Inga Šļubovska-Kancēviča Norīnas lomā atkal varēja parādīt gan virtuozu grāciju, gan lirisku noskaņu valdzinājumu. Attēlā: kopā ar Jāni Apeini, kurš iejuties doktora Malatestas lomā.
Inga Šļubovska-Kancēviča Norīnas lomā atkal varēja parādīt gan virtuozu grāciju, gan lirisku noskaņu valdzinājumu. Attēlā: kopā ar Jāni Apeini, kurš iejuties doktora Malatestas lomā.
Publicitātes (Kristapa Kalna) foto

Itāļu komēdija opernama sezonas noslēgumā 2

Ar Rīgas Operas festivālu tūlīt noslēgsies Latvijas Nacionālās operas 2017. – 2018. gada sezona, un tajā līdzās diviem baletiem jauniestudējumu piedzīvoja četri vokāli skatuviski opusi – opernama radošajā vēsturē aicināja ielūkoties Džakomo Pučīni “Turandotas” uzveduma atjaunojums, latviešu komponistu daiļradi pārstāvēja Zigmara Liepiņa “Turaidas Roze”, bet kaut ko laikmetīgāku – Igora Stravinska “Izvirtības hronika”. 2018. gada 24. maijā pirmizrāde pienāca ceturtajam iestudējumam – Gaetāno Doniceti operai “Dons Paskvāle”.

Zināma līdzība šeit saskatāma ar Stravinska un viņa domubiedru veikuma ironiskajām intonācijām un košo vizualitāti, taču pirmām kārtām asociācijas raisījās ar 2014. gada inscenējumu Volfganga Amadeja Mocarta operai “Figaro kāzas” – abos gadījumos kā iestudējuma veidotāji pieaicināti ārzemju viesmākslinieki, kuri operas darbības laiku pārcēluši tuvāk mūsdienām, izmantojot postmodernas spēles elementus. Taču tur paralēles arī beidzas, jo “Dona Paskvāles” stāsts 50. gadu itāļu kinokomēdijas ietvaros iekļāvās organiskāk nekā Mocarta opera 80. gadu Dienvidamerikas vidē, turklāt sezonas noslēgumā šis Doniceti darbs iederējās ļoti labi – pirmkārt, “Dons Paskvāle” Latvijā pēdējoreiz iestudēts 1950. gadā, un jādomā, ka pašlaik palicis pavisam maz liecinieku Edgara Tona diriģenta karjeras agrīnajam posmam, otrkārt, maija nogalē operas apmeklētāji sagaidīja jauku, nepretenciozu un stilistiski vienotu komēdiju. Ne vairāk un ne mazāk.

Šīs mākslinieciskās atmosfēras iedzīvinājumā operas orķestris Mārtiņa Ozoliņa vadībā iejutās bez liekām problēmām. Šķiet, ka te drīzāk varētu nogurdināt triju stundu hronometrāža nekā Doniceti instrumentālais skaņuraksts, taču orķestra spēlē arī trešajā cēlienā īpašu nogurumu nejuta – solistu pavadījuma funkcijas tika realizētas gana prasmīgi, temporitma plūdums nekur neapstājās, un virspusējākas epizodes regulāri kompensēja muzikāli piepildītāks sniegums. Sava loma te bija arī operas korim, kurš gan komisku, gan dramatisku darbu uzvedumos iegūto reputāciju apstiprināja arī šoreiz.

Doniceti operas jaun­iestudējumā pašu donu Paskvāli dziedāja Krišjānis Norvelis, Norīnu – Inga Šļubovska-Kancēviča, doktoru Malatestu – Jānis Apeinis, bet Ernesto – Latvijas publikai jau pazīstamais turku tenors Tansels Akzeibeks. Šāds lomu sadalījums, ņemot vērā Latvijas Nacionālās operas resursus, bija gluži labi saprotams, no tā varēja sagaidīt radošus panākumus, un pirmizrādē solistu uzstāšanās patiešām nelika vilties. Vispirms jau jāsecina, ka operdziedātāju priekšnesums atbilda Doniceti laikmeta belkanto stilam un komiskās operas žanra kritērijiem, kas noteica konkrētiem raksturmodeļiem piemērotus tipāžus – tie bija redzami uz skatuves, un viņu atšķirības uzskatāmi izpaudās arī dziedājumā. Reti kurā iestudējumā solistu interpretācijas rakursi un viņu muzicēšanas vokālie vaibsti bijuši tik kontrastaini – tā Krišjāņa Norveļa komiskā raksturloma veidoja spilgtu pretstatu doktora Malatestas inteliģencei un ironijai Jāņa Apeiņa atspoguļojumā, kas savukārt vienlīdz atšķīrās no romantiska mīlētāja pārdzīvojumiem Ernesto tēlā un Norīnas daudzpusīgajā dabā ietvertās asprātības un vitalitātes. Šīs lomu spēles tad arī pastiprināja iedarbību vairākiem kolorītiem izrādes brīžiem, piemēram, ainai, kurā Paskvāle un Malatesta vienojās kopējā ātrrunā (izteiksmes līdzeklī, kas parasti atrodas vienīgi Krišjāņa Norveļa arsenālā), un visi četri solisti iestudējuma mākslinieciskos principus viscaur īstenoja pārliecinoši. Kopumā tas attiecināms arī uz vokālo piepildījumu un slīpējumu – dona Paskvāles loma Norvelim padevās bez grūtībām, Norīnas lomā Šļubov­ska-Kancēviča atkal varēja parādīt gan virtuozu grāciju, gan lirisku noskaņu valdzinājumu, ar tembrālu un emocionālu izteiksmību daudzkārt priecēja Tansels Akzeibeks, bet Jāņa Apeiņa muzikālais un skatuviskais sniegums raksturojams kā spožs.

