisa smagu autoavāriju – taranē skolnieku mikroautobusu un pati nokļūst slimnīcā 7
Cik daudz patiesībā cilvēkam ir vajadzīgs C vitamīns?
Uzmini nu! Sastopama gan Āfrikā, gan Latvijā, dzied naktīs. Uzskatāma par ukraiņu iemīļotu simbolu
Sinoptiķu prognozes svētdienai – ne pārāk iepriecinošas
VIDEO. Ziemeļkoreja, Irāna vai Kuba? Propagandas TV raidījumā eksperti prāto – kuras valsts modelis Krievijai tagad būtu vispiemērotākais? 27
Pēc neveiksmes vēlēšanās partija “Saskaņa” cer uz “reanimēšanos” ar Nilu Ušakovu vadībā
“Saskaņas” politiķis Jānis Urbanovičs atzīst – partija vēlēšanās zaudēja, jo viņš atļāvās “agresoru nosaukt par agresoru” 50
Mīts vai patiesība: kaķim patiešām nedrīkst dot pienu?
Brīnumainā izglābšanās Krievijā: 66 gadus vecs pensionārs apmaldījies un četras dienas mīnuss 40 grādos ar slēpēm klīdis pa apkārtni 11
Garāks mācību gads – labāka izglītība?
Šodien tu spēsi aptvert visu nezināmo un sasniegt teju vai neiespējamo! Horoskopi 29.janvārim
FOTO, VIDEO. “Ļaunuma izpostītās cilvēku dzīves…. mēs nevarējām palikt vienaldzīgi!” – grupa “Sudden Lights” nāk klajā ar jaunumiem
Bankrotējusi Lielbritānijas zemo cenu aviokompānija “flybe” 2
Zemkopības ministrs: “Pārtikas cenas kritīsies. Tirgotāji reizēm nelaiž cenas lejā, tad, kad tās būtu jālaiž”
Šajā nedēļas nogalē nebūs pieejams portāls Latvija.lv
Neiepriecinoša tendence – degvielas cenas atkal kāpj
“Konflikts sākās ar lielo vīru sastrīdēšanos.” Partijā “Konservatīvie” ir sākusies drupināšana
Kāpēc tieši Vācijas 12 “Leopard” tanki ir tik svarīgi Ukrainai? Politologs min trīs iemeslus 56
Maskava pieprasa Latvijas vēstniekam Riekstiņam Krieviju atstāt divu nedēļu laikā 43
FOTO. Jau 12 gadi bez Mārtiņa Freimaņa… “Ar dievu, mazo dīvainīt! Tu teici un jau biji prom”