
– Tagad Eiropas valstīs, arī par kristīgām uzskatītās, tiek pieņemti likumi, kas legalizē viendzimuma pāru attiecības. Vai mēs no tā varēsim izvairīties? 17
– Diemžēl nu jau diez vai spēsim izvairīties, tas nesīs ļoti negatīvus augļus.
Šobrīd svarīgi, lai baznīca pati nepakļautos ideoloģijai un nesāktu karot. Bet bieži vien baznīcas viedoklis tiek mākslīgi izslēgts vai izkropļots. Ļoti žēl, ka vienīgais, ko pirms praida parādīja televīzijā, bija Saulkrastu luterāņu mācītāja viedoklis. Pietrūka objektīvas un līdzsvarotas diskusijas. Ir sajūta, ka viss jau ir izlemts un tagad ar steigu viss ir “jādzen cauri”.
– Vēl viens jautājums, kur ir dilemma, ir bēgļu problēma. No vienas puses, viņus uzņemt ir cilvēcīgi, no otras, redzam, kādas problēmas ir Eiropā, kur ieradies liels islāmticīgo skaits. Vai arī te nav trausla robeža?
– Baznīca ļoti skaidri atbild, ka bēgļi ir jāpieņem. Visi esam ceļinieki šajā pasaulē, un tiem, kas lūdz patvērumu kara gadījumā vai ļoti smagu apstākļu dēļ, ir jādod patvērums. Tas balstās evaņģēlijā: Jēzus arī bēga no Hēroda dusmām un tika pieņemts.
Protams, no vienas puses, varam uztraukties par nacionālo identitāti un uzdot jautājumu, kādu motīvu vadīti bēgļi ierodas pie mums. Bet, no otras, varbūt paši esam vainīgi pie tā, ka mums ir maza dzimstība un ka daudzi izbrauc uz ārzemēm. Nevaram vainot cilvēkus, kuri prasa pie mums patvērumu, par to, ka paši neveicinām tautas dzīvotspēju, dzimstību.
– “LA” bija raksts par to, ka Polija aktīvi strādā, lai piesaistītu tieši bēgļus kristiešus.
– Jā, un te valstij būtu aktīvi jāstrādā. Taču jāraugās, kāda mums ir valsts politika. Ja mūsu pārstāvis starptautiskā organizācijā var pateikt, ka ģimenes institūcija ir relatīva, un savā uzrunā runāt pretī Latvijas Republikas Satversmei, kas skaidri nosaka, ka laulība ir starp vīrieti un sievieti, ko tad varam prasīt no saviem priekšstāvjiem, lai viņi pieprasītu Eiropai Latvijā pieņemt kristiešu bēgļus? Lietuva to var izdarīt, Polija, bet Latvija? Negribu nevienu nosodīt, bet dažreiz tas bezmugurkaulisms ir vienkārši baigs.
– Kā jūs raugāties uz bieži pieminēto “civilizāciju sadursmes” teoriju?
– Nesen pāvests Francisks teica uzrunu Eiropas Padomē. Viņš teica, ka Eiropa ir palikusi kā sirma vecmāmiņa; no dedzīga jaunekļa, kāda tā bija kādreiz, pārvērtusies sirmā vecmāmiņā. Ja kāds domā, ka Eiropa ir vadošais kontinents jeb vadošā valstu savienība pasaulē, viņš rūgti maldās. Pasaulē ar katru gadu arvien lielāku lomu ieņem Ķīna, Japāna, Tuvie Austrumi…
– … arī ASV.
– …un arī Krievija tajā skaitā. Eiropa noveco, kā arī islamizējas. Izvirtība un antivērtību kultivēšana – ar tām Eiropa pati sev rok bedri. Eiropa dzīvo ilūzijās, ka arvien ir pati galvenā, taču noveco un vairs neģenerē jaunas inovatīvas idejas. Ja paši kristieši jeb eiropieši nepamodīsies, tad islāms ies ļoti strauju uzvaras gājienu.
Un vēl. Piemēram, Anglijā ir Kentas apgabals, kura vadītājs ir indietis. Apgabalā vairākums ir indieši, un viņiem ir savs templis. Mani pasniedzēji Ļubļinā saka, ka 50 gadu laikā Eiropa strauji mainīsies.
D. Kokareviča: – Nesen pāvests Francisks Vatikānā pieņēma mūsu bīskapus. Kāds bija viņa vēlējums Latvijai?
– Tas bija jūnijā, kad Latvijā daudzi runāja par geju lietām, un pāvests uzrunā pieskārās “gender” ideoloģijai, sacīdams, ka tā nozīmē uzbrukumu Radītājam. Tās bija vispārīgas pārdomas. Pāvesta vēlējums bija – “turpiniet savstarpēji sadarboties”. Un aicināja bīskapus būt ļoti atklātiem. Viņš runāja itāliski, taču, tā kā ne visi mūsu bīskapi runā itāliski, bija klāt tulks Vatikāna radio darbinieks Jānis Evertovskis. Vienā brīdī pāvests piecēlās, aizgāja pie skapja, izņēma minerālūdens pudeli, ielēja to glāzē un piedāvāja tulkam, teikdams: “Tu laikam esi izslāpis.”