Iļja Gerčikovs nevēlas efektivizēt ražošanu uz cilvēku atlaišanas rēķina. Turklāt aptuveni 40 darbinieki laboratorijās izstrādā jaunākos produktus.
Iļja Gerčikovs nevēlas efektivizēt ražošanu uz cilvēku atlaišanas rēķina. Turklāt aptuveni 40 darbinieki laboratorijās izstrādā jaunākos produktus.
Foto – Valdis Semjonovs

  14

Nē orientācijai uz pagātni

Aptaujātie eksperti pagaidām ir atturīgi savos vērtējumos par “Dzintara” nākotnes izredzēm. “Prudentia” investīciju baņķieris Ģirts Rungainis sarunā ar “LA” iezīmē vairākas būtiskas problēmas. “Spītīgi strādāt Krievijas tirgū – tā ir mentāla problēma. Gaidīt, ka atkal Krievijā lietas ies uz augšu, nevar. Tas ir jālauž visiem Latvijas uzņēmējiem, jo Krievijas tirgus ir riskants, ekonomika tur stagnē. Mums (Eiropā. – Red.) ir 500 miljonu cilvēku tirgus, vēl ir ASV, Japāna, citi augoši tirgi – par tiem jādomā,” uzsver Rungainis.

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 499
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas? 32
Kokteilis
VIDEO. “Tā ir Rita? Ko tu stāsti!” Lauris Reiniks nosauc attiecību eksperti Ritu Lasmani par bezpajumtnieci
Lasīt citas ziņas

“Dzintars” savu produkciju pozicionē kā ļoti pieejamu, bet šajā biznesā visu nosakot zīmols un spēja pārdot savu preci. G. Rungainis domā, ka “Dzintaram” būtu jāpārzīmolojas. To pierāda citi Latvijas ražotāji, kas to dara pietiekami veiksmīgi. Acīmredzot menedžments nav pietiekami vitāls un gatavs apgūt jaunus tirgus, piebilst investīciju baņķieris. Viss atkarīgs no uzņēmuma pelnītspējas un šobrīd pastāv jautājums – cik daudz naudas “Dzintars” saražo. Problēma ir arī pārāk augstās ražošanas izmaksas. Rungainis domā, ka tagadējā ažiotāža ir iespēja pašam uzņēmumam, kas jāizmanto. “Šai cilvēku aktivitātei nav iespējams fundamentāli pagriezt uzņēmumu, ja vien tas pats nepagriežas ar seju pret Eiropu. Uzņēmumam jābūt stratēģijai iet uz Eiropu,” komentē Rungainis, piebilstot, ka viņš nekādas derības par “Dzintara” nākotni neslēdz.

Reklāmas aģentūras “DDB Latvija” direktors Andris Rubīns domā, ka “Dzintars” varētu gāzt kalnus arī nākotnē, ja tas pievērstos arī mārketingam, dizainam un apjomīgākām investīcijām attīstībā, liecina viņa ieraksts sociālajā vietnē “Twitter”. Plašākus komentārus no Rubīna gan neizdevās iegūt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta Latvijas pārstāvniecības vadītājs Andris Grafs domā, ka “Dzintaram” jāuzlabo uzņēmuma pārvaldība un jāpiedāvā jauna biznesa stratēģija. “Labai pārvaldībai ir būtiska ietekme uz uzņēmuma konkurētspēju, darbības rezultātiem un efektivitāti. Priekšnoteikums labai pārvaldībai ir skaidra lomu un pilnvaru sadalīšana starp uzņēmuma īpašniekiem, padomi un uzņēmuma vadību. Tas ir riskanti, ja lielā uzņēmumā visus lēmumus pieņem viens cilvēks, kurš vienlaikus ir lielākais akcionārs un uzņēmuma vadītājs. Manuprāt, šobrīd AS “Dzintars” jāpiedāvā jauna biznesa stratēģija, kas būtu pielāgota tirgus situācijai un kas pārliecinātu kreditorus,” skaidro A. Grafs, kā labu piemēru piesaucot Gunāra Ķirsona veikto “Lido” restrukturizāciju.

