Ekonomika
Auto un tehnoloģijas

Izsekot jebko, kas kustas – kā pārvaldīt autoparkus visā pasaulē0


“Draugiem Group” uzņēmuma filiāļu attīstības vadītājs Armands Vīksna.
“Draugiem Group” uzņēmuma filiāļu attīstības vadītājs Armands Vīksna.
Foto: Valdis Semjonovs

Diviem “Draugiem Group” darbiniekiem draugu lokā bija cilvēki, kuri vada kravas transportu uzņēmumus. Sarunu rezultātā savulaik kļuva skaidrs, ka viņiem bieži vien vienkārši pazūd šoferi, kļūst nesazvanāmi. Īpaši nepatīkami tas ir mirklī, kad ar visu kravu šoferi atrodas, piemēram, Krievijā. Tā radās doma par “Mapon”, kas dotu iespēju attālināti kontrolēt automašīnas.

Efektīvāk un lētāk

Taču nedomājiet, ka “Mapon” nodrošina tikai kravas automašīnu izsekošanu – uzņēmuma profils ir saistīts nevis ar drošību, bet ar transportlīdzekļu pārvaldību, to efektivitātes uzlabošanu, galu galā – izmaksu samazināšanu.

“Mapon” spēj izsekot faktiski jebko, kas kustas – arī konteinerus, kurus ved pa jūru, arī elektriskos skrejriteņus, kravas mašīnas-refrižeratorus (iespējams noteikt kravas temperatūru u. c. datus), traktortehniku, pat medību suņus.

Ar “Mapon” pakalpojumiem iespējams samazināt izmaksas, kas saistītas ar degvielu, autoparka ekspluatāciju. Piemēram, iespējams uzņēmumu īpašniekiem attālināti parādīt transportlīdzekļa degvielas patēriņu, veiktās uzpildes, iespējamās degvielas noliešanas u.t.t.

Iespējams redzēt pat autovadītāja braukšanas stilu – kā vadītājs paātrinās, kā bremzē – tas viss saistīts ar braukšanas efektivitāti. Tāpat “Mapon” dod iespēju plānot pēc iespējas efektīvākus maršrutus.

Visus datus uzņēmuma vadība var redzēt viedtālrunī vai datorā, kas nozīmē, ka nav jāzvana šoferiem, lai prasītu, kur viņi atrodas un cik ilgs laiks būs nepieciešams, lai klientam piegādātu kravu.

Risinājumus pērk arī privātpersonas, taču mazos apjomos. “Piemēram, tēvs savam dēlam nopircis automašīnu un grib tai izsekot, redzēt braukšanas stilu, ātrumu. Mūsu risinājums kalpo, tā teikt – sirdsmieram.”

Spānijas eksperiments izdevies

Kā stāsta “Draugiem Group” uzņēmuma filiāļu attīstības vadītājs Armands Vīksna, “viss sākās Latvijā – uzkrājām pieredzi, izpratām tās problēmas, kuras transporta uzņēmumi grib atrisināt. Tikai apmēram pēdējos piecos gados nopietni esam sākuši domāt par eksportu. Bet varu uzreiz pateikt, ko darītu citādi – vajadzēja laikus iet eksportā. Visu laiku bija neziņa, vai mūsu risinājums derēs arī ārzemēs. Tagad saprotam, ka der, produkts ir ļoti konkurētspējīgs. Realitātē jau 3–4 gadus pēc dibināšanas varējām risinājumus eksportēt”.

Pirmo filiāli 2016. gadā uzņēmums atvēra Barselonā, Spānijā. “Spānijā tāpēc, ka vienam no “Draugiem Group” īpašniekiem ļoti nepatīk Latvijas aukstās ziemas… Viņš šo laiku pavada Barselonā. Viņam radās ideja, ka filiāli būtu jāver vaļā Spānijā, lai laikā, kad viņš tur uzturas, var palīdzēt ar padomu.

Turklāt viena no mūsu grupas vērtībām ir – “par eksperimentiem”. Arī šis zināmā mērā bija eksperiments, kurš, kā redzams, ir izdevies,” stāsta Armands Vīksna.

Viņš norāda, ka ne mazāk svarīgs faktors par labu Spānijai bija spāņu valoda, kas pasaulē ir ļoti izplatīta – pasaulē ir 21 spāniski runājoša valsts, kas nozīmē, ka Spānija var būt kā tilts uzņēmuma ienākšanai citās spāniski runājošajās valstīs, piemēram, Latīņamerikā, ko “Mapon” pamazām arī dara.

Taču nav tā, ka Spānijā viss būtu rozēm kaisīts. Armands stāsta, ka tur ir liela valodas barjera – valsts institūcijas,

bankās angļu valodā faktiski nerunā.

