Diriģents Aivis Greters sadarbībā ar koristiem Pētera Butāna piemiņai veltītajā “Lux aeterna” atskaņojumā bija panācis šim komponista meistar-darbam atbilstošo muzikālā saliedējuma, suģestijas un misticisma līmeni.
Diriģents Aivis Greters sadarbībā ar koristiem Pētera Butāna piemiņai veltītajā “Lux aeterna” atskaņojumā bija panācis šim komponista meistar-darbam atbilstošo muzikālā saliedējuma, suģestijas un misticisma līmeni.
Publicitātes foto

Jaundarbi un atmiņas par pagājušo. Armands Znotiņš recenzē spilgtākās mūzikas aktualitātes 0

Armands Znotiņš, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Kurš no “Jaunās vienotības” visvairāk svītrots, bet kurš saņēma “plusiņus”?
“Kāds varētu pasmaidīt, ka Lembergs ir notiesāts, bet šoreiz te ir cita nianse,” politologs skaidro, kāpēc Lembergs nevarētu “sēdēt pie valdības galda” 2
“Beidzas mans aktīvais posms vadošos amatos Latvijas politikā,” Pabriks atvadās
Lasīt citas ziņas

Aizvadītā nedēļa mūzikas dzīvē bijusi ļoti daudzpusīga – tikko aizvadīts uz septembri pārceltais “Pētera Vaska mūzikas aprīlis”, tā publika jau devusies uz beidzot sagaidīto un pilnībā izpārdoto Vestarda Šimkus, Aināra Rubiķa un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra romantisma mūzikas programmu; klausītāji, kā vienmēr, bija piepildījuši arī Latvijas Radio 1. studiju Lauras Polences un viņas domubiedru džeza koncertā, bet Rēzeknē Latvijas Radio koris, dzejniece Anna Rancāne un vēl citi turpinājuši radošos meklējumus koncertizrādē “Latgolys freska”.

Un tā pienāca nedēļas noslēgums, ko iezīmēja jauniešu kora “Kamēr…” 30. jubilejas programma Rīgas Domā 2020. gada 12. septembrī un kamerorķestra “Kremerata Baltica” festivāls Dzintaros.
CITI ŠOBRĪD LASA

Abos pasākumos skanēja jaundarbi, abi pasākumi raisīja arī atmiņu un asociāciju virkni par klasiskām vērtībām un zīmīgiem muzikāliem notikumiem nesenākā pagātnē.

Ja reiz par koncertizrādēm un konceptuāli līdzīgām iecerēm, tad koris “Kamēr…” darījis visu, lai atstātu būtiskas pēdas mūsdienu Latvijas kultūras dzīvē – viņi ielūkojušies Ilmāra Blumberga mākslā un caur Džona Lutera Adamsa partitūrām ieklausījušies putnu balsīs, apdziedājuši Sauli, Mēnesi un dzintaru, citos jubilejas koncertos atskaņojuši Artura Maskata un Raimonda Tigula, Ērika Ešenvalda un Līgas Celmas-Kursietes jaundarbus.

Jēkabs Jančevskis savukārt Knuta Skujenieka dzejai vispirms pievērsies skaņdarbā “Poga”, bet tagad pēc kora “Kamēr…” aicinājuma radījis citu dzejnieka inspirētu opusu – “Kā dziesmu teicot”, kas pirmatskaņojumu sagaidīja koncerta vidusdaļā.

Un arī divi pārējie darbi – Pētera Butāna “Lux aeterna” ar pianistes Sanitas Glazenburgas un sitam-instrumentālistu Ivo Krūskopa, Edgara Saksona un Elīsa Balcera līdzdalību un Riharda Dubras vokāli simfoniskā partitūra “Klusums, mīlestī ba un gaisma” – vēstīja par to, ka klausītājs attiecībā uz kori “Kamēr…” vienmēr var rēķināties ar rūpīgi izvēlētām programmām un nopietnu māksliniecisko slīpējumu.

Tā arī šoreiz, un diriģents Aivis Greters sadarbībā ar koristiem Pētera Butāna piemiņai veltītajā “Lux aeterna” atskaņojumā bija panācis šim komponista meistardarbam atbilstošo muzikālā saliedējuma, suģestijas un misticisma līmeni – piecdaļu cikla gaitā kontemplācija mijās ar spilgtas katarses uzplaiksnījumiem, kur vēlamo iespaidu atstāja arī dramaturģiskās arhitektonikas centrālās līnijas.

