Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Timurs Subhankulovs

Olafs Zvejnieks: Neliela nesakritība skaitļos 0

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

Pirmdien, 19. oktobrī, Satiksmes ministrija informēja par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam. Galvenais, kas par to jāzina, – šajā plānā definēto uzdevumu īstenošanai nākamajos septiņos gados nepieciešami 4,4 miljardi eiro.

 

EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Piedodiet, bet pasaulē nekur nav tik mazdūšīgi zaķpastalas kā mūsu Saeimā.” Egila Līcīša feļetons 48
15 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Tas ir absurds! Tests maksā 35 eiro, jātaisa ik pēc trim dienām!” Provinču veikalnieki uzskata, ka jaunā norma soda, ne palīdz 179
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 234
1 diena
Lasīt citas ziņas

“Jau pagājušā gada laikā, apzinot nozares vajadzības Nacionālā attīstības plāna ietvaram, esam aplēsuši nākamajiem septiņiem gadiem transporta nozarei nepieciešamo finansējumu. Pērn beigās tas sasniedza vairāk nekā deviņus miljardus eiro. Šobrīd, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas radītos zaudējumus un nozares zaudējumus ģeopolitiskās situācijas ietekmē, šīs vajadzības turpina pieaugt teju ģeometriskā progresijā,” plāna prezentācijā izteicās Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Ligita Austrupe, uzsverot, ka diemžēl ir jārēķinās ar stipri ierobežotiem līdzekļiem.

Pat neiedziļinoties jautājumos par to, kā var būt, ka vienu un to paša ieceru finansējumam vienā gadā nepieciešami deviņi miljardi, bet nākamajā – vairs tikai 4,4, atzīmēsim tikai to, ka tās abas ir fantastiskas summas.
CITI ŠOBRĪD LASA

Kas šķiet šobrīd svarīgāk – paši plāna veidotāji atzīst, ka atbilstoši Vidējā termiņa budžeta ietvara likumam turpmākajiem trim gadiem transporta nozare var rēķināties ar 390,8 miljoniem eiro. Papildus Kohēzijas politikas ietvaros nākamajā plānošanas periodā, proti, turpmākajiem septiņiem gadiem, atbalsts transporta nozarei plānots indikatīvi 781 miljona eiro apmērā.

Papildus Satiksmes ministrija rēķinās jeb, patiesību sakot, cer, ka izdosies piesaistīt arī Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta finansējumu, Atveseļošanās un noturības mehānisma finansējumu un Taisnīgas pārkārtošanas fonda finansējumu.

Citiem vārdiem sakot – ja transporta nozare tiešām gatavojas šo plānu īstenot, tad no 4,4 miljardiem eiro valsts šobrīd gatavojas investēt nepilnus 9% un cer, ka ar Eiropas Savienības finansējuma palīdzību izdosies nodrošināt vēl nepilnus 18%.

Būsim dāsni un uzskatīsim, ka nākamā finansēšanas perioda 2021.– 2027. gadam otrajā pusē valsts sasparosies un spēs nodrošināt vēl kādus 13% no šīs summas, tātad kopā no valsts un ES fondu kabatām tiktu nosegti apmēram 40% no nepieciešamā finansējuma.

Nav izslēgts, ka kaut ko izdosies piesaistīt arī no citiem minētajiem avotiem, bet rēķināties ar to šobrīd nav iespējams. Kā nav grūti iedomāties – ja situācija nemainās, tad atlikušos 60% no 4,4 miljardiem jeb 2,64 miljardus eiro Satiksmes ministrija cer atrast privātpersonu un uzņēmumu kabatās. Vidēji 377 miljonus eiro katru gadu.

Nosaukt šādas ieceres par ārkārtīgi optimistiskām ir pats maigākais, ko var teikt. Šāda apjoma ilgstoši privātpersonu ieguldījumi transporta nozarē būtu pilnībā salīdzināmi ar 2004.–2008. gada finanšu burbuli, kas tika uzpūsts hipotekārajā un patēriņa tirgū. Taču toreiz tā pamatā bija sveša nauda – pēc iestāšanās Eiropas Savienībā samērā lēti pieejamie eiro. Ņemot vērā, ka šāda apjoma ārējā finansējuma šoreiz nebūs, nav īsti skaidrs, kas ir minēto cerību pamatā.

No otras puses – izvēles valstij īsti nav. Eiropas Zaļā kursa mērķis līdz 2050. gadam paredz samazināt transporta radītās emisijas par 90%.

Līdz 2030. gadam Latvijā plānots sasniegt par 17% mazāk siltumnīcas efekta gāzu emisiju transportā nekā pašreiz, līdz 2023. gadam plānots Latvijā izveidot elektrouzlādes staciju pamattīklu TEN-T autoceļu tīklā. Kā šajā pašā lappusē stāsta Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs, ja transporta nozarei izvirzītie mērķi būtu jāsasniedz jau rīt, tad vienīgais veids, kā to izdarīt, būtu izslēgt un nodot metāllūžņos divas trešdaļas visa Latvijas autoparka. Kulbergs arī uzsver, ka desmit gadi ir ļoti, ļoti īss laiks iezīmēto mērķu sasniegšanai.

