“Latvenergo” valdes loceklis Kaspars Cikmačs: “Sapratām, ka cilvēkiem patīk, ja elektroauto uzlādes process līdzinās degvielas ieliešanai bākā.”
“Latvenergo” valdes loceklis Kaspars Cikmačs: “Sapratām, ka cilvēkiem patīk, ja elektroauto uzlādes process līdzinās degvielas ieliešanai bākā.”
Foto: Valdis Semjonovs

FOTO: E-uzlāde – kā benzīna liešana bākā. “Latvenergo” sāk jaunu biznesa virzienu 1

Kaut gan jau vairākas dienas elektroauto īpašnieki var izmantot jauno pakalpojumu, tieši šodien AS “Latvenergo” oficiāli atklāja savu jauno biznesa virzienu – zīmola “Elektrum” elektrouzlādes staciju tīklu.

VIDEO. “Es pavisam cits cilvēks tagad būšu…” Olga Kambala Turcijas klīnikā piepilda savu sapni
Izskan ziņas, ka Lukašenko pēc tikšanās ar Putinu smagā stāvoklī nogādāts slimnīcā
FOTO. “Būt hokejista sievai nav viegli” talantīgais vārtsargs Artūrs Šilovs mīļoto sievieti apprecēja 18 gadu vecumā
Lasīt citas ziņas

Divas stacijas atradīsies Rīgā – tajās būs pieejams viens 50 kW ātrās uzlādes līdzstrāvas spraudnis, kā arī divi 22 kW maiņstrāvas uzlādes spraudņi. Līdz ar to būs iespēja vienlaikus uzlādēt divus auto un vienu elektromotociklu. Savukārt Jūrmalas uzlādes stacijā sākotnēji būs pieejams tikai 50 kW spraudnis.

Jāmaksā par kilovatstundām

CITI ŠOBRĪD LASA

Atšķirībā no Ceļu satiksmes un drošības dienesta (CSDD) pārvaldītā “e-mobi” tīkla, kurā jāmaksā par patērēto laiku, par “Elektrum” piedāvāto ātro un pusātro uzlādi jāmaksā par patērētajām kWh, turklāt norēķināšanās notiek uzreiz, izmantojot viedtālruņos lejupielādējamo “Elektrum” lietotni, kurai jāpiesaista norēķinu karte (“e-mobi” tīklā jāmaksā par visām iepriekšējā mēneša uzlādēm). “Elektrum” pakalpojuma cena – ātrajai uzlādei 0,25 eiro par kWh, bet pusātrajai uzlādei – 0,19 eiro par kWh.

“Latvenergo” valdes loceklis Kaspars Cikmačs sarunā ar “LA” norādīja, ka šāds modelis izvēlēts pēc sarunām ar potenciālajiem klientiem. “Sapratām, ka cilvēkiem patīk, ja viņi zina, cik lielu enerģiju uzlādējuši, viņiem patīk, ka šis process līdzinās degvielas ieliešanai bākā.

Turklāt elektroauto uzlādes ātrums var ļoti atšķirties pat vienai un tai pašai automašīnai. Uzlādes ātrums ir atkarīgs, piemēram, no baterijas siltuma, baterijas piepildījuma u. c. faktoriem. Zinām, ka no 80 līdz 100% baterija lādējas lēnāk nekā līdz 80%. Zinām, ka siltā dienā, arī pēc gariem braucieniem, baterija lādējas lēnāk. Līdz ar to nolēmām, ka maksa par kWh būs klientiem saprotamāka un izdevīgāka.”

Cikmačs stāsta, ka elektroauto uzlādes staciju tīkla izveide ir dabisks nākamais uzņēmuma attīstības un biznesa virziens, kura galvenais mērķis būs “Latvenergo” ar laiku kļūt par “ekspertiem elektrouzlādes jomā”. Tostarp vēl šogad “Latvenergo” klientiem sāks piedāvāt “Elektrum” internetveikalā iegādāties mājas elektroauto uzlādes stacijas, vēl gan nav lemts, vai šīs stacijas klientiem būs jāpērk, jānomā vai tiks izvēlēts kāds cits biznesa modelis.

“Var paņemt vadus un izmantot esošo mājas elektrotīklu, taču tirgū parādās arvien jaudīgāki elektroauto, kuru uzlādei vajag lielāku jaudu. Specializētās iekārtas dod iespēju arī mājās būtiski ātrāk uzlādēt auto ar lielākām baterijām. Turklāt šādas sienas iekārtas ir daudz ērtākas, ļaujot izvairīties no vada vilkšanas no mājas iekšienes.”

Uzlādēs ar zaļo elektrību

Otrs iemesls uzlādes staciju ieviešanai ir vide. “Svarīgi saprast pasaules kontekstu. Pēdējo gadu laikā gandrīz visi lielie auto ražošanas koncerni paziņojuši par nopietniem plāniem elektroauto jomā. Ņemot to vērā, kā arī redzot dažādos Eiropas un pasaules bezizmešu mērķus, saprotam, ka šoreiz tas tiešām ir nopietni. Elektroauto būs nākotne,” uzsver Cikmačs.

