Ko var un ko pagaidām nevar elektromobilis 0

Turpinot Māra Saukāna Apē runātā atstāstu, šoreiz vairāk par tehniku un cilvēkiem, kuri izrādījās spējīgi veikt supermaratonu. Atgādinu – to nevarēja aptuveni puse no rallijā “Dakara 2012” startējušajām gandrīz 200 tradicionālo iekšdedzes motoru darbinātajām mašīnām.


 

“Ieteiktu cilvēkiem sākt gatavoties enerģijas diētai, nodzīt liekos taukus!” Eksperti prognozē nākotni
Raķešu triecienā Ukrainā netālu no Polijas robežas iznīcināts militārais objekts
Ķīniešu zinātnieki nosaukuši precīzu laiku, kad uz Zemes beigsies nafta
Lasīt citas ziņas

Konkurence – 
tikai ideju līmenī

Māris Saukāns: – Startam alternatīvas piedziņas auto grupā gatavojās arī holandiešu ekipāža. Mēs ļoti gaidījām viņus, jo gribējās tiešu konkurenci, sacensību klātienē.

CITI ŠOBRĪD LASA

Atšķirība idejās – viņš bija iecerējis braukt ar ļoti vieglu mašīnu, ar “bagiju”. Un braukt bez “elektrības pagarinātāja”. Bez iekšdedzes dzinēja, kāds rezervei bija iebūvēts “oskarā”. Tas nav gluži tāds pats kā klasisks ģenerators. “Pagarinātājam” jābūt ar ļoti mazu degvielas patēriņu, relatīvi vieglam, tomēr spējīgam vajadzīgajā brīdī papildināt izsīkstošo enerģijas krājumu baterijās. Holandietis gribēja iztikt bez tā.

Diemžēl pašreizējā tehnoloģiju attīstības līmenī ir tāda muļķīga proporcija – lai nobrauktu lielāku attālumu un lietotu lielāku jaudu, vajadzīgs lielāks akumulatoru svars. Lielāks svars savukārt slikts braukšanai pa mīkstām smiltīm un tērē vairāk enerģijas. Apburtais loks.

Viņa eksperiments ar vieglu auto neizdevās. Izrādījās Dakarai nepiemērots. Citos apstākļos (100 km garā “Apes aplī”, piemēram) viņš būtu topā. Mēs viņu – vieglu un ātru – nepanāktu.

Bet tas īsākā distancē. 800 km toties varam nobraukt mēs. Smagāki, bet ar “pagarinātāju”.

 

Piektais ritenis palīdz

– Kādēļ vēl mēs tikām līdz finišam? FIA (starptautiskā automobiļu federācija) vispār nebija pilnu tehnisko noteikumu elektromobiļiem. Tie tika izstrādāti speciāli mums, speciāli “Dakarai 2012”. Un ar mūsu (Kristaps Dambis, Andra dēls) līdzdalību. Mums izdevās panākt atļauju lietot platākas riepas. Tātad īpatnējais spiediens uz grunti mums bija mazāks nekā citiem. Mēs it kā ieguvām piekto riteni. Efekts – fantastisks. Pat ar visu lieko svaru mēs smiltīs jutāmies labāk nekā iepriekš ar iekšdedzes “oskaru”. Nelaime tikai viena – tās šaurākās, ko lieto citi, ir sporta riepas – ar cietākiem, izturīgākiem “bortiem”. Tās var braukt iekšējā spiediena diapazonā no 0,5 līdz 4 atmosfērām. Tieši tās ļauj lidot pa trasi tā, kā redzat televizora ekrānā.

Platākas sporta riepas neražo. Mums tātad bija parasti “ielas” riteņi, kuri daudz neizturīgāki saskarsmē ar akmeņiem, asiem akmeņiem, no kuriem izvairīties nav iespējams.

 

Tie nav redzami, tie slēpjas smiltīs un nežēlīgi plēš pat sporta riepas. Tātad jābrauc lēnāk. Vēl lēnāk. Pat šādi laipojot, reiz bijām situācijā, kad līdz finišam vēl 300 km, bet ne elektriskajai, ne otrai mums palīdzošajai (Grigorovs/Princis) mašīnai rezerves riteņu vairs nav…

 

Ziniet, kāds man bija skaistākais brīdis sacensībās? Riteņi saglabāti, finišs tuvu un ceļš bez šķembām, un Andris saka – Māri, tagad tu drīksti braukt tik ātri, cik gribi!

