Jaunieši mežā iepazīstas ar inovatīvo bioekonomikas jomu.
Jaunieši mežā iepazīstas ar inovatīvo bioekonomikas jomu.
Foto: Renāte Ribaka

Klejojot pa mežu, iepazīst bioekonomiku 0

Lai vairotu izpratni par meža resursu augošo lomu vides problēmu risināšanā, AS “Latvijas valsts meži” (“LVM”) organizē stipendiju konkursu “LVM bioekonomikas skola”, kurā piedalās vidusskolēni no visas Latvijas. Trīs kārtās jaunieši iepazīst, pēta dabā un risina jautājumus, kuri skar inovatīvo bioekonomikas jomu.

Reklāma
Reklāma

Lai cikls būtu noslēgts

Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Kopā ar 30 jauniešiem arī “LA” devās vienas dienas ekspedīcijā uz LVM apsaimniekotajiem mežiem un AS “Latvijas finieris”, kur attiecīgās nozares eksperti iepazīstināja ar aktuālākajām bioekonomikas tendencēm.

Lai piedalītos šajā ekspedīcijā, jauniešiem pirmajā konkursa kārtā bija jārada plakāts par tēmu “Mežs Latvijai. Nākamie 100”. Vidusskolēnu darbus vērtēja žūrija, un labāko autori iekļuva nākamajā kārtā. “Lai gan konkursā piedalās vecāko klašu skolēni no visas Latvijas, šogad izteikts līderis ir Zemgales reģions. Konkursa pirmo kārtu pārvarēja 21 jaunietis no Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas,” pārsteigumu pauž “LVM” komunikācijas projektu vadītāja Līga Abizāre.

CITI ŠOBRĪD LASA

Bioekonomika balstās uz trim ilgtspējīgas attīstības pamatprincipiem – dabu, ekonomiku un sabiedrību un apzīmē pāreju no fosilajiem uz atjaunojamiem resursiem. Tā ietver noslēgtā cikla produktu apriti, kurā viena procesa atkritumprodukts ir otra procesa izejmateriāls. “Ar šī konkursa palīdzību vēlamies, lai jaunieši izprot, ka ekonomiku ir iespējams savienot ar dabai draudzīgu saimniekošanu. Tā ir bioekonomika, kas paver iespējas Latvijas ekonomikas attīstībai, balstoties uz tās spēcīgākajām nozarēm: mežsaimniecību un lauksaimniecību.” Kopumā otrajai konkursa kārtai tika izvirzīti 36 jaunieši no simts. “Iesniegtie plakāti bija ļoti kvalitatīvi veidoti. Pārsteidza inovatīvās idejas un vizu­ālais noformējums. Tāpat priecē, ka mūsdienu jaunieši uz nākotni lielākoties raugās pozitīvi. Latvijas gadījumā tieši mežs ir lielākais atjaunojamais resurss, un šī ir nozare, kura piedāvā karjeras iespējas. Šāda tipa ekspedīciju rīkojam un dodamies mežā, jo vēlamies, lai jaunieši paši savām acīm redz reālo situāciju. Uzzina, cik ātri šobrīd mežs aug un cik liela nozīme ir tā kopšanai,” papildina Līga Abizāre.

Latvijā dabisku mežu nav

“Ceram, ka stipendiju konkurss par šo tēmu mudinās jauniešus apgūt jaunas zināšanas un lietot tās praksē, iesaistoties labākas pasaules veidošanā,” uzsver biedrības “Zaļās mājas” vadītājs Kristaps Ceplis, kurš jauniešiem prezentēja izstādi “Iepazīsties – koks!”. Piemēram, priede aizņem 34% no mežu kopplatības. Un tieši ar otro visvairāk izplatīto koku sugu – bērzu – priede sader vismazāk, tai nepatīk augt tam blakus.

Reti kurš vidusskolēns zināja, ka Latvijā dabisku mežu praktiski nav, jo cilvēki to ietekmējuši jau vairāk nekā 1000 gadu. Gandrīz visi pašreizējie Latvijas meži ir cilvēku audzēti un kopti.

Marta Sorokina mācās Rīgas 61. vidusskolas 12. klasē, un konkursā meitene piedalās otro reizi. Viņai ļoti patīk zīmēt, un šā gada uzdevums īpaši ieintriģējis, tādēļ likumsakarīgi, ka jauniete izvēlējās piedalīties arī šogad. “Salīdzinot ar pērnā gada ekskursiju, kad ārā bija mīnus divdesmit grādi, jāteic, ka šogad laika apstākļi lutina. Baudu! Runājot par pašu ekspedīciju, ir ļoti aizraujoši komunicēt ar nozares speciālistiem un citiem konkursa dalībniekiem. Iespējams, savu nākotni saistīšu ar šo jomu, jo šādas ekspedīcijas dod motivāciju. Rodas vēlme izpētīt, iemācīties, saprast, kā strādā procesi. Tas iedvesmo.”

;

Mācību saturā šīs tēmas vēl nav

Andris Vagals no Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas piedalās stipendiju konkursā, jo vēlas izprast, kā pareizi kopt mežu, ražot efektīvāk un tajā pašā laikā ekonomēt resursus. “Mācos vides novirziena klasē, kas atbilst šai tēmai. Ekspedīcijā uzzināju, kas jādara, lai meži augtu kuplāki un ražīgāki. Izrādās – jo intensīvāk mežs tiks kopts, jo ātrāk tas augs, tādējādi daudz kas ir atkarīgs tieši no meža apsaimniekotājiem.”

Reklāma
Reklāma

Meža ekspedīcijā dodas arī Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas ekonomikas un komerczinību skolotāja Daiga Bukonte, kurai pateicoties konkursā piedalās tik daudz jelgavnieku. “Kādēļ tik liels skaits tieši no mūsu skolas iekļuva otrajā konkursa kārtā? Ekonomikas stundās padziļināti apskatījām bioekonomikas tēmu. Runājot ar uzņēmējiem Jelgavā, secinājām, ka šādas zināšanas skolēniem ir nepieciešamas, lai gan šobrīd mācību saturā šī tēma vēl nav iekļauta. Uzskatu, ka “LVM” rīkotais konkurss ir lieliska iespēja mūsu jauniešiem attīstīt jaunrades spējas.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.