Praktiski
Manas tiesības

Kā atjaunot pasi ārkārtas situācijā0

Foto: Anna Stasevska/SHUTTERSTOCK

Dēls mācās vidusskolā. Maijā plānoti noslēguma eksāmeni, uz kuriem nepieciešams ņemt līdzi pasi. Taču konstatējām, ka pasei beidzies derīguma termiņš. Pašlaik pasi atjaunot nevar. Kā rīkoties, ja ārkārtas situācija valstī ieilgs (beigsies tikai īsi pirms eksāmena datuma) un pasi laikus atjaunot var nepaspēt? Jautā Gunta no Salaspils.

“Gadījumā, ja valstī izsludinātā ārkārtas situācija beigsies īsi pirms valsts pārbaudes darbiem un skolēns šīs situācijas saistīto ierobežojumu un aizliegumu rezultātā nebūs pagarinājis personu apliecinoša dokumenta derīguma termiņu, skolēna identifikācijai valsts pārbaudes darbos varēs izmantot personu apliecinošu dokumentu ar beigušos derīguma termiņu,” informē Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga. Par personu apliecinošu dokumentu šajā gadījumā tiek uzskatīta pase vai eID karte. Jāņem vērā, ka autovadītāja apliecība nav uzskatāma par personu apliecinošu dokumentu.

Savukārt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) sabiedrisko attiecību vadītājs Ģirts Pommers skaidro, ka arī pašlaik atsevišķos gadījumos ir iespēja izgatavot jaunu personu apliecinošu dokumentu. To nosaka 19. marta grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojumā nr. 103 Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu. “Ministru kabineta noteikumu 4.34. punktā minēts, ja Latvijas Republikā izsniegtam personu apliecinošam dokumentam ir beidzies derīguma termiņš, tad šis personu apliecinošais dokuments joprojām ir izmantojams personas identificēšanai ārkārtējās situācijas laikā. PMLP priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona var izdarīt izņēmumus attiecībā uz personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu, ja to prasa neatliekama vajadzība. Par neatliekamu vajadzību šajā gadījumā uzskatāms e-paraksta sertifikātu derīgums vai situācija, kad personai nav neviena personu apliecinoša dokumenta. Tomēr vidusskolas eksāmeni nav uzskatāmi par neatliekamu vajadzību,” skaidro Ģirts Pommers.

Saistītie raksti

Ģirts Pommers un Jana Veinberga aicina iedzīvotājus jebkurā gadījumā sekot līdzi jaunākajai aktuālajai informācijai un pieņemtajiem normatīvajiem aktiem. “Situācija valstī pašlaik ir ļoti sarežģīta. Arī mēs centīsimies nākt pretī Latvijas iedzīvotājiem, kuriem steidzamā kārtā būs vajadzība pēc jauniem, derīgiem personu apliecinošiem dokumentiem,” piebilst Ģirts Pommers.

Pēc ārkārtas situācijas beigām, kā ierasts, pasei vai eID kartei varēs pieteikties un to saņemt desmit vai divu darbdienu laikā jebkurā PMLP teritoriālajā nodaļā neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas. Pieteikties personas apliecības izsniegšanai uz konkrētu apmeklējuma laiku (nestāvot rindā) iespējams, piezvanot pa tālruni vai rakstot e-pastu izvēlētajai teritoriālajai nodaļai vai izmantojot PMPL e-pakalpojumu.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.