Protams, no otras puses, trauslākas epizodes, kur jāpaļaujas, piemēram, vienīgi uz solobalsīm, uzskatāmi parādīja atšķirību starp jauniešu kora dziedājumu un “Lux aeterna” pirmatskaņotāju līmeni, taču Riharda Dubras darba piesātinātajās tembrāli harmoniskajās vertikālēs koristi nebūt nepazuda “Sinfonietta Rīga” instrumentālistu ēnā, un arī tas lielā mērā ir diriģenta ieguldītā darba un partitūras studiju nopelns.

Jādomā, ka Aivja Gretera vērīgumam uzticējās arī Jēkabs Jančevskis – katrā ziņā solistu ansambļa veikums un tā iekļaušanās vokāli instrumentālajā kopainā liecināja gan par interpretācijas veiksmi, gan par komponista panākumiem trāpīgu vokālo intonāciju radīšanā un simboliski tēlainā Knuta Skujenieka dzejas lasījumā.

Mazāk uzrunāja orķestra loma, kas pamatā balstījās uz vispārinātas kinomūzikas tematismu, taču, ja jāizvēlas starp jaunradīto opusu “Kā dziesmu teicot” un oratoriju “No letu zemes”, manas simpātijas noteikti ir korim “Kamēr…” rakstītās Jančevska partitūras pusē.

Interesanti, kas notiktu, ja latviski beidzot iztulkotu kādu Andreja Belija, Šeimasa Hīnija vai Oktavio Pasa dzejoļu krājumu (un jā – citu Eiropas valstu nacionālajās valodās tas izdarīts jau sen), jo arī latviešu lasītājiem pieejamā Emīlijas Dikinsones dzeja ir iedvesmojusi gan Jēkabu Jančevski (“Almost to Jealousy” soprānam, ērģelēm un kamerorķestrim), gan Andri Dzenīti (varbūt kādam no Latvijas patiešām izdosies aizbraukt uz Helēnas Sorokinas dziedātā opusa pirmatskaņojumu Austrijā 9. oktobrī), gan Arturu Maskatu (Latvijas Radio kora grupai rakstītās “Četras vīzijas ar Emīlijas Dikinsones dzeju”).

Tagad otrs amerikāņu dzejnieces inspirētais Maskata darbs – koncerts “Vasaras sapņi” vijolei, balsij un kamerorķestrim, un tieši šī jaundarba lasījums kļuva par 13. septembra koncerta spilgtāko un oriģinālāko notikumu.

Pirmkārt, tādēļ, ka Maskats neatkārtojas – viņa individuālais stils gan ir atpazīstams, taču līdz fināla liriskajai sapņainībai klausītājam bija jānokļūst caur iepriekš neparedzamas mākslinieciskās dramaturģijas pavērsieniem postromantisku un it īpaši postmālerisku intonāciju psiholoģiski dramatiskā izgaismojumā.

Otrkārt, tādēļ, ka Lusianas Mančīni dziedājums bija patiesi skaists un izteiksmīgs, vijolnieka Hugo Tičati priekšnesums atbilda visiem augsta mākslinieciskuma kritērijiem, bet uz “Kremerata Baltica” stīdzinieku un perkusionista Andreja Puškareva profesionalitāti varēja droši paļauties.

SAISTĪTIE RAKSTI

Īsumā par visu pārējo – lietuvietis Andrjus Žlabis ar opusu “Zudušā laika kaleidoskops” koncerta sākumā publikai sniedza gan kompozicionāli saistošākus, gan bālākus brīžus, tomēr kopumā jāteic, ka Gidonam Krēmeram rakstītās un pilnvērtīgi iedzīvinātās vijoles solopartijas vēriens un sarežģītība īsti negāja kopā ar pirmatskaņotās mūzikas radošā piepildījuma pakāpi; uz Dzintaru vasaras koncertzāles skatuves spēlētā Ludviga van Bēthovena Piecpadsmitā stīgu kvarteta vidusdaļa varbūt arī nebija piemērotākā akustiskajiem apstākļiem, taču Hugo Tičati un desmit citi instrumentālisti no “Kremerata Baltica” ansambļa nenoliedzami atklāja šīs mūzikas daudzdimensionālo dziļumu.

