“Austra Pak” direktors Raimonds Lamass: “Lai gan “Austra Pak” vislielāko atpazīstamību ieguvusi ar saviem radošajiem risinājumiem, saņemot divas balvas par labāko iepakojumu Latvijā un vienu – starptautisko iepakojuma ekselences balvu, tomēr uzņēmuma pamatdarbība ir rūpnieciskā iepakojuma ražošana, kā arī reklāmas stendi.”
“Austra Pak” direktors Raimonds Lamass: “Lai gan “Austra Pak” vislielāko atpazīstamību ieguvusi ar saviem radošajiem risinājumiem, saņemot divas balvas par labāko iepakojumu Latvijā un vienu – starptautisko iepakojuma ekselences balvu, tomēr uzņēmuma pamatdarbība ir rūpnieciskā iepakojuma ražošana, kā arī reklāmas stendi.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Latvijas uzņēmums gatavs agrāk neredzētu iepakojuma veidu ražošanai 0

Latvijas iepakojuma ražošanas uzņēmums “Austra Pak” ir gandrīz tikpat vecs kā atjaunotā Latvijas valsts. Jau kopš 1991. gada kartona iepakojuma ražošana bija viens no darbības veidiem daudznozaru kooperatīvā. Uz šī uzņēmuma bāzes 1994. gadā izveidojās SIA “Austra PAK”, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Lasīt citas ziņas

90. gadu sākumā Latvijā ar iepakojumu nodarbojās reti kurš. Arī “Austra Pak” būtībā sākās ar iespēju iegādāties lietotas iekārtas, un līdzi tām atnāca klients, kuram bija vajadzīga šo iekārtu produkcija – gofrēta kartona kastes, pats vienkāršākais iepakojuma veids.

“Tā sākās “Austra pak” vēsture,” stāsta uzņēmuma direktors Raimonds Lamass.

CITI ŠOBRĪD LASA

Arī šobrīd iepakojumu ražošana ir uzņēmuma pamatdarbība, lai gan piedāvātās produkcijas veidu skaits izaudzis daudzkārtīgi. Taču vislielāko atpazīstamību “Austra Pak” ieguvusi ar saviem radošajiem risinājumiem, saņemot divas balvas par labāko iepakojumu Latvijā un vienu – starptautisko iepakojuma ekselences balvu.

Eksportē arvien vairāk

“Mūsu konkurences priekšrocība ir spēja vienlaikus nodrošināt pietiekami lielu ražošanas apjomu un maksimāli ātru pasūtījuma izpildes laiku – runa ir par dienām vai lielāku pasūtījumu gadījumā – nedēļu.”

“Bez tam sadarbojamies ne tikai ar lielajiem uzņēmumiem, bet arī ar vidējiem un mazajiem, izpildām arī neliela apjoma pasūtījumus. Tieši mūsu spēja pielāgoties atšķir mūs no lielajiem iepakojuma ražotājiem.”

“Piemēram, šogad balvu saņēma iepakojums, kura pasūtītājs ir individuālais komersants – kāds bitenieks. Šis iepakojums nepieciešams bišu stropu pārvietošanai no dravas uz dravu,” stāsta R. Lamass.

Līdzās “Austra Pak” Latvijā ir vēl vairāki līdzīga ražošanas profila uzņēmumi – “Arona”, “Aimaks” un “Skultes kartons”. Tomēr par saviem konkurentiem “Austra Pak” uzskata tādus uzņēmums kā Zviedrijas “Smurfit Kappa” – inovatīvs Zviedrijas iepakojuma ražotājs, kas strādā 35 pasaules valstīs.

Arī “Austra Pak” arvien vairāk savus klientus meklē ārpus Latvijas – šobrīd eksports veido apmēram 30% no uzņēmuma apgrozījuma. “Austra Pak” ražotais iepakojums nonāk Polijā, Zviedrijā, Dānijā, Somijā, Lietuvā un Igaunijā.

Uzņēmuma konkurences priekšrocības ir cena, bet galvenokārt – pasūtījumu izpildes termiņi.

“Stendi un plaukti uzņēmumiem nepieciešami reklāmas akcijām, kas sākas noteiktā datumā. Pieredze liecina, ka dizaineri ievelk darbus līdz pēdējam brīdim, tādēļ ražotājiem, tādiem kā mēs, paliek ļoti maz laika. Te arī izpaužas mūsu galvenā priekšrocība,” stāsta R. Lamass, “Austra Pak” direktors.

Reklāma
Reklāma

Nākotnē – digitalizācija un darbaspēks

Kā jau visus mūsdienu uzņēmumus, arī “Austra Pak” nodarbina modernizācijas un digitalizācijas problēma.

“Nākamajā gadā jāpērk digitālās apdrukas iekārtas, ieguldot ievērojamu summu – apmēram 300–500 tūkstošus eiro. Agrāk kartonu ofsetā neapdrukājām, bet tagad esam nolēmuši to apdrukāt paši, jo tas mums ļautu vēl vairāk samazināt pasūtījumu izpildes termiņus un palielinātu mūsu elastību, piedāvājuma dažādību.”

Tās ir lielākās vienreizējās investīcijas visā uzņēmuma pastāvēšanas vēsturē. Taču atlikt nevar – visa nozare šobrīd virzās digitalizācijas virzienā.

Otra nozīmīgākā problēma ir darbaspēks – ņemot vērā ārkārtīgi lielo produkcijas dažādību, pilnībā automatizēt procesu nav iespējams, ir pietiekami liels roku darba apjoms.

“Jaunieši to darīt vairs negrib, turklāt neviena Latvijas profesionāli tehniskā skola negatavo darbiniekus mūsu ražošanas jomai. Katrs darbinieks jāapmāca pašiem.”

Neskatoties uz aso konkurenci un nākotnes izaicinājumiem, “Austra Pak” ar pārliecību skatās nākotnē un gatava jaunu, inovatīvu un agrāk neredzētu iepakojuma veidu ražošanai, pierādot, ka arī tik relatīvi tradicionāla nozare kā iepakojuma ražošana ir moderna un eksporta spējīga nozare.

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

SIA “Austra Pak” izveidota 1994. gadā, atdaloties no pirms tam eksistējošā daudznozaru kooperatīva “Austra”, kurā kartona iepakojuma ražošana bija tikai viena no darbības nozarēm.

Sākotnēji strādā četri cilvēki, 20 m2 liela ražotne.

Specializēta uzņēmuma izveidošanas iemesls – iespēja nopirkt lietotas iekārtas un līdz ar to iegūt pirmos klientus.

Viena no Latvijas Iepakojuma asociācijas dibinātājiem.

Dīgšana

Sākot no 90. gadu vidus, pakāpeniski tiek iepirktas jaunas iekārtas par uzņēmuma paša līdzekļiem.

2003. gadā – apgrozījums pārsniedz vienu miljonu eiro, 2006. gadā – divus miljonus eiro.

Maksimālais darbinieku skaits – 75 cilvēki strādā 2006. gadā.

Jau 90. gados “Austra Pak” pakalpojumus izmanto ap 3000 uzņēmumu.

Augļi

Viens no veiksmīgākajiem iepakojuma ražotājiem Latvijā.

Apgrozījums pēdējos gados stabilizējies pie diviem miljoniem eiro gadā.

Darbinieku skaits pārsniedz 60.

Ieguvis balvas:

Labākais iepakojums Latvijā 2012. gadā,

Starptautiskā Iepakojuma ekselences balva 2016. gadā,

Labākais iepakojums Latvijā 2018. gadā.