Inga Šļubovska-Kancēviča Norīnas lomā atkal varēja parādīt gan virtuozu grāciju, gan lirisku noskaņu valdzinājumu. Attēlā: kopā ar Jāni Apeini, kurš iejuties doktora Malatestas lomā.
Inga Šļubovska-Kancēviča Norīnas lomā atkal varēja parādīt gan virtuozu grāciju, gan lirisku noskaņu valdzinājumu. Attēlā: kopā ar Jāni Apeini, kurš iejuties doktora Malatestas lomā.
Publicitātes (Kristapa Kalna) foto

Itāļu komēdija opernama sezonas noslēgumā 2

Ar Rīgas Operas festivālu tūlīt noslēgsies Latvijas Nacionālās operas 2017. – 2018. gada sezona, un tajā līdzās diviem baletiem jauniestudējumu piedzīvoja četri vokāli skatuviski opusi – opernama radošajā vēsturē aicināja ielūkoties Džakomo Pučīni “Turandotas” uzveduma atjaunojums, latviešu komponistu daiļradi pārstāvēja Zigmara Liepiņa “Turaidas Roze”, bet kaut ko laikmetīgāku – Igora Stravinska “Izvirtības hronika”. 2018. gada 24. maijā pirmizrāde pienāca ceturtajam iestudējumam – Gaetāno Doniceti operai “Dons Paskvāle”.

Zināma līdzība šeit saskatāma ar Stravinska un viņa domubiedru veikuma ironiskajām intonācijām un košo vizualitāti, taču pirmām kārtām asociācijas raisījās ar 2014. gada inscenējumu Volfganga Amadeja Mocarta operai “Figaro kāzas” – abos gadījumos kā iestudējuma veidotāji pieaicināti ārzemju viesmākslinieki, kuri operas darbības laiku pārcēluši tuvāk mūsdienām, izmantojot postmodernas spēles elementus. Taču tur paralēles arī beidzas, jo “Dona Paskvāles” stāsts 50. gadu itāļu kinokomēdijas ietvaros iekļāvās organiskāk nekā Mocarta opera 80. gadu Dienvidamerikas vidē, turklāt sezonas noslēgumā šis Doniceti darbs iederējās ļoti labi – pirmkārt, “Dons Paskvāle” Latvijā pēdējoreiz iestudēts 1950. gadā, un jādomā, ka pašlaik palicis pavisam maz liecinieku Edgara Tona diriģenta karjeras agrīnajam posmam, otrkārt, maija nogalē operas apmeklētāji sagaidīja jauku, nepretenciozu un stilistiski vienotu komēdiju. Ne vairāk un ne mazāk.

Šīs mākslinieciskās atmosfēras iedzīvinājumā operas orķestris Mārtiņa Ozoliņa vadībā iejutās bez liekām problēmām. Šķiet, ka te drīzāk varētu nogurdināt triju stundu hronometrāža nekā Doniceti instrumentālais skaņuraksts, taču orķestra spēlē arī trešajā cēlienā īpašu nogurumu nejuta – solistu pavadījuma funkcijas tika realizētas gana prasmīgi, temporitma plūdums nekur neapstājās, un virspusējākas epizodes regulāri kompensēja muzikāli piepildītāks sniegums. Sava loma te bija arī operas korim, kurš gan komisku, gan dramatisku darbu uzvedumos iegūto reputāciju apstiprināja arī šoreiz.

