Ģimenes lielos biznesos 2
Latvijā, vērtējot pēc dažādām metodoloģijām, aptuveni 70 – 99% ir vidējie un mazie uzņēmumi, un tieši šie uzņēmumi sabiedrības izpratnē visvairāk iemieso ģimenes uzņēmumu būtību. Latvijai pāri brāzušies kari, un daudzās varas maiņas nav veicinājušas uzņēmējdarbības gēna attīstību, jo iznīcinājušas daudzas uzņēmēju paaudzes, var minēt kaut vai Antonu Rimeiku – vienu no tagadējās parfimērijas kompānijas “Dzintars” pamatlicējiem.
Šodienas Latvijā jau ir izveidojušies lieli, spēcīgi un visai valsts tautsaimniecībai nozīmīgi ģimenes uzņēmumi. Piemēram, Dobeles uzņēmēju Paškausku ģimene ir izveidojusi vienu no lielākajiem lauksaimniecības holdingiem Latvijā – “Agrolats Holding”. “Pata AB” ir viens no lielākajiem mežsaimniecības uzņēmumiem valstī, kurā vadības groži ir Mierkalnu ģimenes, precīzāk, Ulda Mierkalna rokās. Apdrošināšanas kompānija “BTA Insurance Company”, kas vienīgā no Baltijas atrodama Centrāleiropas lielāko apdrošināšanas sabiedrību TOP 50, pieder brāļiem Dandzbergiem.
Savu biznesa impēriju ražošanas un celtniecības, inženierijas, nekustamo īpašumu attīstības jomā uzbūvējis arī “LNK Group” īpašnieks, inženierzinātņu doktors Aleksandrs Milovs. Viņa abi dēli cieši iesaistīti kompānijas vadībā, tēvs ir “LNK Group” padomes priekšsēdētājs, dēls Vadims Milovs ir padomes priekšsēdētāja vietnieks, bet Artjoms Milovs valdes priekšsēdētājs. Jautāts, kāda tad ir ģimenes biznesa lielākā priekšrocība, ģimenes galva atbild: “Īpaši atbildīga attieksme lēmumu pieņemšanā un maksimāli iespējama plānošanas perspektīva.”
Mūsdienās ģimenes biznesa stiprās puses ir tikpat svarīgas kā kapitālisma rītausmā, proti, algotajiem menedžeriem nekad nepiemitīs tā “nemierīgā modrība”, kas īpašniekiem. Vadītāji – radinieki bieži ir taupīgi un labi ar to, ka domā paaudžu mērogos, nevis vadās tikai pēc ceturkšņu rezultātiem, atzīst “The Economist”.