Svarīgi, ka “Latvenergo” šajās “Elektrum” uzlādes stacijās tirgos elektrību, kuru būs ieguvusi tikai no zaļās enerģijas – no HES – “absolūti videi draudzīga elektrības ieguves avota,” apgalvo Cikmačs. Uzņēmumam šim mērķim ir zaļās enerģijas izcelsmes apliecinājumi, kurus var arī uzrādīt.

“Cilvēkus satrauc tas, ka it kā zaļo elektroauto īstenībā var darbināt kāds dabai nedraudzīgs enerģijas avots, tāpēc uzlādes stacijās piedāvāsim tikai zaļo enerģiju. Redzam, ka arī Latvijā ir daudz iedzīvotāju, kuriem vide ir ļoti svarīga. Piemēram, saules paneļu biznesā daudziem klientiem videi draudzīgs dzīvesveids ir svarīgāks par ātru saules paneļu uzstādīšanas atmaksāšanās laiku.”

Viņaprāt, elektroauto mainīs cilvēku paradumus – daudziem “uzpildīšanās” stacijā būs izņēmuma gadījums, uzlāde mājās vai darbā kļūs pašsaprotama. Jautāts, vai cilvēki paradumus ir gatavi mainīt, Cikmačs kā piemēru minēja iebraukšanu Jūrmalā, kur joprojām veidojas sastrēgumi, kaut gan jau sen par iebraukšanu iespējams samaksāt ar lietotni.

Nākotnē nepieciešams valsts atbalsts

Kur būs nākamās “Elektrum” uzlādes stacijas? Šobrīd uzņēmums pakalpojumu vēl tikai izmēģinās, pētīs klientu aktivitāti un, balstoties uz rezultātiem, domās, kur tīklu izvērst tālāk. Taču skaidrs, ka visdrīzāk tā būs Rīga un Pierīga, kā arī pārējās lielās Latvijas pilsētas, kur tuvākajos gados būs vairāk elektroauto.

Kopumā Latvijā, salīdzinot ar Skandināvijas valstīm, vēl ir milzīgs potenciāls uzlādes staciju attīstīšanai. Piemēram, Kopenhāgenā vien ir vairāk nekā 700 uzlādes stacijas, Rīgā ir tikai ap 10 publiskām uzlādes vietām. Tomēr kopumā Cikmačs Latvijā esošo uzlādes staciju tīklu vērtē pozitīvi, jo tas nodrošina vismaz pašas pamatvajadzības. Ar mazu plānošanu varot izbraukāt visu Latviju. “Priecē, ka CSDD būvē otro kārtu un staciju tīkls kļūs blīvāks. Protams, lielajās pilsētās un uz lielajām šosejām tīklam būs jābūt vēl daudz blīvākam.”

Lai Latvijā izpildītu Eiropas Savienības dekarbonizācijas mērķus un elektroauto arī Latvijā kļūtu arvien populārāki, Cikmačs norāda uz valsts atbalsta iespējām, kas citās Eiropas valstīs ļoti sekmējušas elektroauto attīstību. Piemēram, Norvēģijā jau apmēram puse jauno reģistrēto auto ir darbināmi ar elektrību. Jāmin arī Igaunija, kurā šāds atbalsta mehānisms darbojas jau vairākus gadus.

“Protams, elektroauto ir jākļūst lētākiem, ar tiem jāspēj nobraukt lielākus attālumus. Tomēr jau šā gada modeļi ir ar pienācīgu nobraukumu, arī cenas paliek pieejamākas, nākamo gadu modeļi kļūs vēl labāki. Ne par velti Rīgā parādās arvien vairāk ar elektrību darbināmu taksometru. Nav motora, nav eļļas, jāremontē tikai ritošā daļa,” norāda “Latvenergo” valdes loceklis.

Savukārt uz iespēju nākotnē Rīgas centru slēgt iekšdedzes dzinēju automašīnām Cikmačs skatās pragmatiski – šāds solis būtu lielisks Rīgas centra iedzīvotājiem, jo centrs kļūtu daudz klusāks un bez izpūtēju gāzēm, taču tas būs realizējams tikai tad, kad elektroauto kļūs pieejami ikvienam, tostarp arī valsts iestādēm lēnām jāsāk atteikties no iekšdedzes dzinēju automašīnām.

“Apsveicami, ka vasaras sākumā Satiksmes ministrija sagatavoja rīkojuma projektu par alternatīvo degvielu attīstības plānu. Tur ir daudz drosmīgu punktu, kas varētu sekmēt elektroauto ieviešanu. Redzēsim, kā šie plāni virzīsies.”