Doniceti operas jaun­iestudējumā pašu donu Paskvāli dziedāja Krišjānis Norvelis, Norīnu – Inga Šļubovska-Kancēviča, doktoru Malatestu – Jānis Apeinis, bet Ernesto – Latvijas publikai jau pazīstamais turku tenors Tansels Akzeibeks. Šāds lomu sadalījums, ņemot vērā Latvijas Nacionālās operas resursus, bija gluži labi saprotams, no tā varēja sagaidīt radošus panākumus, un pirmizrādē solistu uzstāšanās patiešām nelika vilties. Vispirms jau jāsecina, ka operdziedātāju priekšnesums atbilda Doniceti laikmeta belkanto stilam un komiskās operas žanra kritērijiem, kas noteica konkrētiem raksturmodeļiem piemērotus tipāžus – tie bija redzami uz skatuves, un viņu atšķirības uzskatāmi izpaudās arī dziedājumā. Reti kurā iestudējumā solistu interpretācijas rakursi un viņu muzicēšanas vokālie vaibsti bijuši tik kontrastaini – tā Krišjāņa Norveļa komiskā raksturloma veidoja spilgtu pretstatu doktora Malatestas inteliģencei un ironijai Jāņa Apeiņa atspoguļojumā, kas savukārt vienlīdz atšķīrās no romantiska mīlētāja pārdzīvojumiem Ernesto tēlā un Norīnas daudzpusīgajā dabā ietvertās asprātības un vitalitātes. Šīs lomu spēles tad arī pastiprināja iedarbību vairākiem kolorītiem izrādes brīžiem, piemēram, ainai, kurā Paskvāle un Malatesta vienojās kopējā ātrrunā (izteiksmes līdzeklī, kas parasti atrodas vienīgi Krišjāņa Norveļa arsenālā), un visi četri solisti iestudējuma mākslinieciskos principus viscaur īstenoja pārliecinoši. Kopumā tas attiecināms arī uz vokālo piepildījumu un slīpējumu – dona Paskvāles loma Norvelim padevās bez grūtībām, Norīnas lomā Šļubov­ska-Kancēviča atkal varēja parādīt gan virtuozu grāciju, gan lirisku noskaņu valdzinājumu, ar tembrālu un emocionālu izteiksmību daudzkārt priecēja Tansels Akzeibeks, bet Jāņa Apeiņa muzikālais un skatuviskais sniegums raksturojams kā spožs.

