Filosofija un bizness 1
Noma kā pakalpojums un reizē bizness pie mums atnāca no Rietumiem, kad preču kļuva vairāk nekā pircēju, bet naudas – daudz mazāk, lai varētu visu vajadzīgo atļauties. Šodien arī Latvijā iespējams iznomāt gandrīz visu, kas ienāk prātā, turklāt pat ar izpirkuma tiesībām, ja jaunais dīvāns vai dators iepaticies (skatiet, piemēram, www.nomo.lv). Turklāt īstens eiropietis nekādas grabažas un lupatas savā mājā neglabā, tās tikai vietu aizņem! Arī specifiski instrumenti viņam garāžā nav jātur un periodiski jāapkopj – tos darba kārtībā par simbolisku samaksu piedāvā tuvākajā nomas punktā, lai cilvēks netraucēti varētu nodoties mājas un dārza kopšanai, savam galvenajam vaļaspriekam. Šī ir interesanta filosofija, kas sen materializējusies biznesa idejā, piemēram, jau 1953. gadā pamudinot somus izveidot pieminēto “Cramo”, kas tagad kā zīmols pazīstams 14 valstīs. Latvijā šī kompānija ienāca tikai 2004. gadā, toties tagad jau atvērti 12 nomas punkti visās lielākajās pilsētās. Iespējams, tie mazāk zināmi amatniekiem, jo galvenie klienti ir būvuzņēmēji (80–90% apgrozījuma), kam atkarībā no izcīnītā pasūtījuma vajag gan specializētu traktortehniku, pacēlājus un iekrāvējus, gan būvlaukuma aprīkojumu un inventāru, tostarp moduļu telpas, un reizēm arī vienkāršus rokas instrumentus, jo savējais ir saplīsis, bet zeme deg!