Ekonomika

Daļai ir “aizgājis ciet širmis”, bet diez vai asiņainas bildes palīdzēs1


Kadrs no asiņainās akcijas klipa.
Kadrs no asiņainās akcijas klipa.
Publicitātes foto

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Sen nebija satiksmes drošības kampaņu klipiņi redzēti. Nu viens tautās palaists. Un divējas sajūtas atkal modinājis. Pirmā – labi, ka kāds (šoreiz autora godā Valsts policija) tomēr mēģina braucēju prātus koriģēt. Otrā – nu nez vai šitā vajadzēja…

Kas tā par dīvainu pārliecību, ka “mērķauditoriju”, kura esot jaunieši, var iespaidot mākslīgu asiņu šķiešana ekrānos? Viņi jau sen ir ne tādas vien filmiņas atliku likām saskatījušies. Turklāt pašu pieredzē lielākajai daļai avāriju nemaz nav. Viņi uzskata, ka brauc labi. Labāk par tiem, kuri velkas kā gliemeži. Un, iespējams, ka tā arī ir.

Pavisam aplama, manuprāt, ir gan stūrētāju jaunības, gan BMW markas izstumšana kampaņas priekšplānā.

Pārāko pagājušās nedēļas figurēšanas izrādi (vajadzēja ar dronu uzfilmēt – superklips būtu gatavs) es redzēju uz Vanšu tilta. Un to ar ātrumu tā ap 110 km/h izpildīja dāma, kurai, iepējams, ir dēls “mērķauditorijas” vecumā, kura brauca nevis ar “bembi”, bet “Dacia Duster”.

Šorīt uz Daugav­grīvas šosejas (ātrums 80 atļauto 70 vietā) manā atpakaļskata spogulī krietnu laiku rēgojās sirma “Volvo” vadītāja ģīmis. Viņš, lūk, domā, ka piecu metru distance ir pareizā. Un agresīviem jauniešiem domāto klipiņu nez vai skatīsies. Ja skatīsies – ko tas viņa smadzenēs mainīs? Ko tas mainīs komercšoferu ieradumos? Vai, šausmeni noskatījušies, kravas busiņi pa Imantas loku vairs nebrauks 90 km/h? Brauks. Un ne tikai busiņi. Uz Salu tilta šo finansiāli izdevīgo (viņuprāt, jo būtiski ātrāk šāds stils pie mērķa nemaz neaizved) režīmu izvēlas pat 30 tonnas smagi furgoni.

Satiksmes “agresijas” paveidi ir daudzi un dažādi.

Turklāt 99 procentos gadījumu tie šķiež nevis asinis, bet nervus, čakarē normāla brauciena noskaņu. Remontējamā Jūrmalas šosejas gabalā virzienā uz Rīgu sestdienas vakarā, piemēram, spilgtākais agresors, manuprāt, bija nevis kāds no tiem, kuri par spīti zīmei “70” trešajā joslā vilka ar kādu simtiņu, bet tas, kurš otrajā (nevis pirmajā, kā noteikumi ārpus apdzīvotām vietām parasa!) dudināja ar 65.

Dinamiskie manevri visbiežāk savērpjas tieši ap šādiem formāli pareiziem pilsoņiem, kuri jo­projām nezina, ka gandrīz visi spidometri rāda vairāk par faktisko ātrumu, kuri pie Spuņciema radara (ar atkārtotu un tikai aklajam neievērojamu zīmi “90”) “atmet” līdz 70 km/h…

Un “mērķauditorija” to neiztur… Klips palīdzēs? Kā jums šķiet – jautāju dažiem kolēģiem no “Gada auto” žūrijas.

Agris Staņēvičs: “Tas, ka pašlaik jūtami ir kļuvusi agresīvāka braukšana Rīgas ielās, ir fakts. Bija jau tādi hiperaktīvie arī pirms krīzes, bet acīmredzot, daļai autobraucēju šai psiholoģiski grūtajā laikā ir “aizgājis ciet širmis”.

Bet, runājot par klipu, man personīgi tas šķiet pārāk nomācošs (it īpaši šobrīd, Covid laikā), šķiet, ir pāršauts pār strīpu…”

Jānis Mežulis: “Šādas vispārējās audzinošās aktivitātes ir domātas tikai likuma paklausīgajiem pilsoņiem. Jo tikai viņi ir tie, kas šādas lietas skatās un, iespējams, iespaidojas no tām. Manī šādi klipiņi rada nomācošas sajūtas. “Vīlētājus” šīs aktivitātes nesasniedz.

Tā ir pirksta kratīšana, kas domāta visiem un rada vēl papildus agresiju, kas vērsta uz jebkuru satiksmes dalībnieku, kurš nevelkas kā gliemezis. “Mērķauditorijai” tas neder, jo klipa taisītāji nav veikuši rūpīgas analīzes – kur un kā tad tie cilvēki mirst.

Ļoti svarīgie jautājumi paliek neatbildēti, noklusēti. Cik Latvijā ir miruši zem auto riteņiem pilsētā?

Jā, tieši dienas laikā, labā redzamībā. Statistika nerunā par tiem bojāgājējiem, kuri paši nav parūpējušies par savu drošību, klenderējot par brauktuvi tumšā laikā. Laikam man tas ir paslīdējis garām, bet neesmu redzējis nevienu klipu, kurš mācītu, ka gājēju pāreju nedrīkst šķērsot, nepaceļot galvu.

Saistītie raksti

Lai mācītu kādu dzīvot, vispirms, pašiem būtu jāsaprot kur ir problēmas sakne. To es šajā “ķinītī” neredzu. Amatpersonas nav veikušas savus mājasdarbus.  Pusdarbs.”

Tā, lūk. Klipi nepalīdzēšot. Ko tālāk? Mācīsimies dzīvē un dabā. Saudzēsim savus un citu nervus. Pilsētniekiem iesaku vienkāršu līdzekli. Brīvdienā izmetiet kādu garāku ziedu laika līkumu. Kurzeme, kurā pabiju, rapša lauku greznota, ir vienkārši fantastiska. Šķiet – pat ozoli zied…

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ekonomika
Uz Liepāju atkal var aizlidot ar lidmašīnu
1 diena
AJ
Atis Jansons
Ekonomika
Satiksmes sodi – jūlija jaunumi. Vai lielāki maksājumi dos efektu, ja nav nodrošināta soda neizbēgamība? 1
2 dienas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ekonomika
Vērtēs ideju par tīmekļa vietņu slēgšanu
2 dienas

Lasītākie

IK
Ilze Kalve
Pasaulē
Slēgta “latviešu pilsēta” Lestera. Tautieši Anglijā pastāsta, kāda ir situācija uz vietas slēgtajā pilsētā
5 stundas
AD
Artis Drēziņš
Latvijā
Par no zemes izraktu 1938.gada “Iž” bisi četri mēneši cietumā 1
6 stundas
EL
Egils Līcītis
Latvijā
Egils Līcītis: Valsts, mazākais, izturējusies netaktiski, lai neteiktu sadistiski, pret nabadzīgiem cilvēkiem
6 stundas
AD
Artis Drēziņš
Latvijā
Filmu cienīgas intrigas Latvijā – par bandītiem, kuri spridzināja cilvēkus, bēga uz Krieviju un meloja policijas labā
19 stundas
LE
LETA
Veselam
Pēdējo divu nedēļu laikā Latvijā reģistrētas 11 ar Covid-19 inficētas personas, kas iebraukušas no Krievijas
4 stundas