 

Jāvienojas ar kreditoriem

Gerčikovs uzskata – ja izdosies vienoties ar kreditoriem, tad divu gadu laikā uzņēmums spēs atgūties no sarežģītās situācijas. Šobrīd pieprasījums esot lielāks, nekā uzņēmums spēj saražot, jo tam trūkst apgrozāmo līdzekļu izejvielu iepirkšanai. Nav iespējams dabūt kredītu. Viņš pat māju Jūrmalā esot pārdevis par 4,5 miljoniem eiro, lai varētu palīdzēt uzņēmumam. Gerčikovs saka paldies komandai, kas palīdz izturēt šo grūto brīdi. Pavisam uzņēmumā strādā 320 darbinieki, no tiem ap 100 – veikalos.

Kad vaicāju Gerčikovam, vai šādos apstākļos nebūtu jāefektivizē ražošana, atlaižot daļu strādājošo, jo citos līdzīga profila uzņēmumos strādā divas reizes mazāk cilvēku, viņš atbild, ka nevēlas to darīt uz cilvēku rēķina. Turklāt aptuveni 40 darbinieki laboratorijās izstrādā jaunākos produktus, un šādu resursu neesot nevienam citam Latvijas ražotājam.

Inovatīvus produktus Gerčikovs sola jau šā gada beigās un nākamā gada sākumā, un tas arī būšot viens no iemesliem, lai 2017. gadā varētu palielināt pārdošanas apjomus. Jāatgādina gan, ka jau pirms diviem gadiem Gerčikovs “LA” stāstīja par centieniem iekarot turīgāko valstu tirgus – Persijas līča valstis, Latīņamerikas valstis, tiem radot īpaši dārgu produkciju. Pirms mēneša nosūtīta pirmā partija uz Ķīnu. Taču, kā rāda uzņēmuma gada pārskats, joprojām jaunu tirgu apgūšana nenotiek tik viegli – galvenais tirgus joprojām ir Latvija, kur pārdotas preces par 4,2 milj. eiro, eksports uz citām ES valstīm bija 263 tūkstoši eiro, bet uz Krieviju un NVS – 1,33 miljonu eiro vērtībā.

Reklāma
Reklāma

Tiesiskās aizsardzības process (TAP), ko tiesā iesniedza pats “Dzintars”, ierosināts 17. oktobrī. Tas nozīmē, ka divu mēnešu laikā – līdz 19. decembrim – “Dzintaram” jāizstrādā tiesiskās aizsardzības pasākuma plāns un tas jāsaskaņo ar kreditoriem – Valsts ieņēmumu dienestu un “Altum”. Ja tiesa šo plānu apstiprinās, “Dzintaram” būs dota divu gadu atelpa, lai uzņēmums varētu nokārtot savas parādsaistības un atjaunot maksātspēju.

Tagad tiek komplektēta komanda darbam ar sociālajiem tīkliem, līdz ar to arī reklāmu par jaunumiem būs vairāk. Nule Gerčikovs kopā ar kolēģi atgriezies no starptautiskas izstādes Parīzē, kur izdevies pārliecināt kolēģus par “Dzintara” augsto kvalitāti. Tuvākais laiks rādīs, vai “Dzintaram” izdosies izķepuroties. Līdz šim Latvijā bijis maz uzņēmumu, kam TAP palīdzējis – kā liecina publiski izskanējusī informācija, tie bijuši tikai daži uzņēmumi.

Kas atveseļotu “Dzintaru”?

1. jauna biznesa stratēģija;

2. uzņēmuma pārvaldības uzlabošana, padomes izveidošana;

3. pārorientēšanās no NVS valstu tirgiem uz Eiropas, ASV, Japānas tirgiem;

4. ražošanas procesu pārskatīšana 
un izmaksu samazināšana,

5. reklāmas un mārketinga 
aktivizēšana.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.