Mazāk pārsteigumu radīja iestudējuma konceptuālie risinājumi un vizuālais veidols, ko realizēja režisors (un viens no scenogrāfiem) Džordžo Barberio Korseti, scenogrāfs un kostīmu mākslinieks Frančesko Espozito un veseli trīs videomākslinieki – Igors Renceti, Alesandra Solimene un Lorenco Bruno. Šāds videoprojekciju īpatsvars atkal atsauca atmiņā Stravinska “Izvirtības hroniku” (un Jura Karlsona baletu “Antonija #Silmači” arīdzan), taču šoreiz šis radošais paņēmiens bija nepieciešams kā papildinājums scenogrāfijas uzsvērtajai funkcionalitātei, turklāt pretstatā iepriekšminēto inscenējumu daudznozīmībai šeit viss tika parādīts skaidri un konkrēti – vai nu šādā veidā atklājot darbības personu iekšējo pasauli, vai arī, visbiežāk, ar humora izjūtas palīdzību komentējot skatuviskās norises. Rezultāts varbūt arī nebija diez ko izsmalcināts – katrā ziņā vairāki izrādes parametri šķita pārāk raupji, vienkāršoti vai atkārtoti pār mēru, taču kop­aina tomēr veidojās gluži veiksmīga. Nevar noliegt, ka iestudējuma autoriem piemīt gaumes un stila izpratne, jau pieminētā humora izjūta un komēdijas žanram neiztrūkstošais skatījuma vieglums; un galu galā vismaz daļēji jāpievienojas režisora publiski paustajam: “Mūsu personāži nav karikatūras, drīzāk poētiski veidojumi, kas ļoti līdzinās dzīvei.” Par atbilstību dzīvei nezinu, taču, kā zināms, pat visekscentriskākās karikatūras itin viegli atvedināmas no grotesko frīku parādes ārpus opernama sienām – un arī no šāda skatpunkta poēzijas klātbūtne “Dona Pas­kvāles” uzvedumam nāk tikai par labu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VV
Vivanta Volkova
Stāsti
“Es te esmu kā paradīzē!” Vecticībniece Anfisa par streikojošiem ceļgaliem un atteikšanos no dzīves Francijā 2
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Sejas maskas ir kaitīgas, bet testu rezultāti – viltoti.” Kur rodas sazvērestību teorijas par Covid-19? 6
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāj, kur ir visvairāk Covid-19 gadījumu un kurā novadā slimība fiksēta pirmo reizi
7 stundas
LK
Linda Kusiņa-Šulce
Ziņas
Drīzumā Latvijā būs skatāms jaunais miniseriāls par laulību škiršanas tēmu “Projekts: šķiršanās”
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lietuvā ar jauno koronavīrusu inficējušies vairāk nekā 600 cilvēki, bet pieci miruši 1
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Šodien mēs nedrīkstam klausīties populistos!” Levits aicina sabiedrību mobilizēties Covid-19 izplatības apturēšanai 10
9 stundas
LE
LETA
Veselam
Arī brīvdienā reģistrēti vairāk nekā 200 jauni Covid-19 gadījumi. Divi cilvēki miruši 2
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Prinča Harija strīds ar 99 gadus veco vectētiņu princi Filipu var kļūt par pēdējo… 11
13 stundas
SM
Signe Mengote
Stāsti
“Tas bija traki!” Ārvalstu studentu pieredze Latvijā sērgas laikā 7
14 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
“Pieprasījums bija no visām pusēm.” Meža īpašnieki tiek pie uzlabota un jaudīgāka reģistra 1
12 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Izskatīgās dejotājas Aleksandras Kurusovas mērs ir pilns: lūdzu, pārstājiet mani aicināt uz randiņiem! 16
17 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Domāšana jāpagriež par 180 grādiem uz modernāku pusi.” Jaunā Rīgas vara par pārmaiņām pilsētā 7
17 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Kādēļ pēc neatkarības atgūšanas sagruva rūpniecība? Grāmatā atmasko militarizēto tautsaimniecību Latvijā 21
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Mēs dzīvojam ekstremālā situācijā.” Spānijā izsludina ārkārtējo stāvokli un nosaka komandantstundu 3
10 stundas
Raivis Šveicars
Stāsti
Detaļas kaut kosmosam. Stāsts par kādu unikālu Latvijas metālapstrādes uzņēmumu 1
18 stundas
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: Pasaules lielvaras no kodolieročiem neatteiksies arī pēc ANO līguma stāšanās spēkā 1
11 stundas
VK
Vita Krauja
Ziņas
“Patiesībā sievietei nav ne spēka, ne jaudas, viņa vienkārši dara, velk.” Saruna ar aktrisi Janu Čivželi 4
Intervija 1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Siltumam neredz galu! Vai atkal būs neziema? Toms Bricis par laiku oktobra beigās 11
1 diena
LE
LETA
Veselam
Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca paziņo par plānveida operāciju atcelšanu 11
18 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Valsts prezidents un premjers saņems lielāku algu. Atklāj vērienīgās reformas detaļas 84
1 diena
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Kamēr Viņķele spēlē” čurikus”, atklājas biedējošas lietas. Nekāda plāna laikam nemaz nav 112
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kāda ir prinča Viljama un Keitas Midltones trīs bērnu ikdienas dzīve? 2
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Beāte un Beatrise
18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Bijusi vētraina ballīte: Samantai Tīnai uzradies gruzīnu pielūdzējs, Lauris Reiniks pazaudē bikšu pogu 9
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Raganu slotu ballē” izgaismo retumus 1
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Liepāja uzmirdz krāsās: šādu pilsētu tu vēl nebūsi redzējis! 1
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 24. līdz 30.oktobrim: kādas vēlmes piepildīsies
2 dienas
SM
Signe Mengote
Stāsti
“Liela ģimene ir īstena latviešu ģimene.” Stiprās un sportiskās Nenišķu ģimenes stāsts 3
3 dienas
LA
LA.LV
Kokteilis
Šonedēļ emocijas var ņemt pārsvaru pār saprātu, un tas var nebeigties labi! Horoskopi no 26. oktobra līdz 1.novembrim 1
18 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Veiksmes un spriedzes dienas oktobrī un novembrī: Skorpiona laika padomi
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Šodien tu liksi apkārtējiem dancot pēc savas stabules! Horoskopi 26.oktobrim 1
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Itālijā nosaka stingrākus ierobežojumus cīņā ar Covid-19
22:39
LA
LA.LV
Ziņas
“Sejas maskas ir kaitīgas, bet testu rezultāti – viltoti.” Kur rodas sazvērestību teorijas par Covid-19? 6
21:50
LE
LETA
Ziņas
Lietuvā ar jauno koronavīrusu inficējušies vairāk nekā 600 cilvēki, bet pieci miruši 1
21:13