Latvijā
Izglītība

Klase skolēna mājās: mācību vielu var apgūt arī jaunā izglītojošā televīzijas kanālā0


“Laboratorium zinātnes skolas” skolotājs Mārtiņš Gulbis filmējas video, kas palīdzēs skolēniem apgūt dabaszinības.
“Laboratorium zinātnes skolas” skolotājs Mārtiņš Gulbis filmējas video, kas palīdzēs skolēniem apgūt dabaszinības.
Foto: Karīna Miezāja

Šodien pulksten 9 darbu sāka jauna, dažu nedēļu laikā radīta mācību programma televīzijā “Tava klase”, kurā pirmajā dienas pusē raidīti dažādi mācību video, lai atvieglotu skolēniem, viņu vecākiem un skolotājiem attālināto mācīšanos.

Kaut arī vēl nav pieņemts lēmums par attālināto mācību turpināšanu, jau šobrīd plānots mācību video raidīt līdz pat 29. maijam.

Kanālā “ReTV” tiks pārraidītas mācību stundas 1. līdz 4. klašu skolēniem, bet kanālā “Sportacentrs.comTV” – mācību stundas 5., 6., kā arī 9. un 12. klašu skolēniem. Mācību video 9. un 12. klasēm raidīs no 14. aprīļa. Tās ir bezmaksas televīzijas platformas, līdz ar to mācību video vajadzētu būt plaši pieejamiem. Turklāt visus raidījumus sev ērtā laikā skolēni varēs noskatīties arī tīmekļa vietnē www.tavaklase.lv, kur pieejama arī raidījumu programma.

 

Videostunda – 20 minūšu garumā

Televīzijā pārraidāmās mācību stundas būs 20 minūšu gari audiovizuāli materiāli, kuros pedagogi, kā arī savas jomas entuziasti mācību priekšmetus pasniegs interesantā un skolēnus uzrunājošā veidā. Izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska teic, ka šajās 20 minūtēs skolotājs gan izklāstīs mācību vielu, gan motivēs un iedrošinās.

Mācību saturs veidots tā, lai mazo klašu skolēni pēc katra priekšmeta var paspēt izpildīt kādu uzdevumu un pārorientēties uz nākamo mācību priekšmetu.
Televīzijā sāks pārraidīt mācību saturu 1.-6.klašu skolēniem

Vismaz pagaidām izglītojošajā televīzijā varēs apgūt vien daļu mācību priekšmetu. 1.–4. klašu skolēniem kanālā būs latviešu valoda, angļu valoda, matemātika un dabaszinības; 5. un 6. klašu skolēni papildus minētajiem apgūs sociālās zinības, literatūru, vēsturi, krievu un vācu valodu, informācijas tehnoloģijas/programmēšanu un robotiku.

Jāpiebilst, ka latviešu valoda mazākumtautību skolēniem ir vienīgais saturs, kas izglītojošajā kanālā veidots tieši cittautiešu bērniem. Ne matemātiku, ne dabaszinības, ne citus priekšmetus krieviski vai citās mazākumtautību valodās vismaz pagaidām nemācīs.

Kanālā būs iespējams arī atkārtot Dziesmu un deju svētku repertuāru kopdziedāšanā, dejās, tāpat kopā sportot – sporta nodarbības paredzētas vienlaikus dažādu klašu skolēniem, apgūt teātra spēli, robotiku, animācijas pamatus, kā arī iepazīt Latvijas mazākumtautību valodas.

Piemēram, šodienas rīts izglītojošajā televīzijā “Re-TV” kanālā sāksies ar matemātikas stundu 1. klasei, kam sekos matemātika 2. klasei. Savukārt kanālā “Sportacentrs” rīts sāksies ar matemātiku 5. klasei, bet turpināsies ar latviešu valodu šai pašai vecuma grupai.

 

Iesaistīti 70 skolotāji

Kopumā projektā iesaistīti ap 70 pedagogu: ne tikai vispārizglītojošo skolu, bet, piemēram, arī “Laboratorium zinātnes skolas” skolotājs Mārtiņš Gulbis.

Rīgas Klasiskās ģimnāzijas latviešu valodas skolotāja Ieva Mauriņa vēl piektdien filmējās. Viņa izveidojusi videonodarbības mazākumtautību skolu 3. un 4. klašu skolēniem, kā arī 5. un 6. klasēm. “Nodarbības veidoju par vispārīgām tēmām, ko vērts laiku pa laikam atkārtot,” teic skolotāja. Piemēram, viena no nodarbībām sākās ar tekstu, bet pēc tam bija runa par vārda “būt” lietošanu.