"Latvenergo" atklāj elektromobiļu uzlādes staciju Rīgā
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Es pavisam cits cilvēks tagad būšu…” Olga Kambala Turcijas klīnikā piepilda savu sapni
Izskan ziņas, ka Lukašenko pēc tikšanās ar Putinu smagā stāvoklī nogādāts slimnīcā
FOTO. “Būt hokejista sievai nav viegli” talantīgais vārtsargs Artūrs Šilovs mīļoto sievieti apprecēja 18 gadu vecumā
Summa ir iespaidīga: aprēķināts, cik miljonus valsts ekonomikai izmaksāja “hokeja brīvdiena”
FOTO. “Bet neviens neievēroja, kā esmu mainījies…” kas noticis ar populāro aktieri Jāni Jarānu?
Lasīt citas ziņas
Latvija jauna prezidenta gaidās. Kādam jābūt Valsts prezidentam? Atbild Mārcis Auziņš un Andrejs Ēķis
Babītē izcēlies plašs ugunsgrēks kādā ražotnē; mājsaimniecībām jārēķinās ar pazeminātu ūdens spiedienu krānos
“Kāds padzīvojis ārzemēs un izvilkts no cilindra kā zaķītis pēc ausīm…” Puče komentē Pinto kandidatūru uz Valsts prezidenta amatu
“Pirmkārt, mēs bijām kā viena liela ģimene. Otrkārt, neapšaubāmi Rīga bija fantastika, atbalsts – vienreizējs!” Intervija ar Ralfu Bukartu
Zivis labi redz košās krāsas – sarkano, zaļo, arī zilo…
22:50
16 psihiskās un emocionālās veselības pazīmes
22:26
Babītē izcēlies plašs ugunsgrēks kādā ražotnē; mājsaimniecībām jārēķinās ar pazeminātu ūdens spiedienu krānos
22:20
FOTO. Vīru lietas: Tukumā notikuši motorsporta svētki ar seno braucamrīku izstādi un autosprinta sacensības
VIDEO. Pie Zviedrijas krastiem pamanīts baltvalis ar Krievijā ražotiem iemauktiem
FOTO. “Būt hokejista sievai nav viegli” talantīgais vārtsargs Artūrs Šilovs mīļoto sievieti apprecēja 18 gadu vecumā
FOTO. Patiešām sirsnīgi un patiesi! Hokejists Mārtiņš Dzierkals pēc svinīgās sagaidīšanas Rīgā izdara mīļu sirdsdarbu
Slinkais mājas rasoliņš: viens divi un gatavs!
“Saslimstot ar vēzi, jābūt iespējai izdzīvot.” Finansējums onkoloģijai aug pārāk lēni
ATD nolemj vienpusēji izbeigt līgumu ar “Nordeka” autobusu maršrutos Cēsīs, Limbažos un Siguldā
FOTOREPORTĀŽA. “Lejaslīvēs” sparģeļu sezona: “Sākām pirms 8 gadiem ar 2 sparģeļu vagām, nu mums ir ap 20 tūkstošiem stādu”
NATO izvietos miera uzturēšanas papildspēkus Kosovā, kur izcēlušās sadursmes ar policiju
SPECIĀLIZLAIDUMS. Aktuālais par karadarbību Ukrainā
16 psihiskās un emocionālās veselības pazīmes
VIDEO. ASV viens otru sašauj autobusa vadītājs un uzmācīgs pasažieris
Summa ir iespaidīga: aprēķināts, cik miljonus valsts ekonomikai izmaksāja “hokeja brīvdiena”
VIDEO. “Es pavisam cits cilvēks tagad būšu…” Olga Kambala Turcijas klīnikā piepilda savu sapni
Lai arī Latvijas izlases hokejistus sagaidīja tūkstošiem fanu, Rīgas centra puķu dobes nav izmīdītas!
Trešdien pēc dzestras nakts gaidāma saulaina un vējaina diena
Tu šodien būsi viegli ietekmējams un ātri iesaistīsies dažādās provokācijās! Horoskopi 31.maijam
No Rīgas parka aizvākta krievu dzejnieka Puškina skulptūra
“Es runāju ar Erdoganu.” Baidens ar Turcijas prezidentu apspriedis Zviedrijas iestāšanos NATO
“Pēkšņā” brīvdiena? Pēc uzvaras pār Šveici Saeima piesardzīgi jau varēja sagatavoties visādiem lēmumiem
PVD pieļauj, ka Liepājas piekrastē vairāki roņi miruši no durtām brūcēm
VUGD 31. maijā veiks trauksmes sirēnu pārbaudi
Sportojot izdalās endorfīni – laimes hormoni! Padomi veselīgām aktivitātēm visai ģimenei
“Tā ir iespēja Rīgai piesaistīt jaunu, unikālu tūristu interesi.” Jenzis uzsver PČ hokejā pozitīvo ietekmi uz tūrisma un ēdināšanas nozarēm