Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Timurs Subhankulovs

Olafs Zvejnieks: Neliela nesakritība skaitļos 0

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Parlamentā ir ievēlēta Rīgā leģendāra prostitūta!”: no partijas “Stabilitātei!” par deputāti kļuvusi sieviete ar apšaubāmu reputāciju 247
Zaudējot pozīcijas kaujas laukā, Putins uz fronti nosūtījis kodolieročus, demonstrējot gatavību tos izmantot 154
VIDEO. “Mēs nekarojam ar Ukrainas karaspēku. Mēs karojam ar NATO karaspēku,” pašpasludinātās Luhanskas Tautas Republikas līderis 67
Lasīt citas ziņas

 

Pirmdien, 19. oktobrī, Satiksmes ministrija informēja par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam. Galvenais, kas par to jāzina, – šajā plānā definēto uzdevumu īstenošanai nākamajos septiņos gados nepieciešami 4,4 miljardi eiro.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

“Jau pagājušā gada laikā, apzinot nozares vajadzības Nacionālā attīstības plāna ietvaram, esam aplēsuši nākamajiem septiņiem gadiem transporta nozarei nepieciešamo finansējumu. Pērn beigās tas sasniedza vairāk nekā deviņus miljardus eiro. Šobrīd, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas radītos zaudējumus un nozares zaudējumus ģeopolitiskās situācijas ietekmē, šīs vajadzības turpina pieaugt teju ģeometriskā progresijā,” plāna prezentācijā izteicās Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Ligita Austrupe, uzsverot, ka diemžēl ir jārēķinās ar stipri ierobežotiem līdzekļiem.

Pat neiedziļinoties jautājumos par to, kā var būt, ka vienu un to paša ieceru finansējumam vienā gadā nepieciešami deviņi miljardi, bet nākamajā – vairs tikai 4,4, atzīmēsim tikai to, ka tās abas ir fantastiskas summas.

Kas šķiet šobrīd svarīgāk – paši plāna veidotāji atzīst, ka atbilstoši Vidējā termiņa budžeta ietvara likumam turpmākajiem trim gadiem transporta nozare var rēķināties ar 390,8 miljoniem eiro. Papildus Kohēzijas politikas ietvaros nākamajā plānošanas periodā, proti, turpmākajiem septiņiem gadiem, atbalsts transporta nozarei plānots indikatīvi 781 miljona eiro apmērā.

Papildus Satiksmes ministrija rēķinās jeb, patiesību sakot, cer, ka izdosies piesaistīt arī Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta finansējumu, Atveseļošanās un noturības mehānisma finansējumu un Taisnīgas pārkārtošanas fonda finansējumu.

Citiem vārdiem sakot – ja transporta nozare tiešām gatavojas šo plānu īstenot, tad no 4,4 miljardiem eiro valsts šobrīd gatavojas investēt nepilnus 9% un cer, ka ar Eiropas Savienības finansējuma palīdzību izdosies nodrošināt vēl nepilnus 18%.

Būsim dāsni un uzskatīsim, ka nākamā finansēšanas perioda 2021.– 2027. gadam otrajā pusē valsts sasparosies un spēs nodrošināt vēl kādus 13% no šīs summas, tātad kopā no valsts un ES fondu kabatām tiktu nosegti apmēram 40% no nepieciešamā finansējuma.

Nav izslēgts, ka kaut ko izdosies piesaistīt arī no citiem minētajiem avotiem, bet rēķināties ar to šobrīd nav iespējams. Kā nav grūti iedomāties – ja situācija nemainās, tad atlikušos 60% no 4,4 miljardiem jeb 2,64 miljardus eiro Satiksmes ministrija cer atrast privātpersonu un uzņēmumu kabatās. Vidēji 377 miljonus eiro katru gadu.

Nosaukt šādas ieceres par ārkārtīgi optimistiskām ir pats maigākais, ko var teikt. Šāda apjoma ilgstoši privātpersonu ieguldījumi transporta nozarē būtu pilnībā salīdzināmi ar 2004.–2008. gada finanšu burbuli, kas tika uzpūsts hipotekārajā un patēriņa tirgū. Taču toreiz tā pamatā bija sveša nauda – pēc iestāšanās Eiropas Savienībā samērā lēti pieejamie eiro. Ņemot vērā, ka šāda apjoma ārējā finansējuma šoreiz nebūs, nav īsti skaidrs, kas ir minēto cerību pamatā.

No otras puses – izvēles valstij īsti nav. Eiropas Zaļā kursa mērķis līdz 2050. gadam paredz samazināt transporta radītās emisijas par 90%.

Līdz 2030. gadam Latvijā plānots sasniegt par 17% mazāk siltumnīcas efekta gāzu emisiju transportā nekā pašreiz, līdz 2023. gadam plānots Latvijā izveidot elektrouzlādes staciju pamattīklu TEN-T autoceļu tīklā. Kā šajā pašā lappusē stāsta Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs, ja transporta nozarei izvirzītie mērķi būtu jāsasniedz jau rīt, tad vienīgais veids, kā to izdarīt, būtu izslēgt un nodot metāllūžņos divas trešdaļas visa Latvijas autoparka. Kulbergs arī uzsver, ka desmit gadi ir ļoti, ļoti īss laiks iezīmēto mērķu sasniegšanai.

