“Rēzeknes satiksme” ir viens no retajiem uzņēmumiem Latvijā, kas savā pilsētā pasažieru pārvadāšanai izmanto četrus elektroautobusus.
“Rēzeknes satiksme” ir viens no retajiem uzņēmumiem Latvijā, kas savā pilsētā pasažieru pārvadāšanai izmanto četrus elektroautobusus.
Foto: Ilmārs Randers

Uz Bausku vai Cēsīm ar kājām? Vai autobusi kursēs, kamēr strīdas par reģionu autosatiksmi 0

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Pagājušajā nedēļā Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB), izskatot astoņu pārvadātāju iesniegumus par Autotransporta direkcijas (ATD) rīkoto atklāto konkursu “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” paziņoja savu lēmumu.

Tajā par pamatotiem atzīti vairāki iebildumi saistībā ar pasūtītāja pieļautajiem pārkāpumiem piedāvājumu vērtēšanas procesā. IUB lēmums aizliedz ATD slēgt iepirkuma līgumus septiņās konkursa lotēs, liekot veikt atkārtotu piedāvājumu vērtēšanu, bet vienā konkursa lotē atcelts ATD lēmums par konkursa izbeigšanu bez rezultātiem.

CITI ŠOBRĪD LASA
Savukārt trijās konkursa lotēs atstāts spēkā ATD pieņemtais lēmums par konkursa izbeigšanu bez rezultātiem.

ATD par lēmumu pārsteigta

“Latvijas Avīze” par ATD vērienīgo reģionālās satiksmes iepirkumu un tā problēmām jau ir informējusi vairākkārtīgi. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits šī iepirkuma sakarā intervijā redakcijā izteicās: “Reģionālajā satiksmē 2021. gada beigās jābūt jauniem autobusiem un pārvadājumiem jaunā kvalitātē. Agrāk vai vēlāk pārsūdzību process noslēgsies, un domāju, ka rezultāts būs veiksmīgs un pasažieri tikai iegūs.”

Kā IUB lēmums ietekmēs turpmāko iepirkuma gaitu, ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš “Latvijas Avīzei” pauda pārsteigumu:

“Atsevišķos gadījumos pieņemtie lēmumi mums šķiet pretrunīgi. Proti, vienās situācijās identiskus ATD lēmumus IUB atzīst par pareiziem, citās – par nepareiziem. Tādēļ konsultācijās mēģināsim noskaidrot, kā lai IUB prasības izpildām.”

Piemēram, Jēkabpils lotē, kur bija tikai viens pretendents, ATD lēma, ka tur nav uzvarētāja. IUB piekritusi, ka gadījumā, kad pretendents grozījis savu finanšu piedāvājumu, tas jānoraida. Taču sūdzību daļā tieši šī pretendenta iesniegums ir apmierināts, un ATD šo pretendentu noraidīt vairs nevar.

Arī par cenām Godiņš nesaprot IUB lēmumu: “Tagad esam atvēruši piedāvājumus par četrām lotēm, kas jau bija izsludinātas atkārtoti. Viena daļa pretendentu, kuri pirms tam apgalvoja, ka konkurenti startējot ar nepamatoti zemu cenu, tagad paši dod šīs “nepamatotās” vai pat vēl zemākas cenas. Piemēram, Valmieras VTU, kas startēja Cēsu un Limbažu–Siguldas lotēs. Pēc IUB lēmumu analoģijas šobrīd sanāk, ka mums par šādiem piedāvājumiem būtu jāierosina “nepamatoti zemas piedāvājuma cenas pārbaudes procedūra”.

Arī to tad sarunās ar IUB vēlamies noskaidrot – vai jebkura zemākā piedāvājuma cena mums jāizvērtē kā, iespējams, nepamatota?”

Pārvadājumus nodrošinās pēc jebkura scenārija

ATD rīcībā esot 30 darbdienas, lai veiktu IUB lēmumu izvērtēšanu. Apstrīdētie lēmumi nenozīmējot, ka tie uzreiz automātiski mainoties.

“Manuprāt, svarīgākais ir tas, ka IUB nav pateicis – ATD konkurss ir nepareizs un pārtraucams, lai to sāktu pilnīgi no jauna,” uzskata K. Godiņš. “Šobrīd mums ir liegums slēgt līgumus līdz atkārtotai vērtēšanai atsevišķās lotēs.

Pagaidām ir noslēgti līgumi piecās lotēs, četrās iepirkuma konkursu izsludinājām atkārtoti, trijās IUB mūsu lēmumam piekrita. Palikušas septiņas lotes, kurās šobrīd līgumus slēgt nevaram, kamēr 30 dienu laikā iesniegsim papildu pamatojumus.

Taču pārvadājumu nepārtrauktību nodrošināsim pēc jebkura tālākā attīstības scenārija. Plāns ir tāds, ka ar 1. janvāri viss turpinās, atšķirība iespējama tikai tāda, ka apkalpojošā transporta kvalitāte būs daudz labāka lotēs, kur jau būs noslēgti ilgtermiņa līgumi.”

Reklāma
Reklāma

ATD iepirkums un ES Zaļā kursa mērķi

Gandrīz vienlaikus ar IUB lēmumu par ATD iepirkumu Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Urzula fon der Leiena nāca klajā ar paziņojumu, ka rosinās palielināt ES 2030. gada emisiju samazināšanas mērķus vismaz līdz 55% salīdzinājumā ar līdz šim noteiktajiem 40%, lai būtu droši, ka līdz 2050. gadam panāktu Eiropas Zaļā kursa paredzēto klimata neitralitāti.

Vai ATD rīkotais ilgtermiņa pārvadājumu konkurss būs pietiekami labs arī šajā kontekstā?

“Jāņem vērā, ka šis vispār ir pirmais iepirkums, kur bezizmešu jautājums ir akcentēts. Pēc pašreizējām prasībām mūsu uzstādījums ir 10% bezizmešu transports.

Domāju, ka finansiāli lielāku procentu atļauties pagaidām nevaram. Turklāt jāņem vērā, ka arī tehniski šiem e-busiem ietilpība un attālumu veikšana ir ievērojami mazāka.

Eiropā daudzas pilsētas jau paziņojušas gadu, kad tajās ar iekšdedzes dzinējiem pārvietoties vairs nedrīkstēs. Mūsu gadījumā – 2027. gadā acīmredzot būs pēdējais brīdis, lai jau uzsāktu sarunas par to, kādas būs prasības nākamajam iepirkuma periodam. Ja tagad ir 10% bez­izmešu transporta prasība, turpmāk, visticamāk, tā pieaugs un būs arī lielāks tehnoloģiskais nodrošinājums,” uzskata ATD valdes priekšsēdētājs.