SAISTĪTIE RAKSTI

Ir patīkami, ka satiksmes ministrija atzīst, ka “valstij jānodrošina priekšnosacījumi, lai iedzīvotāji, īpaši pilsētās, būtu ieinteresēti pārsēsties no privātā transporta uz ātru, ērtu un pieejamu sabiedrisko transportu”. Jautājums tikai – vai ar to tiek saprasta tikai pātagas taktika, ceļot transportam adresētos nodokļus un degvielas cenas, vai arī stimulējoši pasākumi, atbalstot iedzīvotāju pārsēšanos uz zemu izmešu autotransportu. Te jāatgādina, ka Lietuva šādu apņemšanos atbalsta ar 5000 eiro, Igaunija – ar 4000, bet Latvija – ar apaļu nulli.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Piedodiet, bet pasaulē nekur nav tik mazdūšīgi zaķpastalas kā mūsu Saeimā.” Egila Līcīša feļetons 48
15 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Tas ir absurds! Tests maksā 35 eiro, jātaisa ik pēc trim dienām!” Provinču veikalnieki uzskata, ka jaunā norma soda, ne palīdz 179
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 234
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 59
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Kas notiks pret Covid-19 nevakcinēto darbinieku atlaišanas gadījumā? 92
18 stundas
Lasīt citas ziņas
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Tas ir absurds! Tests maksā 35 eiro, jātaisa ik pēc trim dienām!” Provinču veikalnieki uzskata, ka jaunā norma soda, ne palīdz 179
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Krīzes nav vienādas, tāpēc ir grūti sagatavoties nākamajai.” Godmanis par sarežģīto krīzes vadības procesu 42
2 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
“Deputātu kvotas” jaunā veidolā. Dala tikai savējiem vai projektiem, kas uzlabos dzīvi pašvaldībās? 1
1 stunda
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Žurnāls atklāj, ar ko šobrīd nodarbojas viens no pirmajiem Latvijas miljonāriem Raimonds Gerkens 5
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
PBK veido raidījumu ciklu par vakcinēšanās problemātiku Latvijā
12:18
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dziedātāja Laima Vaikule izmēģina citu pieeju, lai uzrunātu tos, kas nevakcinējas 12
11:26
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Latvieši rada robotu – kaitēkļu pētnieku. Kā tas strādā? 2
11:21
LA
LA.LV
Ziņas
“Premjers nevar kaut ko gāzt uz ministru un ministrs – uz premjeru.” Bijušie ministri par esošās valdības kļūdām 29
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tev tur pusmiljons bija rokā.” Publisko informāciju par Latvijas bagātākajiem un apdāvinātākajiem muitniekiem 9
5 stundas
AJ
Atis Jansons
Ziņas
Benzīna un dīzeļdegvielas cenu neapturamais pieaugums: drīz būšot divi eiro par litru 30
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ministru kabinets šodien spriedīs par “lokdauna” ieviešanu 11
3 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
“Sharks” līderis Keins diskvalificēts par krāpšanos 2
1 stunda
ML
Māra Libeka
Ziņas
Vai četri no pieciem kovida slimniekiem šobrīd slimnīcās ir tieši krievvalodīgie? 80
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dziedātāja Laima Vaikule izmēģina citu pieeju, lai uzrunātu tos, kas nevakcinējas 12
48 minūtes
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Latvieši rada robotu – kaitēkļu pētnieku. Kā tas strādā? 2
54 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Bolderājā degot dzīvoklim, no ēkas evakuējušies 25 cilvēki un vēl trīs izglābti 6
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Klementjevs: Jāatliek malā “politiskās spēlītes” un par vakcinēšanos jākomunicē arī krievu valodā 37
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kariņš aicina saukt pie atbildības mediķus, kuri ieteikuši nevakcinēties 100
3 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Krievija cērt NATO durvis – tā esot atbilde par akreditācijas atņemšanu astoņiem diplomātiem 14
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Strupišs: Pret Covid-19 nevakcinētos tiesnešus nav iespējams atstādināt no darba 25
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kariņš rosina noteikt visiem 50 gadus sasniegušiem cilvēkiem obligātu vakcināciju pret Covid-19 489
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Prāta Vētra” atklāti runā par traģisko Mumiņa zaudēšanu 7
22 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kas notiks pret Covid-19 nevakcinēto darbinieku atlaišanas gadījumā? 92
18 stundas
LB
Laura Blumberga
Kokteilis
Žurnālistiem draud! Ansis Bogustovs un Aivis Ceriņš atklāj: viņi un viņu ģimenes regulāri saņem draudus no vakcīnu noliedzējiem 96
20 stundas
LE
LETA
Ziņas
Reirs pārsteidz ar to, cik miljonus izmaksā viens “lokdauna” mēnesis 78
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Žagars: Man kauns par Latvijas sabiedrību 292
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Levits: Pēc mājsēdes beigām jāsaglabā stingri ierobežojumi pret Covid-19 nevakcinētajiem 108
19 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
10 padomi mārtiņrožu ieziemošanai
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Rīgas satiksme” gatava sākt e-talonu bloķēšanu pret Covid-19 nevakcinētām personām. Cik maksās atbloķēšana? 37
20 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
Aptauja: Cik lielam vajadzētu būt minimālajam iztikas grozam jeb ienākumu līmenim mēnesī? 23
16 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Gardēžu sapnis: cepti banāni mundierī
20 stundas