
Elektroauto ēra uzņem apgriezienus: startējis konkurss “Latvijas e‑Auto 2025/26 0
Atklājot konkursu “Latvijas e‑Auto”, 15. maijā projekta organizatori iepazīstināja medijus un sabiedrību ar jaunās sezonas dalībniekiem. Preses konferencē piedalījās Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis, SEB līzinga valdes priekšsēdētājs Renārs Vīksna, autoinženieris un žūrijas loceklis Andris Dambis un Latvijas Elektroauto biedrības pārstāvis Kārlis Mendziņš.
Konferencē vairākkārt izskanēja, ka elektroauto segmenta pieejamība Latvijā strauji aug. “Pirms diviem gadiem vēl valdīja uzskats, ka elektroauto ir dārgi un pieejami tikai turīgiem cilvēkiem, taču šodien tie jau ir ikvienam sasniedzami par salīdzinoši zemām cenām,” pauda ministrs Kaspars Melnis. Viņš uzsvēra arī konkursa nozīmi: “Vienuviet var apskatīt un salīdzināt dažādus modeļus, kuri tiek profesionāli testēti, tādējādi sabiedrībai atvieglojot izvēli plašajā elektroauto tirgū.”

Autoinženieris Andris Dambis papildināja: “Ir svarīgi, lai cilvēkiem būtu nevis viens vai divi, bet 20–30 modeļi, no kuriem izvēlēties. Žūrijas testi “333” drošas braukšanas poligonā un ikdienas apstākļos ļauj objektīvi novērtēt katra auto stiprās un vājās puses. Jāsaprot, ka sliktu elektroauto nav – katrs var atrast sev piemērotu.”
Runājot par finansēšanas iespējām, Renārs Vīksna uzsvēra: “Mūsu mērķis ir veicināt elektromobilitāti – gan uzņēmumu autoparkos, gan iedzīvotāju ikdienā. Lai pāreja uz bezemisiju transportu būtu ne vien ekoloģiska, bet arī ekonomiski izdevīga, nepieciešama attīstīta uzlādes infrastruktūra un visu tirgus dalībnieku cieša sadarbība.”
Savukārt Kārlis Mendziņš akcentēja, ka konkursa atvērtie testi un salīdzinājumi palīdz lauzt stereotipus par nobraukumu, uzlādi un uzturēšanas izmaksām.
Konkursu un elektroauto izmēģinājuma braucienus apmeklēja arī sabiedrībā zināmas personības – TV un radio žurnāliste Kristīne Garklāva, mūziķis Intars Busulis, pasākumu vadītājs Renārs Zeltiņš un Armands Simsons. Renārs Zeltiņš intervijā atzina: “Šis ir mans pirmais gads, esot “Latvijas e‑Auto”. Esmu priecīgs šeit būt, jo piekrītu – mirklī, kad pārkāp uz elektroauto, uz iekšdedzes dzinēju vairs negribas atgriezties. Mani ļoti interesē izmēģināt jaunākos elektroauto no Ķīnas un ne tikai, saprast, ar ko tie atšķiras un uz ko nākotnē būtu jāskatās.”
Konkurss noritēs vairākās kārtās, ietverot braucienus koplietošanas satiksmē un testus drošas braukšanas poligonā “333”. Žūrija vērtēs auto trīs cenu grupās: līdz 30 000 eiro, līdz 60 000 eiro un virs 60 000 eiro.
Elektrotransports kļūst arvien pieejamāks – ja pērn zemākajā cenu kategorijā bija labi ja divi modeļi, tad šogad šajā grupā konkursam pieteikti jau 8. Kopumā oficiāli pieteikti 30 elektroauto no 21 ražotāja.
Dārgākais pretendents – Audi SQ6 Sportback e‑tron ar 489 ZS jaudu (teju 100 000 €), kam seko jaunais Volvo EX90 (95 000 €). Vienlaikus konkurencē ienāk arvien vairāk Ķīnas ražotāju, tai skaitā pasaulē lielākā EV ražotāja BYD modeļi un cenu ziņā pieejamais Dongfeng BOX.
Pasākumu atbalsta: SEB Līzings, SIXT, Ignitis ON, Spice, IF, Mobilly, Goodyear, Skangaļu muiža u.c.