“Filiāles atvēršana tur bija ļoti laikietilpīga un smaga, visa atbilžu gaidīšana ir ļoti ilga, vairākkārt jāraksta atgādinājuma e-pasti, lai par tevi vispār atcerētos. Tas prasīja daudz laika un nervu, bet izdarījām. Šobrīd gan Spānijā, gan Igaunijā palīdz tas, ka izmantojam vietējos grāmatvedības un juridisko konsultāciju kompāniju pakalpojumus ārpakalpojumā – viņi pārzina vietējo likumdošanu, kas mums ļauj fokusēties tikai uz pārdošanu un klientu apkalpošanu,”

Armands uzsver, ka salīdzinājumā ar Spāniju, Latvijā sākt uzņēmējdarbību ir ļoti viegli.

Plāno pārstāvniecību Latīņamerikā

Bez Spānijas “Mapon” atvēruši filiāles arī Somijā un Igaunijā, bet sadarbības partneri ir vēl vairākās valstīs, piemēram, Austrālijā, ASV, Kamerūnā, Kirasao salā, Maķedonijā, Ukrainā, Bolīvijā, Kolumbijā, ASV u. c.

“Ir dažādi – gan mūs atrod, gan mēs meklējam sadarbības partnerus, kuri attiecīgi no mums iegūst visu pilno paketi – sākot ar programmatūru un beidzot ar iekārtām, kuras pārdot savā valstī. Pamatā tie ir uzņēmumi, kuri darbojušies autoparka pārvaldības jomā. Viņi grib uzlabot savu pakalpojumu, strādāt un piedāvāt saviem klientiem mūsdienīgu programmatūru, kas nemitīgi attīstās.”

Iznomā un aizmirst

Kas ražo “Mapon” ierīces? Sākotnēji uzņēmums ierīces ražojis pats, bet šobrīd uzdevums nodots ārpakalpojumā kāda Lietuvas uzņēmuma rokās. Bet uzņēmums risina sarunas arī ar citiem uzņēmumiem citās valstīs, tostarp “Mapon” gribētu, lai ražošana notiktu arī Latvijā.

Biznesa modelis ir vienkāršs – iekārtas tiek iznomātas, iekasējot mēneša maksu par pakalpojumu, vai arī pārdotas. Nomāšanas modelis īpaši populārs ir tieši Somijā, kur uzņēmumi nomā visu – automašīnas, biroja tehniku u.t.t.

Kā jau iepriekš norādīts – “Mapon” darbojas arī tādās eksotiskās valstīs kā Kamerūnā un Kirasao salā, kas atrodas Karību jūrā pie Venecuēlas krastiem.

Tā ir autonoma teritorija Nīderlandes karalistes sastāvā. Šādās attālās zemēs “Mapon” partneri pērk iekārtas uz vietas. Tas saistīts ar muitu, dažādām sertifikācijām u. c. noteikumiem, kuru dēļ Lietuvā ražotās iekārtas nosūtīt ir ļoti sarežģīti un dārgi.

“Līdz ar to viņi atrod vietējo iekārtu ražotāju vai izplatītāju, iekārtas nopērk un noslēdz līgumus ar vietējo mobilo sakaru operatoru, kas nodrošinātu datu pārraidi.

Eiropā, protams, nodrošinām pilnu risinājumu ar visām SIM kartēm u.t.t. Transports var braukt pa visu Eiropu, viss darbojas neatkarīgi no valsts, kurā atrodas,” stāsta A. Vīksna.

Kirasao salā “Mapon” nokļuva pēc tam, kad pie viņiem vērsās kāds cilvēks, kam salā pieder autonomas pakalpojums. «Viņš norādīja, ka tūristi bieži vien iznomā auto, bet pēc labi pavadīta vakara vairs neatceras, kur tas atstāts.

Tad viņi panikā zvana un lūdz palīdzību. Mūsu risinājums šādā situācijā palīdz.

Arī citās salās ir līdzīgas problēmas, tostarp arī mopēdus cilvēki pamet un aizmirst.»

Viņš arī sacīja, ka, piemēram, Āfrikā nekas nav svarīgāks par uzticama partnera atrašanu, kas nodrošinātu to, lai nebūtu problēmu ar maksājumiem. Tirgus tur esot liels, strauji attīstoties, kas nozīmē, ka par klientu bāzi nav jāuztraucas, taču uzticams partneris gan esot zelta vērts.

Robežu attīstībā nav

Ko tālāk? “Viens no mūsu nākotnes mērķiem ir Zviedrija, kuras iekarošanā noteikti izmantosim Somijas darbinieku palīdzību, jo daļa no somiem perfekti pārzina zviedru valodu. Bet līdz 2021. gadam plānots sasniegt 100 000 uz platformas darbojošos vienību skaitu. Tālāko robežu nav – pasaule ir atvērta,” pārliecināts ir Vīksna.