SAISTĪTIE RAKSTI

Ir patīkami, ka satiksmes ministrija atzīst, ka “valstij jānodrošina priekšnosacījumi, lai iedzīvotāji, īpaši pilsētās, būtu ieinteresēti pārsēsties no privātā transporta uz ātru, ērtu un pieejamu sabiedrisko transportu”. Jautājums tikai – vai ar to tiek saprasta tikai pātagas taktika, ceļot transportam adresētos nodokļus un degvielas cenas, vai arī stimulējoši pasākumi, atbalstot iedzīvotāju pārsēšanos uz zemu izmešu autotransportu. Te jāatgādina, ka Lietuva šādu apņemšanos atbalsta ar 5000 eiro, Igaunija – ar 4000, bet Latvija – ar apaļu nulli.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Parlamentā ir ievēlēta Rīgā leģendāra prostitūta!”: no partijas “Stabilitātei!” par deputāti kļuvusi sieviete ar apšaubāmu reputāciju 247
Zaudējot pozīcijas kaujas laukā, Putins uz fronti nosūtījis kodolieročus, demonstrējot gatavību tos izmantot 154
VIDEO. “Mēs nekarojam ar Ukrainas karaspēku. Mēs karojam ar NATO karaspēku,” pašpasludinātās Luhanskas Tautas Republikas līderis 67
“No 2023.gada obligāti vajadzēs eID kartes? Kādus sodus piemēros, ja nepaspēs noformēt?”: jautā lasītāja 55
ASV iznīcinātu visu Krievijas armiju, ja Putins Ukrainā ķertos pie kodolieročiem – brīdina bijušais CIP ģenerālis
Lasīt citas ziņas
Kurš ar kuru un kādi būs pirmie darbi? Noslēgusies pirmā koalīcijas veidošanas sarunu diena 53
VIDEO. “Mēs nekarojam ar Ukrainas karaspēku. Mēs karojam ar NATO karaspēku,” pašpasludinātās Luhanskas Tautas Republikas līderis 67
Zaudējot pozīcijas kaujas laukā, Putins uz fronti nosūtījis kodolieročus, demonstrējot gatavību tos izmantot 154
ASV iznīcinātu visu Krievijas armiju, ja Putins Ukrainā ķertos pie kodolieročiem – brīdina bijušais CIP ģenerālis
1582. gada 4. oktobrī. Kalendārs, kas radīja nemierus
22:32
Ko avīzes rakstīja pirms 100 gadiem – skolās pie sienām jāliek tautas varoņu ģīmetnes
22:30
Uzņēmumi apvienojas. “Mantinga” pārņem “Pedro”
22:04
Viena otru noveda līdz asarām: grāmatā atklāts, par ko īsi pirms prinča Harija un Meganas kāzām pamatīgi sastrīdējās līgava un Keita Midltone
VIDEO. Pēc atbrīvošanas no krievu gūsta beidzot savas ģimenes satiek “Azov” komandieri
Latkovskis: Latvija nevar atļauties no mobilizācijas bēgošos krievus 79
SPECIĀLIZLAIDUMS. Jaunākais par karu Ukrainā 4
Olafs Zvejnieks: Jaunā valdība būs labējāka nekā iepriekšējā. Kā tas varētu ietekmēt ekonomisko politiku?
Kurus krievu karavīrus ukraiņi sauc par “čmobikiem”, kurus par “mobikiem”? 42
cilvēkiem izkļūt no nabadzības? Eiropa aicina modernizēt minimālā ienākuma shēmas
Nedēļas nogalē Indonēzijas futbola čempionātā notika viena no lielākajām traģēdijām sporta vēsturē
Vai trešdien noderēs lietussargs? Laika prognoze
Politologs skaidro, ar ko saistīta nevēlēšanās iekļaut “Progresīvos” koalīcijā
“Mums nepieciešams auto, lai varētu doties uz karstajiem punktiem!” Andris lūdz palīdzību, karojot Ukrainā 1
FOTO. Vai noziedējušo hortenziju ziedi noteikti ir jāapgriež?
“Nevar pa pakaļdurvīm iebīdīt valdībā ministru, kuru vēlētājs nav atbalstījis” – Kariņš sāk veidot valdību
Parlamentā ir ievēlēta Rīgā leģendāra prostitūta!”: no partijas “Stabilitātei!” par deputāti kļuvusi sieviete ar apšaubāmu reputāciju 247
Siltumnoturības paaugstināšana var ieilgt
Putins beidzot pats mobilizējies? Cilvēki dalās ar kāda mobilizētā attēlu, kurš ir ļoti līdzīgs Krievijas prezidentam 10
“Nebūtu slikti padomāt par ikgadēju premjera rotāciju,” tā domā eks-ministrs Veldre 43
Precizē nepieciešamā finansējuma apjomu onkoloģijas pacientu ārstēšanai 3
Kārlis Streips: Visiem tiem, kuri nobalsoja, gribu teikt malači. Un tiem, kuri tā nedarīja – tiešām nav kauns?
FOTO, VIDEO. “Nolēmu un devos – pūķim pašā rīklē!”: TV personība Žaklīna Cinovska jau vairākas nedēļas uzturas Ukrainā
“Satriecoši panākumi frontes priekšējās līnijās.” Pentagons atzīst, ka Ukraina ir ceļā uz stratēģisko mērķu sasniegšanu
Šis būs izdzīvošanas gads: enerģētikas krīze var novest pie pārtikas un dzērienu ražotāju bankrotiem
Mirušo Covid-19 pacientu skaits Latvijā pārsniedzis 6000 2
Publiskajā telpā atgriezušies dinozauri, kuru nemirstība ir vienkārši apskaužama. Egila Līcīša feļetons 37