Gundars Āboliņš
Gundars Āboliņš
Foto – Karīna Miezāja

Gundars Āboliņš: Sāku nobriest režisora darbam 5

Pēc divām Minhenes kamerteātra štatā nospēlētajām sezonām Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī režisora Viestura Kairiša iestudētajā Viljama Šekspīra lugā “Karalis Līrs” negaidīti debitējis kādreizējais Jaunā Rīgas teātra aktieris Gundars Āboliņš.

VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
VIDEO. “Vai ar viņu viss ir labi? Putina dīvainā uzvedība atkal piesaista uzmanību
“Sekas var būt nepatīkamas.” Politiķis par risku, ka Krievijā pie varas var nonākt daudz radikālāki spēki
Lasīt citas ziņas

Mūsu saruna pirmizrādes noskaņā izvēršas par dažādām teātra pasaulēm un to, ko mūsdienās spēj sniegt teātra māksla. Dramaturģijas granda Šekspīra traģēdijā Gundars Āboliņš spēlē Līra traģiskā līdzinieka Glostera lomu – abi akli uzticas pašu melīgajiem bērniem un pēcāk cieš no pašu rīcības sekām.

Vai varam runāt par Gundara Āboliņa atgriešanos Latvijas teātrī?

CITI ŠOBRĪD LASA

Gundars Āboliņš: Nē, šī nav atgriešanās tādā nozīmē, ka īsti nemaz neesmu aizbraucis. Vienkārši šobrīd esmu citur, citā teātrī, citā valstī – jūnija sākumā būs pagājuši divi gadi kopš esmu prom. Man tur ir darba līgums un dzīvesvieta. Tomēr telpa mūsdienās ir viegli šķērsojama, un nav arī tā, ka es būtu kaut kur Austrālijā, ieslodzījumā. Tas, ka šobrīd esmu tur, ir neplānots, Viņa Augstības piespēlēts gadījums, un es, protams, nelaidu garām šo iespēju. Tomēr Jaunais Rīgas teātris ir un paliek mans teātris, joprojām atgriežos tur ar lielāko prieku.

Ar kādu profesionālo bagāžu esat aprīkots šobrīd, pēc divām sezonām Minhenē? Tur jūsu lomu grafiks visnotaļ intensīvs, turklāt izrādes plašā tēmu amplitūdā no Čehova līdz Kamī, līdzās viņiem – arī mūsdienu autori.

Teātrī ceļoju ar savu rokas bagāžu, bet pārējais ir mana pieredze. Tā kā profesionālajā darbā pārtraukuma nav bijis, cenšos kaut kādā veidā sevi profesionālā ziņā visu laiku turēt formā. Arī tur, Vācijā, tāpat kā pie mums, teātris ir dzīvs organisms ar savām krīzes situācijām, sarežģījumiem, veiksmēm, augšupeju un apmulsumu. Šobrīd radās situācija, kad bija jānāk palīgā Rīgas Krievu teātrim un režisoram Viesturam Kairišam. Tas sakrita ar to, ka varēju to darīt, jo man šajā periodā ir tikai ejošās repertuāra izrādes, bet mēģinājumi jaunajām atsāksies septembrī.

Kas lika nosvērties par labu “negaidītai debijai” Rīgas Krievu teātrī – režisors Viesturs Kairišs, ar kuru jau esat sadarbojies, klasiķis Šekspīrs vai varbūt iespēja atkal spēlēt Latvijā?

Kopā ar Viesturu esam strādājuši, Berlīnes Komiskajā operā pirms četriem gadiem iestudējot Bendžamina Britena operu “Sapnis vasaras naktī”. Iznāk, ka šis ir jau mūsu otrais Šekspīrs. Viesturs ir savdabīgs režisors, kuram vienmēr ir savs skatījums uz lietām. Viņš ieklausās manī un es – viņā. Trīsarpus nedēļas pirms pirmizrādes Rīgā nāca viņa aicinājums, vai es varētu uzņemties šo lomu. Iznāca kaut kas starp “ielēkšanu” un lomas sagatavošanu. Varu teikt tikai to, ka būtu piekritis arī tad, ja joprojām būtu Jaunā Rīgas teātra štata aktieris.

Vienudien Čehovs vācu valodā, nākamajā – Šekspīrs krieviski Borisa Pasternaka tulkojumā Latvijā. Var tikai apbrīnot jūsu profesionālo kapacitāti.

Valodas ir jāzina. Nekad mūžā neesmu nožēlojis, ka zinu vēl kādu citu valodu bez savas dzimtās. Nezinu, vai Borisa Pasternaka tulkojums ir tas absolūtais lielums, kuru izvēlēties no man zināmajiem, es būtu izskatījis arī citus variantus no tiem pieciem sešiem, kas pieejami. Tomēr izrāde ir vairāk vizuāla nekā tekstuāla.

Kādēļ jums šķita interesanta tieši Glostera, savā ziņā karaļa Līra līdzinieka loma?