Neteikšu, ka tāda pati vērtība piemīt arī Bēthovena Ceturtajam un visiem citiem klavierkoncertiem, taču pianists Georgijs Osokins bez diriģenta klātbūtnes varēja pilnībā veidot pats savu oriģinālo koncepciju, un rezultāts bija gan saskanīgs ar kamerorķestri, gan arī pianistiski suģestējošs, nospriegots un poētisks. Gaidīšu jaunas Georgija Osokina interpretācijas, gaidīšu Lusianu Mančīni un Hugo Tičati Latvijā atkal.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Kurš no “Jaunās vienotības” visvairāk svītrots, bet kurš saņēma “plusiņus”?
“Kāds varētu pasmaidīt, ka Lembergs ir notiesāts, bet šoreiz te ir cita nianse,” politologs skaidro, kāpēc Lembergs nevarētu “sēdēt pie valdības galda” 2
“Beidzas mans aktīvais posms vadošos amatos Latvijas politikā,” Pabriks atvadās
VIDEO. Piedzēries mobilizētais uzkritis uz automašīnas stūres, izraisot nopietnu satiksmes negadījumu 32
Nākamās Saeimas sastāvs neatvieglos jaunās valdības veidošanu
Lasīt citas ziņas
Kariņš pauž gatavību ieņemt Ministru prezidenta amatu arī jaunajā valdībā
Levits nosauc galvenos uzstādījumus valdības veidošanas sarunās
VIDEO. Aculiecinieks nakts laikā netālu no Preiļiem nofilmē dīvainus dzīvniekus
Nākamās Saeimas sastāvs neatvieglos jaunās valdības veidošanu
Artuss Kaimiņš aicina steidzami aizturēt Gobzemu, kurš esot saņēmis 250 000 eiro no “Gazprom”. Tikmēr Aldis šorīt it kā jau redzēts lidostā
11:55
Jaudīga telpu uzkopšanas tehnika ikviena vajadzībām
11:47
Sadedzinājusi tiltus: primadonna Alla Pugačova uz visiem laikiem devusies prom no Krievijas
11:30
FOTO. Dejas, līksmība, rūgtas pārdomas un bēdu slīcināšana glāzē…Kur un kā partijas pavadīja pēcvēlēšanu nakti?
Izskan versija, kāpēc, neraugoties uz FSB iebildumiem, Putins apmainīja Medvedčuku pret “Azovstaļ” aizstāvjiem
Sadedzinājusi tiltus: primadonna Alla Pugačova uz visiem laikiem devusies prom no Krievijas
Stāda augļukokus un ogulājus, krūmus, pavasara sīpolpuķes. Kas darāms dārzā no 3. līdz 8.oktobrim?
Pietrūka tikai aptuveni 250 balsis… Pabriks atklāj, vai mudinās AP apstrīdēt vēlēšanu rezultātus
Kāpēc sakāve pie Limanas krieviem radījusi lielākas problēmas nekā agrākās neveiksmes?
Izsludināts brīdinājums par stipru lietu un vēju. Laika prognoze pirmdienai
“Līdz pēdējam neticēju, ka Mairis Briedis nebūs Saeimas deputāts,” pārsteigts Štokenbergs
APTAUJA. Kā vērtējat 14. Saeimas vēlēšanu rezultātus un kuras politiskās partijas varētu strādāt nākamajā koalīcijā? 13
Māris Antonevičs: Izmaiņas ir milzīgas, tomēr nevar teikt, ka politiski Latvija būtu piedzīvojusi pagriezienu
Ukrainas armijas panākumi neaprobežojas tikai ar Limanu – ukraiņiem izdevies atbrīvot vēl vairākas apdzīvotas vietas
NA un AS labprāt strādātu JV vadītā koalīcijā bez ceturtā politiskā spēka
Egils Līcītis: Valdības diriģents paliek tas pats vecais 10
Bērziņa atkārtoti nepretendēs uz CVK priekšsēdētājas amatu
Kremlis veic četru Ukrainas apgabalu aneksiju, kamēr Ukrainas armija turpina atbrīvot okupētās teritorijas
Likts pamats sadarbībai starp Rīgas domi, “Rīgas Mežiem” un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti
Zināms provizoriskais 14.Saeimas sastāvs 51
“Beidzas mans aktīvais posms vadošos amatos Latvijas politikā,” Pabriks atvadās
Mūžībā devies handbola treneris Jānis Valeiko
“Būs mazāk emociju, bet tas nenozīmē, ka sarunas nebūs asas,” politologs par izaicinājumiem valdības veidošanā
Kuri politiķi Saeimas vēlēšanās izpelnījušies vislielāko balsotāju labvēlību? 35
“Kāds varētu pasmaidīt, ka Lembergs ir notiesāts, bet šoreiz te ir cita nianse,” politologs skaidro, kāpēc Lembergs nevarētu “sēdēt pie valdības galda” 2
Rozenvalds: Provizoriskie vēlēšanu rezultāti liecina par krievvalodīgo vēlētāju dezorientāciju 23
atjaunot izdrupušu dekoratīvo apmetumu mājas ārpusē? 3