Uzņēmums joprojām pēta arī risinājumus, kas domāti elektroauto. Šādas sistēmas “Mapon” jau uzstāda, taču nākotnē elektroauto, arī elektrisko skūteru skaits turpinās krietni pieaugt, kas nozīmē, ka uzņēmumam būs jābūt gatavam piedāvāt jauna veida pakalpojumus.

“Elektroauto gadījumā viens no izaicinājumiem ir, piemēram, elektrības uzlādes parādīšana atskaitēs. Ja nākas auto lādēt mājās – rodas jautājums, kā uzņēmumam to savam darbiniekam kompensēt. Savukārt kravas transporta jomā redzam, ka arvien vairāk uzņēmumu transportlīdzekļos dīzeli sāk aizvietot ar CNG gāzi – arī tam mums ir jāpielāgojas.”

Uzziņa:

SIA “Mapon” dibināts 2006. gadā. Pamatkapitāls – 200 000 eiro.

Pa 49% uzņēmuma daļu pieder AS “Draugiem Group” un AS “Pirmdiena”, 1,7% daļu pieder somam Jani Kristeram Salomonam Asunmā, bet 0,3% – somam Toni Pāvo Henrikam Pulliainenam. “Mapon” patiesais labuma guvējs – Agris Tamanis.

Uzņēmuma dalību izstādēs savulaik finansiāli atbalstījusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra.

Kopumā uzņēmums attīstībā pārsvarā izmantojis “Draugiem Group” iekšējos resursus. Arī pēdējais pusmiljona eiro ieguldījums Somijas filiāles atvēršanai nācis no koncerna īpašniekiem.

2018. gadu uzņēmums pabeidza ar teju četru miljonu eiro apgrozījumu un 348 tūkstošu eiro peļņu. 2019. gadā apgrozījums plānots septiņu miljonu eiro apmērā. Ievērojamais pieaugums saistāms ar Somijas un Igaunijas filiāles parādīšanos pārskatā.

Latvijā pieslēgto vienību skaits šobrīd ir mazliet mazāks par 30%, pārējo uzņēmums pārdod ārvalstīs.

Līdz 2019. gada beigām plānots sasniegt 75 000 pieslēgto vienību skaitu, bet līdz 2021. gadam – 100 000 vienību skaitu.

Kopējais ar “Mapon” ierīcēm aprīkoto transportlīdzekļu nobraukto kilometru skaits ir 12 miljardi.

Zināmākie partneri Latvijā ir “Kreiss”, “Dinotrans”, “Schwenk Latvija”, kas kādreiz bija “Cemex”, u. c..

Latvijā strādā 59 cilvēki, bet kopā ar visām filiālēm “Mapon” strādā 76 darbinieki. Pēdējo divu gadu laikā darbinieku skaits faktiski dubultojies.

SEB bankas valdes loceklis Ints Krasts:

Saistītie raksti

“”Mapon” veiksmes atslēga ir viņu piedāvātā produkta kvalitāte, ar ko var startēt ne tikai Baltijas, bet arī pasaules mērogā. Konkurence ir, bet, tā kā komandu veido jaunās paaudzes uzņēmēji, kas ir pierādījuši, ka prot sasniegt ambiciozus mērķus, tad mēs esam pārliecināti, ka uzņēmuma izvēlētā biznesa stratēģija nesīs gaidītos. “Mapon” pēdējo gadu laikā ir sasniedzis iespaidīgus izaugsmes tempus, vienlaikus ieliekot stabilus pamatus arī turpmākai izaugsmei Eiropas tirgū.”

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Lasītākie

IR
Ilmārs Randers
Ekonomika
900 km par 300 miljoniem: beidzot publisko karti ar ceļu posmiem, ko plāno saremontēt. Kurš un kā pieņēma gala lēmumu?
1 stunda
AO
Andris Ozoliņš
Dabā
“Vilks kļūtu zaļš aiz skaudības.” Krišjānis Lielupes krastā uzbūvējis salmu māju tikai no vietējiem materiāliem 1
7 stundas
LA
LA.LV
Latvijā
VIDEO. Jēkabpilī notikusi smaga divu traktoru sadursme
1 stunda
LA
LA.LV
Veselam
VIDEO. Rozentāle: Gripas vakcīna netieši var pasargāt no Covid-19
1 stunda
LK
Linda Kusiņa-Šulce
Kultūra
“Esmu pieņēmusi lēmumu daļu savu darbu iznīcināt!” Pazīstamā tēlniece Olga Šilova skaidro, kāpēc tā rīkosies
Intervija 2 stundas