Ja man visas lomas no “Karaļa Līra” noliktu priekšā kā ēdienkarti, tad es būtu izvēlējies tieši šo, jo šī loma aktierim manā vecumā un situācijā varētu šķist visiekārojamākā. Nav gluži tā, ka es iepriekš būtu kaut kā īpaši noskatījis šo lomu, tomēr pasaules dramaturģijas klasikā ir ne viena vien loma, par kuru nodomā – jā, šī būtu man piemērota. Karaļa Līra lomai, domāju, vēl neesmu nobriedis vai, kā saka, ienācies. Patiesībā pasaules dramaturģijā tādu mana vecuma un pieredzes aktieriem piemērotu lomu nav nemaz tik daudz.


Mūsdienās tā dēvētais kultūras tirgus arvien vairāk liek atpazīt katra teātra specifisko publiku. Arī Rīgas Krievu teātrī publika atšķiras kaut vai no tā paša JRT skatītāja. Jums ir svarīga tāda publikas identificēšana?

Jau daudzus gadus spēlēju publikai, kas mani nepazīst un kas arī man ir pilnīgi sveša. Jaunā Rīgas teātra viesizrādēs lielākoties satiekamies ar nepazīstamu mentalitāti. Protams, festivālu publika atšķiras no regulārā teātra apmeklētāja. Man tomēr šķiet, ka Rīgas Krievu un Jaunā Rīgas teātra publikas īpaši neatšķiras. Domāju, vismaz puse skatītāju Rīgas Krievu teātrī ir latvieši, arī uz Jauno Rīgas teātri nāk skatītāji, kas runā citās valodās.

Vai aktierim atšķiras pieeja izrāžu veidošanai Latvijā un Vācijā?

Es priecājos par katru iespēju strādāt repertuāra teātrī. Šobrīd Eiropā, piemēram, Francijā, teātru nami bieži kļūst par spēles laukumu dažādiem projektiem, un tā faktiski ir nemanāma un lēna teātra nāve. Pāriet uz tāda veida teātriem Latvijā būtu tas pats, kas nogriezt puķes un ielikt vāzē – kādu laiku izskatīsies skaisti, bet nekas jauns tur neaugs. Teātrī ir vajadzīgi savi baciļi, sava mikroflora, savi radošie principi un tradīcijas, bez kā tas nespēj dzīvot ilgtermiņā. Ļoti labi, ka Rīgas Krievu teātrī darbojas visas paaudzes. Ļoti cerīga ir jaunā paaudze – atvērta un ieinteresēta. Ir patīkami strādāt, jo nav kaut kādas augstprātības vai nepamatotas iedomības, kas vienam otram jaunajam māksliniekam uznāk krīzes brīdī. Manas paaudzes aktieri Rīgas Krievu teātrī man nav sveši – te strādā vairāki kādreizējie dienesta biedri, ar kuriem kopā savulaik dienējām Baltijas kara apgabalā – Dmitrijs Palēss (lords Kornvels), Igors Čerņavskis.

Kas ir atslēga, kura ļauj klasikas milzim Šekspīram uzrunāt mūsdienu skatītāju?

Galu galā Šekspīrs savā laikā nebija nedz liels, nedz epohāls vai klasisks, bet tāds kā, piemēram, mūsu Māra Zālīte. Tomēr viņš savos darbos ielicis tik daudz viedu un labu lietu, ka tie izdzīvojuši līdz mūsdienām, un vēl arvien ir interesanti tos spēlēt. Līdzko sāksi domāt, ārprāts, es spēlēju Šekspīra slavenajā lugā, – cauri būs. Mani vairāk interesē teātris, kas balstās emocijās. Un kas teica, ka “Karalis Līrs” ir traģēdija? Man tā ir komēdija, jo komēdija taču ir traģēdija, kas nenotiek ar tevi, bet ar kādu citu. Komiskas ainas ir nepieciešamas kā svaiga gaisa malks pirms ieniršanas traģiskā lugas atrisinājumā. Trakais karalis sastrādā lielas muļķības un pats beigās kļūst par muļķi. Smieklīgi taču!

Izrādē jūtama režisora Kairiša operas formas iestudējumu pieredze. Savukārt brīžiem ainas, piemēram, klusumā slīdošais katafalks izrādes sākumā un beigās, atgādina šausmu kino. Kāda loma šeit ir klasiskam teātrim kā izteiksmes formai? Kādu redzat teātra misiju?

Mani teātrī interesē personisks, emocionāls pārdzīvojums. Trīs galvenās lietas – drusku smieties, drusku paraudāt un būt ar kaut ko pārsteigtam. Tā īsti neesmu konceptuālā teātra piekritējs. Ne velti ir divas teātra maskas kopā – smaidoša un raudoša, bet drūmi domājošas taču tur nav! Pārdozēts konceptuālisms kļūst pats sev par žņaugu. Iespējams, Latvijas teātri ar it kā konservatīvu ceļa meklējumu Vācijā skaitītos vecmodīgi, bet, bieži vien šķiet, ka vācu režisori vēl līdz šim atklājumam nav nonākuši. Domāju, ka Latvijas teātris bieži vien ir aktuālāks un mūsdienīgāks par dekonstruktīvo un konceptuālo vācu teātri. Tomēr visiem teātra attīstības lokiem ir jāiziet cauri – esmu pie­tiekami ilgi bijis teātrī, lai saprastu, ka cikliski teātris atgriežas pie tā iepriekšējā, varbūt ikreiz jaunā līmenī.