I. Mauriņa stāsta, ka filmēšanās process bijis “nenormāli grūts”. Trīs 20 minūšu garo video filmēšana prasījusi piecas stundas. Nekur nedrīkst pārteikties un kļūdīties, jo laika montāžai nav: kā nofilmēs, tā arī laidīs ēterā. “Esmu pieradusi stāvēt klases priekšā, vadījusi atklātās stundas, tomēr runāt kamerā ir pavisam kas cits,” atklāj I. Mauriņa. Skolotāja vienlaikus gan gatavojusies filmēšanai, gan attālināti mācījusi savus skolēnus, tāpēc slodze pēdējās nedēļās bijusi liela un nācies strādāt arī vēlos vakaros. “Taču tas bija nepieciešams,” atzīst I. Mauriņa.

Piedāvājumu piedalīties mācību televīzijas veidošanā skolotājai izteikusi mācību pārzine, pie kuras savukārt bija vērsušies projekta “Tava klase” pārstāvji.

 

Kontakts ar skolotāju ekrānā

Iecerēts, ka projekts “Tava klase” risinās vairākas būtiskas problēmas, kas pamanītas pirmajā attālināto mācību nedēļā. Viena no tām – nepieciešamība pēc kvalitatīvas mācību vides 1.–6. klašu skolēniem, kuri nespēj apgūt patstāvīgi tik lielu mācību vielas apjomu. Projekts arī atvieglos attālināto mācību procesu ģimenēs, kurās ir vairāki skolēni, proti, mācībās varēs izmantot vēl vienu ierīci. Izglītības un zinātnes ministrijā uzskata, ka līdz ar TV projektu radītas līdzvērtīgas izglītības iespējas visā Latvijā, mazinot nevienlīdzību, kas rodas skolotāju vai infrastruktūras trūkuma vai nepieejamības dēļ.

Jau pēc Lieldienām mācību programmu saturs būs zināms nedēļu iepriekš, lai skolotāji varētu stundu saturu saskaņot ar izglītojošā kanāla programmu. Tomēr, protams, skolotāju darbs ar skolēniem turpināsies. Pirmkārt, ne jau visi savas stundas pilnībā saskaņos ar izglītojošo kanālu, otrkārt, pat ja saskaņos, skolēni būs jākonsultē un jāpārbauda viņu veikums.

Sagatavoto mācību materiālu vēlāk varētu izmantot arī klātienes mācību procesā.

Projekts tiek īstenots sadarbībā ar iniciatīvas grupu “Vecāki par labāku izglītību”. Tās pārstāve Maija Āboltiņa teic: “Manuprāt, šajās attālinātajās mācībās vismaz mazākajiem skolēniem visvairāk pietrūkst cilvēciskā kontakta ar skolotāju. Ceru, ka video, kurā skolotāji māca, kaut nedaudz to aizstās. Turklāt mazie varēs mācīties patstāvīgāk un vecāki kaut nedaudz tiks atslogoti.”

Savukārt organizācijas pārstāvis Guntars Ābol­tiņš priecājas, ka šis projekts esot lielisks solidaritātes paraugs, jo te līdzdarbojusies gan ministrija, gan vecāki, gan arī skolotāji.

 

Daļa no 365 tūkstošiem – autoratlīdzībām

Saistītie raksti

Projekta īstenošanai piešķirti 365 208 eiro no valsts budžeta sadaļas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” audiovizuālā satura radīšanai un izplatīšanai, tostarp ar bezmaksas televīzijas programmu starpniecību. Piemēram, liela daļa finansējuma – ap 40 procentiem – paredzēta, lai maksātu autoratlīdzības skolotājiem, kas veidojuši mācību video.

Šādu inovatīvu pieeju, veidojot mācību kanālus ārkārtas situācijā, nodrošinot attālinātās mācības, izmanto arī vairākās citās Eiropas valstīs: Čehijā, Spānijā, Francijā, Horvātijā, Rumānijā, Slovākijā un Slovēnijā.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Latvijā
Labi, ka tas nenotika ziemā, labosim visu nakti! “Rīgas Siltums” par amizanto avāriju Ģertrūdes ielas
3 stundas
LE
LETA
Latvijā
Atklāj, kuru vēl divu valstu ieceļotājiem nav jāievēro pašizolācija
4 stundas
LE
LETA
Latvijā
Jauns Covid-19 pabalsts – cik liels un kas to saņems?
4 stundas

Lasītākie

ĢK
Ģirts Kasparāns
Latvijā
“Es no darba nebaidos.” Saruna ar Guntaru Raču par krīzi, mūziku un dārzkopību 1
Intervija 1 stunda
LE
LETA
Latvijā
“Iveta, izslēdziet cirku, Pampāļu teātri, un, lūdzu, bez grimasēm!” Saeimas sēdi pārtrauc asa kritika 1
2 stundas
LE
LETA
Latvijā
Covid-19 apkarošanas likums pieņemts. Vai tas palīdzēs arī izkļūt no krīzes?
1 stunda
LE
LETA
Pasaulē
ASV Alabamas štatā degošā mājā atrasti septiņu cilvēku līķi
59 minūtes
LE
LETA
Ekonomika
Cik pērn nopelnīja finanšu izlūkošanas dienesta priekšniece Ilze Znotiņa? 5
5 stundas