Un tad es un “EO” varam braukt ļoti ātri. Iekšdedzes mašīna vietām netiek līdzi.

 

Spēks labāks 
par jaudu


– Elektropiedziņai ir kāda unikāla priekšrocība. Tas ir milzu griezes moments (mums iespējami 800 Nm, tie ierobežoti līdz 500 tikai tādēļ, ka citādi būtu jābūvē pavisam jauns auto, ar izturīgāku transmisiju un piekarēm) jau no pirmā apgrieziena, kas ļauj būt pārākam tieši tuksneša trašu kritiskajās vietās.

Kas tuksneša kāpās grūtākais? Tas, ka neredzi, kur brauc. Sporta auto slīpais logs pat līdzenumā nedod vertikālu plašumu. Kādus 30 cm augsta sprauga. Kā šaujamlūka. Virsotni, uz kuru dodies, tu redzi tikai īsu mirkli, no lejas, kad auto sāk pacelt degunu. Tālāk logā tikai debesis. Kur kore? Lidosi pāri (kā Gordons), vari iekrist bedrē (arī neredzamā) vai uzlidot pārāk augstu. Piesardzīgi, pārāk agri “atmetīsi” – vari uzkārties uz kores vai apstāties kāpumā pirms tās. Tieši šīs ir situācijas, kurās elektro vilkme ir pārsteidzoši, sākumā pat neticami efektīva. Tā maina visus priekšstatus par to, ko tad auto smilšu kalnos vispār spēj. Tas bija trumpis, par kuru mūs apskauda pat ātrākās ekipāžas. Ir jau arī BMW dīzeļiem tie 700 Nm, taču tikai ar augstākiem dzinēja vārpstas apgriezieniem, kas draud ar izbuksēšanu startā un ierakšanos.

 

Gandrīz mūžīgs

– Vēl viena elektromotora priekšrocība, kura nākamos startus padara vienkāršāk sagatavojamus un lētākus, ir tā niecīgais dilums. Jebkurš iekšdedzes dzinējs pēc tādas “Dakaras” ir praktiski beigts, “saelpojies” karstu un putekļainu gaisu līdz kritiskam līmenim. Elektromotors – joprojām kā jauns.

Diemžēl līdzīgi slavēt vēl nevar akumulatoru baterijas. Litija – jonu akumulatori, kas pašlaik labākie, iztur 6000, varbūt 8000 uzlādes/izlādes ciklus. Arī tas, protams, ir daudz un pat pietiekami sadzīves lietošanai. Bet gluži skaidrs, ka milzu investīcijas šajā jomā dos rezultātu, un pavisam drīz būs cita tipa baterijas. “Nokia”, piemēram, jau paziņojusi par telefonu, kas nebūs jāuzlādē. Iebūvēts akumulators spēs to barot vairākus gadus. Un šādas tehnoloģijas nonāks arī automobiļos.

 

Zvaigžņotās pastaigas

– Tehnika mums tātad bija laba. Uzdevuma veikšanai pietiekama. Ja cilvēki iztur. Sacensības laikā līdzjutēji Latvijā tika mazliet neprecīzi informēti. “Oskari” atkal nakšņo kāpās… Izklausās – guļ, laikam. Gulēja jau viens otrs. Parasti nevis mašīnās, kuras nav būvētas ērtai atpūtai, bet uz to jumtiem (lai nebūtu jābaidās no zirnekļiem un citiem mošķiem). Mēs negulējām, jo laika limiti to neļāva. Mēs kustējāmies nepārtraukti. Nakts vidusdaļa (pāris stundas) zem tuksneša mēness un zvaigznēm ir tik gaiša, ka pat riteni var mainīt bez papildu apgaismojuma. Absolūti melnajās stundās pēc saules rieta un pirms lēkta mašīnās paliek tikai piloti. Pārējie kājiņām brien uz priekšu, pa priekšu braucējiem, nostājas kāpu virsotnēs ar lukturīšiem – kā bākas. Tad piloti brauc, redzot tikai šos orientierus, kuriem jāpaliek, teiksim, pa kreisi no trajektorijas. Kad “bāka” sasniegta, gaidām, kad atnāks iepriekšējā. Un aizbridīs atkal uz priekšu. Tāda tā nakšņošana un “atpūta”…