SAISTĪTIE RAKSTI

Vai sagaidīsim jūs Rīgā kādā jaunā izrādē?

Aktierim runāt par iecerēm ir diezgan muļķīgi, jo viņš ir atkarīgākais cilvēks teātrī. Viņš spēlē lomu, ko piešķir, velk mugurā to, ko viņam dod, dara to, ko režisors liek, un saņem tik, cik direktors nosaka. Vispār jūtu, ka sāku nobriest režisora darbam. Varētu iestudēt, piemēram, Annas Brigaderes “Sprīdīti”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
VIDEO. “Vai ar viņu viss ir labi? Putina dīvainā uzvedība atkal piesaista uzmanību
“Sekas var būt nepatīkamas.” Politiķis par risku, ka Krievijā pie varas var nonākt daudz radikālāki spēki
Vai mežā kritušu koku drīkst sazāģēt un vest to mājās, lai izmantotu malkai? 104
Pilnībā mainījis savu dzīvi! Ar ko tagad nodarbojas kādreiz TV skatītāju iemīļotais Valters Krauze? 19
Lasīt citas ziņas

Finanšu partneris - LANDE

Sadarbības projekts
“Sekas var būt nepatīkamas.” Politiķis par risku, ka Krievijā pie varas var nonākt daudz radikālāki spēki
Pirmdien Latvijā demonstrēs augstas mobilitātes raķešu artilērijas sistēmas HIMARS
VIDEO. “Vai ar viņu viss ir labi? Putina dīvainā uzvedība atkal piesaista uzmanību
Vēl gaidāma atvasara? Vai tomēr pirmais sniegs? Izskan pirmās prognozes par laikapstākļiem oktobrī 4
Rodrigo un Rauls – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
12:03
Auto jaunumu tirgus bagātīgi piedāvā “skaisto” un nelietderīgo
11:22
Slepenas pazemes pilis ar mākslīgiem dārziem un peldbaseiniem, pārtikas krājumi pieciem gadiem – miljardieri gatavojas apokalipsei
Ukrainā diennakts laikā iznīcināti 400 iebrucēji
Krievu, kurš protestēja pret tanka T-34 Narvā pārvietošanu, deportē no Igaunijas 85
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
Vai tiešām sašķobījusies Raimonda Paula veselība? Krauze atklāj, kā patiesībā jūtas komponists 16
VIDEO. Igaunijas mežos pamanīts liels retums – lācene ar četriem mazuļiem 10
FOTO. VIDEO. Policija brutāli izrēķinās ar Krievijas iedzīvotājiem, kuri izgājuši ielās, protestējot pret mobilizāciju 92
Zaļā tēja – mūsdienu jaunības eliksīrs?
Ausis dzestrs rīts. Kādus laikapstākļus sola pa dienu?
Ditas Lases ideāla buljona noslēpumi: “Svarīgi izmantot aukstu ūdeni!”
Latvijā ražotas kazas piena un citu garšu želejkonfektes pērk arī Igaunijā 2
Pēc mobilizācijas izsludināšanas Krievijā Putins aizbraucis atpūsties 42
Vai drīkst atlaist, ja nevēlas mainīt darba vietu?
VIDEO. Tasmānijas krastos izskaloti simtiem vaļu
VIDEO. Iemūrē kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm
Atklāj, cik Krievijas pilsoņi jau lūguši patvērumu Latvijā mobilizācijas dēļ
Mūžībā aizgājusi kādreizējā NEPLP vadītāja Aija Dulevska Cālīte
Putins nav atļāvis Krievijas ģenerāļiem atkāpties no Hersonas, jo tas izskatītos pēc pazemojošas sakāves 95
Naktī nezināmi vandaļi Krievijas karoga krāsās nokrāsojuši uzrakstu “Bolderāja” 24
Putinam bija interese par vienu cilvēku… Erdogans atklāj ukraiņu gūstekņu atbrīvošanas aizkulises
ASV draud Krievijai ar smagām sankcijām aneksijas gadījumā
“Pēc Vairas Vīķes-Freibergas neviens prezidents nav uzstādījis Latvijas ilgtermiņa attīstības plānus!” norāda Ēķis 31
“Ir jāceļ minimālās algas, lai izvilktu darbinieku no verdzības stāvokļa!” Feldmans skaidro, kā rīkojās igauņi 41
Bijušais mājas vecākais atklāj, ka iekaustīts, kad mēģinājis pārliecināt iedzīvotājus par nepieciešamību veikt ēkas siltināšanu