Pareizs ceļš. Nepareizs brauciens. Tam bildē tuvākajam automobilim vajadzētu atrasties labējā joslā.
Pareizs ceļš. Nepareizs brauciens. Tam bildē tuvākajam automobilim vajadzētu atrasties labējā joslā.
Foto: LVC

OCTA polisi varēs iegādāties uz īsāku termiņu. Vai tas palielinās neapdrošināto skaitu ceļu satiksmē? 4

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Kokteilis
Krišjāņa Kariņa sieva Anda publisko emocionālu vēsti vīra atbalstam: “Es apprecēju vienu no drosmīgākajiem, godīgākajiem, gudrākajiem un labestīgākajiem vīriešiem pasaulē” 435
Lasīt citas ziņas

Visi zinām – šī obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) ir obligāta. Brauksi bez tās – sodi lieli. Jāņem vērā – ja viens cilvēks vienlaikus izdara divus vai vairāk administratīvos pārkāpumus, administratīvais sods tiek piemērots par katru pārkāpumu atsevišķi.

Tātad, ja viens cilvēks ar vienu un to pašu darbību izdara vairākus administratīvos pārkāpumus, administratīvais sods tiek piemērots par katru pārkāpumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

No 2020. gada janvāra līdz septembrim fotoradari bija pieķēruši vairāk nekā 1000 auto, kas pārvietojās bez derīgas OCTA polises.

Tas nozīmē, ka autovadītāji gan pārkāpuši ātrumu, gan braukuši bez polises, tātad sods par katru administratīvo pārkāpumu tika piemērots atsevišķi, kopsummai sasniedzot pat 350 eiro.

Īsāks termiņš – lielāka aizmāršība?

No 1. jūlija OCTA likumā stājušies spēkā vairāki grozījumi. Transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi varēs iegādāties uz īsāku termiņu – vienu mēnesi.

Tas, protams, priecē tos, kuri savus braucamrīkus lietoja tikai epizodiski.

“Apdrošinātāji, balstoties uz statistiku, secinājuši, ka jaunā likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu, iespējams, palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu ceļu satiksmē. Tas savukārt novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto CSNg zaudējumu kompensēšanu,” saka Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

“LTAB apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda – jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks laikus neiegādāsies jaunu polisi. Līdz ar to drīzumā varēsim secināt, vai un cik daudz palielināsies spēkratu skaits, kas satiksmē piedalās bez derīgas OCTA polises.”

J. Abāšins arī norāda, ka likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu ir pretrunā ar Eiropas Savienības Tiesas spriedumos paustajām atziņām par nepieciešamību nodrošināt nepārtrauktu OCTA esamību.

Reklāma
Reklāma

“Pastāv ļoti liela iespējamība, ka pēc gada vai diviem likums atkal būs jāmaina, lai tas atbilstu ES tiesību aktiem,” skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

Atlaides vecākiem un invalīdiem

Tāpat no 1. jūlija apdrošināšanas prēmijas maksājums par 40% samazināts transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir vecāki, aizbildņi vai audžuģimene, kas audzina nepilngadīgu bērnu ar invaliditāti.

Apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājums piemērojams vienam transportlīdzekļa īpašnieka vai – transportlīdzekļa līzinga gadījumā – transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītā turētāja transportlīdzeklim, kura pilna masa ir līdz 3,5 tonnām.

Līdz šim atlaides polisei varēja saņemt I un II grupas invalīdi, kā arī III grupas invalīdi, kam ir apgrūtināta pārvietošanās.

Jaunās likuma redakcijas mērķis ir sniegt atbalstu ne tikai pilngadīgajām personām, kam piešķirta invaliditāte, bet arī vecākiem, aizbildņiem vai audžuģimenēm, kas aprūpē nepilngadīgas personas ar invaliditāti.

Latvijā kopā varētu būt gandrīz 8000 šādu ģimeņu un audžuģimeņu.

Minētais apdrošināšanas prēmijas samazinājums likumā noteiktā kārtībā tiks finansēts no OCTA Garantijas fonda, kuru lielākoties veido atskaitījumi no apdrošinātāju pārdotajām polisēm.

“Jau patlaban likums nosaka, ka no OCTA Garantijas fonda tiek finansētas atlaides lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, līdz ar to auto īpašniekiem, kuri iegādājas OCTA, kolektīvi būs jāfinansē arī atlaides, kuru piemērošanu nosaka jaunā likuma redakcija, kas tāpat neatbilst Eiropas Savienības praksei,” informē J. Abāšins.

Paredzams, ka ģimenes, kurās ir bērni ar invaliditāti, apdrošināšanas atlaidi varēs noformēt tiešsaistē jau no 1. jūlija.

Savukārt audžuģimenes, kuru aprūpē ir bērni ar invaliditāti, tiešsaistē atlaidi varēs noformēt aptuveni no augusta. Līdz tam, lai noformētu atlaidi, būs nepieciešams apdrošinātājam vai apdrošināšanas brokerim iesniegt bāriņtiesas lēmuma norakstu/izrakstu, ar kuru nolemts ievietot bērnu attiecīgajā audžuģimenē, vai izziņu, kas apliecina, ka atlaides pieprasītāja aprūpē atrodas bērns, kuram ir noteikta invaliditāte.

Sods par braukšanu bez OCTA

Mopēda vadītājs – no 30 līdz 55 eiro

Cita transportlīdzekļa vadītājs – no 85 līdz 120 eiro

Kravas automobiļa (virs 12 t) un autobusa (virs 12 t) īpašnieks (vadītājs, turētājs) – fiziska vai juridiska persona – no 400 līdz 700 eiro

Cita transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs, turētājs) – fiziska vai juridiska persona – no 350 līdz 650 eiro

Tirdzniecības uzņēmums (komersants), ja transportlīdzeklis nodots tirdzniecībā – fiziska vai juridiska persona – no 350 līdz 650 eiro