Mazāk pārsteigumu radīja iestudējuma konceptuālie risinājumi un vizuālais veidols, ko realizēja režisors (un viens no scenogrāfiem) Džordžo Barberio Korseti, scenogrāfs un kostīmu mākslinieks Frančesko Espozito un veseli trīs videomākslinieki – Igors Renceti, Alesandra Solimene un Lorenco Bruno. Šāds videoprojekciju īpatsvars atkal atsauca atmiņā Stravinska “Izvirtības hroniku” (un Jura Karlsona baletu “Antonija #Silmači” arīdzan), taču šoreiz šis radošais paņēmiens bija nepieciešams kā papildinājums scenogrāfijas uzsvērtajai funkcionalitātei, turklāt pretstatā iepriekšminēto inscenējumu daudznozīmībai šeit viss tika parādīts skaidri un konkrēti – vai nu šādā veidā atklājot darbības personu iekšējo pasauli, vai arī, visbiežāk, ar humora izjūtas palīdzību komentējot skatuviskās norises. Rezultāts varbūt arī nebija diez ko izsmalcināts – katrā ziņā vairāki izrādes parametri šķita pārāk raupji, vienkāršoti vai atkārtoti pār mēru, taču kop­aina tomēr veidojās gluži veiksmīga. Nevar noliegt, ka iestudējuma autoriem piemīt gaumes un stila izpratne, jau pieminētā humora izjūta un komēdijas žanram neiztrūkstošais skatījuma vieglums; un galu galā vismaz daļēji jāpievienojas režisora publiski paustajam: “Mūsu personāži nav karikatūras, drīzāk poētiski veidojumi, kas ļoti līdzinās dzīvei.” Par atbilstību dzīvei nezinu, taču, kā zināms, pat visekscentriskākās karikatūras itin viegli atvedināmas no grotesko frīku parādes ārpus opernama sienām – un arī no šāda skatpunkta poēzijas klātbūtne “Dona Pas­kvāles” uzvedumam nāk tikai par labu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Tāda vētra sen nebija piedzīvota! Soctīklotāji dalās ar uzfilmētajiem negaisa video
Bergmanis par jaunajiem NATO plāniem: “Izskatās, ka mēs ar šo konceptu nonākam aukstajā karā”
Baidīsies no katra trokšņa! Medvedevs pēc TV24 raidījuma “Preses klubs” draud bijušajam Latvijas iekšlietu ministram
Darba devēji izķer pat pirmo kursu studentus. Kura profesija šobrīd ir viena no pieprasītākajām darba tirgū?
“Daudzi to uztver ļoti nopietni.” NBS kapteinis komentē izplatīto versiju par Krievijas iebrukumu Latvijā
Lasīt citas ziņas
Pirmais gads jaunajos novados: “Labu sistēmu sagrāva, bet jaunā top gausi”
Dimants: “Citas valstis jau strādā pie atbalsta mehānismiem, bet Latvija tikmēr maina ministrus!”
Kas jāmaina nodokļu politikā, lai mums būtu tikpat lielas algas kā kaimiņvalstīs?
Intervija ar Vairu Vīķi-Freibergu: Krievija ir pieradusi iet uz priekšu, kamēr to aptur
TIEŠRAIDE. 4. Nacionālais kontrabandas problemātikas forums “Cīņa ar kontrabandu – izaicinājumi un panākumi”
11:00
“Ikviena bezpajumtnieka atgriešanās normālā dzīvē, būtu uzvara” – Kalniņš par jauno Rīgas Domes iniciatīvu
10:40
Vītolu fonds saņēmis 1,3 miljonu eiro anonīmu ziedojumu
10:18
Krievija cenšas panākt situācijas eskalāciju ar teroristiskām metodēm, uzskata Bergmanis
“Ikviena bezpajumtnieka atgriešanās normālā dzīvē, būtu uzvara” – Kalniņš par jauno Rīgas Domes iniciatīvu
Zemessardzē turpinās iesāktais, gatavošanās “cīņai ar pilnas jaudas pretinieku savā teritorijā”
Mežs: Demogrāfiskā situācija Latvijā ir ļoti slikta, bet ne galīgi katastrofāla
FM: Mazumtirdzniecības izaugsmi ierobežos apkures sezonas sākums rudenī
Vītolu fonds saņēmis 1,3 miljonu eiro anonīmu ziedojumu
Nākamnedēļ Latvijā atgriezīsies mērena gaisa temperatūra
Stalbe: “Varējām kā deviņdesmitajos, saliet degvielu kannās un mucās, būtu lētāk, bet…”
TIEŠRAIDE. 4. Nacionālais kontrabandas problemātikas forums “Cīņa ar kontrabandu – izaicinājumi un panākumi”
Karstums apdraud veselību – ārstniecības iestādēs nonāk desmitiem pārkarsušu cilvēku
Par ko uztraukties amerikāņiem? Kāpēc viņiem ir svarīgi atbalstīt Ukrainu?
Parīzes teroraktu īstenotājam piespriests mūža ieslodzījums
MĒS JAUTĀJAM: Kā vērtējat jauno novadu pašvaldību pirmo darba gadu?
Pabriks: “Kritiskos apstākļos nav vajadzīgas kazarmas, lai karotu”
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs