Publicitātes foto

Kas ir uzlabots elektroniskais paraksts un kā to lietot? 0

Saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem digitālajā vidē pieejami vairāki elektroniskā paraksta līmeņi. Lai gan iesakām visās dzīves situācijās izmantot tikai drošu elektronisko parakstu, ir pieejami arī risinājumi, kuros tiek izmantots tā saucamais Uzlabotais elektroniskais paraksts.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
“Krievi mūs burtiski aprīs!” Ukraiņu komandieris skaidro iespējamās kara pauzes briesmas
Lasīt citas ziņas

Līdz ar eIDAS regulas stāšanos spēkā tiek noteikts princips, ka elektronisko dokumentu juridisko spēku vai pieņemšanu tiesvedībā nedrīkst atteikt tikai dokumenta juridiskā formāta dēļ. Šī ir pirmā reize, kad ES līmenī tiek reglamentēta elektronisko dokumentu nediskriminācija, līdz ar to tas paver plašākas iespējas elektronisko dokumentu sagatavošanas līmeņiem.

Kas ir uzlabots elektroniskais paraksts un ar ko tas atšķiras no elektroniskā un droša elektroniskā paraksta?

Kvalificēts elektronisks paraksts

CITI ŠOBRĪD LASA

Kvalificēts elektroniskais paraksts ir uzlabots elektroniskais paraksts, kas radīts ar kvalificētu elektroniskā paraksta radīšanas ierīci, pamatojoties uz kvalificētu elektroniskā paraksta sertifikātu.

Kvalificēts elektronisks paraksts juridiskā spēka ziņā ir līdzvērtīgs parakstam ar roku. Kvalificētu elektronisko parakstu, kura pamatā ir vienā dalībvalstī izsniegts kvalificēts sertifikāts, atzīst kā kvalificētu elektronisko parakstu visās citās dalībvalstīs.

Uzlabots elektroniskais paraksts

Uzlabots elektroniskais paraksts ir elektroniskais paraksts, kas ir unikālā veidā saistīts ar parakstītāju, tas spēj identificēt parakstītāju un radīts ar elektroniskā paraksta radīšanas datiem, kuru izmantošanu ar augstu ticamības līmeni var kontrolēt tikai parakstītājs. Tas ir saistīts ar parakstītajiem datiem tādā veidā, lai būtu atklājamas jebkādas turpmākas datu izmaiņas.

Arī par Uzlabota elektroniskā paraksta lietošanu un atzīšanu puses var savstarpēji vienoties līgumā. LVRTC sniegtais pakalpojums tiek nodrošināts uz tās pašas platformas, kā kvalificēts paraksts, vienīgā atšķirība ir tā, ka gala lietotājs šo parakstu un ar to saistīto sertifikātu var izmantot, glabāt un radīt uz dažādām ierīcēm (mobilais tālrunis, planšete, datora cietais disks utml.), kas nav noteiktas, kā obligātas, kā piemēram, kvalificēta paraksta gadījumā.

Kur izmantot uzlabotu elektronisko parakstu?

LVRTC ir izstrādājis un piedāvā saviem klientiem jaunu servisu – Uzlabota elektroniskā paraksta funkcionalitātes integrāciju klientu risinājumos, kuros nav nepieciešams paraksta augstākais līmenis.

Reklāma
Reklāma

Šādu risinājumu ir ieviesusi un klientiem jau piedāvā If Apdrošināšana, kas nupat realizējusi arī iespēju “E.Gulbja Laboratorijas” klientiem apskatīt analīžu rezultātus “If Mobile” lietotnē.

Mobilajā lietotnē ir ieviests process, kas ļauj droši iesniegt veselības apdrošināšanas čekus atlīdzības pieprasīšanai, uzticami identificēt personu, kas šo čeku ir iesniegusi (autentificēt klientu savā mobilajā aplikācijā), un fiksēt precīzu laiku, kad čeks iesniegts aplikācijā. Ja šādam procesam tiktu izmantots, piemēram, eParaksts mobile, visiem apdrošinātāja klientiem būtu jālieto eParaksts mobile. Šāda prasība atturētu tos klientus, kuriem nav eParaksts mobile.

Tajā pat laikā apdrošinātājs uzskata, ka čeka iesniegšanas piefiksēšanai (elektroniskai parakstīšanai) pietiktu ar daudz zemāka līmeņa autentifikāciju nekā to nodrošina eParaksts mobile. Lai to nodrošinātu, apdrošinātāja lietotnē klients pirmreizēji tiek identificēts ar internetbankas starpniecību.

No LVRTC puses tiek ģenerēts klienta personīgais autentifikācijas un paraksta sertifikāts un mobilajā aplikācijā izveidots lietotāja profils, kas turpmāk vienmēr sasaistīs lietotāju ar LVRTC izsniegto autentifikācijas sertifikātu.

Piemēram, persona vēlas If Mobile aplikācijā iesniegt atmaksai čeku. Pie katra čeka iesniegšanas mobilajā aplikācijā persona ievada sevis paša izveidoto PIN kodu, kas tajā pat brīdī izsauc LVRTC Laika zīmogu, kas pievienojās darījuma elektroniskajiem datiem un personas identitātei.

Šī papildus PIN koda ievadīšana darbības apstiprināšanai ir Personas izteikta piekrišana veicamajai darbībai un nepieciešama klienta Uzlabotā elektroniskā paraksta tūlītējai radīšanai (tiek veikts parakstīšanas process) un pievienošanai Lietotājam atspoguļotiem elektroniskiem datiem.

Šādā veidā tiek konstatēts precīzs laiks, kad čeks iesniegts, un šie dati tiek “sašūti” ar Personas datiem, kas iegūti no internetbankas autentifikācijas. Rezultātā, šādu apdrošinātāja aplikāciju izmantos visi lietotāji, kas izmanto noteikta līmeņa mobilos telefonus, un tie, kam ir pieejams kāds no banku  autentifikācijas rīkiem.

Šāds Uzticamības pakalpojums atbilst uzticamības pakalpojumu prasībām, kas aprakstītas eIDAS attiecībā uz Uzlaboto elektronisko parakstu, un, balstoties uz eIDAS regulu, var būt akceptējams kā pierādījums arī tiesvedībā.

Šāda veida darījuma apstiprināšana neatbilst Kvalificēta dokumenta parakstīšanai (kā ierasti ar kādu no eParaksta nesējiem), jo bankas autentifikācija nav uzskatāma par atbilstošāko autentifikācijas veidu, taču, ja partneris šādu autentifikāciju un dokumenta parakstīšanas līmeni atzīst par pietiekošu, un atrunā savā politikā un noteikumos, tad izmantot šādu pakalpojumu ir iespējams.

Klienta ieguvums ieviešot uzlabotu elektronisko parakstu ir risinājums, kas nodrošina neatkarīgu izmantošanas iespēju un pielāgošanu atbilstoši savām biznesa prasībām. Piemēram, lietotnes gala lietotājs var ne tikai autentificēties, bet arī parakstīt iesniegumus ar uzlaboto elektronisko parakstu, kas būs juridiski saistošs lietotnes uzturētajam, pamatojoties uz lietotnes izmantošanas noteikumiem.

Gala lietotājam izsniegti sertifikāti, var būt izmantoti arī drošai informācijas nodošanai un saņemšanai digitālajā telpā.

Uzlabota elektroniskā paraksta ieviešana ir maksas pakalpojums. Piemērojama gan ieviešanas maksa, gan arī mēneša maksa.

Lai uzzinātu vairāk par eParaksts integrāciju risinājumiem vai to, kā vēl uzlabot uzņēmuma darba ikdienu, lasi portālā eParaksts.lv vai raksti uz [email protected].

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.