Nopietnākais drauds tavai pārvietošanās brīvībai (iespējams, arī dzīvībai) – nepietiekams riepas protektora dziļums.
Nopietnākais drauds tavai pārvietošanās brīvībai (iespējams, arī dzīvībai) – nepietiekams riepas protektora dziļums.
Publicitātes foto

Tālāk iesi kājām! Kad policija var pārtraukt braucienu? 30

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Lasīt citas ziņas

Būtiskas izmaiņas noteikumos par auto un vadītāja pārbaudēm uz ceļa tika izdarītas pirms četriem gadiem. Tagad tiek ziņots par dažām izmaiņām tajos (Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295, pieņemti 28.09.2021.). Papētu šo dokumentu un neko būtisku neatrodu. Bet konstatēju – no vecajiem likumiem daudz kas piemirsies. Un jāatkārto, lai tehniskās patruļas uz ceļa nepārsteigtu.

Dod rokā!

Inspektoram nav jācenšas saburtot vadītāja apliecībā vai auto tehniskajā pasē rakstīto, kad šos dokumentus jūs turat savā rokā.
CITI ŠOBRĪD LASA

Jau pirms četriem gadiem tika noteikts, kas tad jādara, frāzi “jūsu dokumentus, lūdzu!” dzirdot. Nepietiek ar “uzrādīšanu”. “Jānodod” tie pārbaudei. Tātad kontrolētājam papīri rokā jādod. Kā to jau sen parasti darījām. Ietiepīgi pie “uzrādīšanas” turējās tikai nedaudzi spītīgi savu tiesību sargātāji. Tā nedrīkst.

Vienīgais, ko joprojām vari, ja vēlies kaut mazliet savu pašapziņu stutēt un “priekšnieka” augstprātību šķobīt, prasīt arī tu – viņa dienesta apliecību. Tā gan amatpersonai ir tikai “jāuzrāda”, nevis tev rokā jādod.

Gribi vēl pakašķēties – pajautā, kāpēc esi apturēts.

Tāpat vien “dokumentu pārbaudei” to nemaz nedrīkst darīt. Tā ir tavu pilsonisko brīvību nepamatota ierobežošana.

Tālāk iesi kājām!

Bet, ja, tavas superbrīvības nokaitināts, inspektors uzskatīs, ka esi bīstams sev un apkārtējiem, viņš drīkst tevi vienkārši un skarbi “noņemt no trases”. Nolikt maliņā – bez tiesībām kustību turpināt. Noņemt numura zīmes.

Šādi kontrolētājiem atļauts rīkoties, ja auto stāvoklī atrodamas senāk tikai gadskārtējās tehniskās apskates laikā lietotās 3. līmeņa pazīmes.

Mazliet vieglāk jums klāsies, ja defekti atbildīs 2. līmenim. Tad braukt tālāk varēsiet. Bet bez apskates uzlīmes, kura tiks anulēta. Noplēsta. Mēnesis laika dots tās atjaunošanai.

Tā, lūk. Bargi. Bet laikam jau taisnīgi. Ceļš nav tā vieta, kur pašnāvnieciski eksperimenti veicami.

Problēma tikai viena. Bojājumu atšifrējumi un klasifikācija diemžēl nav pieejami vienkāršā, drukātā veidā. Tos var atrast internetā (“likumi.lv”), arī tur dikti jau plaši izklāstītus un nepārskatāmus. Mēģinu palīdzēt ar dažiem piemēriem.

Riepas

Nepietiekams riepas protektora dziļums obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, tomēr konkrētajam transportlīdzeklim tas nav mazāks par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta. 2. vērtējums. Tālāk braukt drīksti.

Nepietiekams riepas protektora dziļums obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, turklāt konkrētajam transportlīdzeklim tas ir mazāks arī par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta. 3. vērtējums. Kāp laukā!

Bremzes

Trešais vērtējums tiek piemērots, ja konstatēts bremžu trumuļa vai diska pārmērīgs nodilums un ar to saistīts lūzuma risks, ja nav bremzēšanas spēka uz vienu vai vairākiem riteņiem, ja konstatēta noplūde no bremžu pārvada šļūtenes un ir ietekmēta bremžu iekārtas darbība, ja nedeg neviens bremžu lukturis.

Reklāma
Reklāma

Uz otro vērtējumu varat “uzrauties” par šķietamiem niekiem. Piemēram, rokas bremze nefiksējas, bremžu uzlikas vai kluča darba virsma netīra, eļļaina. Pat šitāds punktiņš noteikumu pielikumā atrodams – “bremžu pedāļa kājas atbalsta virsma nav nodrošināta pret slīdēšanu; pedāļa pretslīdēšanas pārklājums vaļīgs vai nodilis, vai bojāts”. Sapratāt? Tā gumjiņa uz pedāļa nodilusi.

Uzlīmi nost! Tas, protams, gadījumos, kad inspektors gauži nikni noskaņots.

Uz formalitātes robežas

Divnieku iespējams nopelnīt par avārijas trīsstūra trūkumu, par skaņas signālu, par nenostiprinātu akumulatoru, pat par – “Nav pretšļakatu ierīces; nedrošs pretšļakatu ierīces stiprinājums vai bojājumi, kas var apdraudēt citus satiksmes dalībniekus”… Saprati? “Pretšļakatu ierīce”, šķiet, ir tas gumijas gabals aiz riteņa. Noplīsīs, aizlidos, kādam trāpīs…

Vējstikla apskalotājs nedarbojas vai strūkla nav virzīta uz vējstiklu – otrais vērtējums, nav transportlīdzekļa izgatavotāja paredzētā saulessarga vadītāja pusē; redzamības traucēkļi vējstikla laukumā, ko var notīrīt stikla tīrītāji; nedarbojas spidometra apgaismojums; pil jebkāds šķidrums, kas nav ūdens vai nav reglamentēts šajos noteikumos un kas varētu atstāt nelabvēlīgu ietekmi uz vidi vai radīt draudus citu ceļu satiksmes dalībnieku drošībai, – otrais vērtējums… Trūkst riteņa skrūves – otrais, divu skrūvju – trešais vērtējums…

Pārbaudīsim tās skrūves, kolēģi? Vai turpināsim ar ātrumu 100 km/h sēdēt virs “plašiem mehāniskiem vai korozijas bojājumiem grīdā, kas apdraud tās stiprību un izturību” (3. vērtējums)…

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.