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Ieteiktu cilvēkiem sākt gatavoties enerģijas diētai, nodzīt liekos taukus!” Eksperti prognozē nākotni
Raķešu triecienā Ukrainā netālu no Polijas robežas iznīcināts militārais objekts
Ķīniešu zinātnieki nosaukuši precīzu laiku, kad uz Zemes beigsies nafta
Guntis Kalme: Krievijas sakāve vairs nav aiz kalniem
“Potenciāli šeit kaut kas noteikti briest…” Rajevs par jaunumiem Ukrainā
Lasīt citas ziņas
Oleksijs Rezņikovs: Ukrainai sākas jauns kara posms
Kārlis Streips: Attiecībā uz Somijas lēmumu par iestāšanos NATO man prātā stāv vārds Schadenfreude – priecāties par cita cilvēka nelaimi
Nedēļa iesāksies ar mākoņainām debesīm, bet ievērojami nokrišņi nav gaidāmi
VIDEO. “Objekts Pārdaugavā nav mēms vēstures liecinieks.” Valsts prezidents pauž pārliecību par Uzvaras pieminekļa demontāžu
Kārlis Streips: Attiecībā uz Somijas lēmumu par iestāšanos NATO man prātā stāv vārds Schadenfreude – priecāties par cita cilvēka nelaimi
08:16
Oleksijs Rezņikovs: Ukrainai sākas jauns kara posms
08:11
Saļodzījies ministres krēsls, Ziedojumu straume, Vējainākā Eiropas kultūras galvaspilsēta. Nedēļas notikumu apskats
07:47
Saļodzījies ministres krēsls, Ziedojumu straume, Vējainākā Eiropas kultūras galvaspilsēta. Nedēļas notikumu apskats
Guntis Kalme: Krievijas sakāve vairs nav aiz kalniem
Rīgas dome vēršas tiesā pret būvnieku karteļa dalībnieci “Velvi” par 4 miljonu eiro piedziņu
Bijušais Ventspils tranzītbiznesa menedžeris grib izpirkt Bondara parādu “Krājbankas” lietā, vēsta raidījums
Portāls LA.LV šodien piedzīvoja kiberuzbrukumu
FOTO, VIDEO. Mika pārspēja pat “Superbowl” šovu! Soctīklotāji sajūsmā par vienu no spilgtākajiem „popūrijiem” Eirovīzijas vēsturē
Krista Draveniece: Neļķu traktors, Ukrainas māšu himna un kiberuzbrukums
FOTO. Skrējēji ieņem galvaspilsētu: Kā šogad noritējis Rimi Rīgas maratons?
risināt miega traucējumus? Atbild psihiatrs Elmārs Tērauds
Stoltenbergs: NATO paplašināšanās procesā nav gaidāmi šķēršļi
Ilze Roķe: Ukraiņu producents man teica, ka Rīgā ir pārāk liela tolerance pret prokremliski noskaņotiem krievvalodīgajiem
FOTO, VIDEO. Kā teica Reiniks – “diez cik diskobumbas tika izjauktas šī gada tērpu dēļ!” Eirovīzijā šogad gribēja mirdzēt teju katrs
Rada virtuālo asistentu medicīnas iestādēm. Kā tas palīdzēs mūsu ārstiem?
“Ieteiktu cilvēkiem sākt gatavoties enerģijas diētai, nodzīt liekos taukus!” Eksperti prognozē nākotni
Anda Līce: Jau divdesmit gadus baidot pasauli ar kodolraķetēm, viņš pats līdz smieklīgumam baidās no nāves
Kas patiesībā notika ar Staļinu? Ko vēl mūsdienās slēpj Krievijas noslepenotie dokumenti?
Ķīniešu zinātnieki nosaukuši precīzu laiku, kad uz Zemes beigsies nafta
Arhitekts Andis Sīlis: Latvijas influencere lepni stāsta, ka nav izlasījusi nevienu grāmatu. Par kādām vērtībām var būt runa?
Ščerbatihs: Ienaidnieks ir valdība, jo viņi ir izdarījuši visu, lai mums šeit būtu grūti dzīvot
VIDEO. Andrim Kivičam Latvijā pārtikas cenas šķiet smieklīgas: “Vai tiešām tās ir cēlušās?”
Viens, divi – gatavs! “Ātrās” kanēļmaizītes
Cīņa ar latvāņiem nav bezcerīga
VIDEO. Atbalstot Ukrainu un tās tautu, “Citi zēni” iedziedājuši ukraiņu dziesmas “Stefania” kaverversiju
Planētas sola veiksmi visā, kas attiecas uz attiecībām! Horoskopi no 16. līdz 22.maijam