Foto – Shutterstock

Filosofija un bizness 1


Noma kā pakalpojums un reizē bizness pie mums atnāca no Rietumiem, kad preču kļuva vairāk nekā pircēju, bet naudas – daudz mazāk, lai varētu visu vajadzīgo atļauties. Šodien arī Latvijā iespējams iznomāt gandrīz visu, kas ienāk prātā, turklāt pat ar izpirkuma tiesībām, ja jaunais dīvāns vai dators iepaticies (skatiet, piemēram, www.nomo.lv). Turklāt īstens eiropietis nekādas grabažas un lupatas savā mājā neglabā, tās tikai vietu aizņem! Arī specifiski instrumenti viņam garāžā nav jātur un periodiski jāapkopj – tos darba kārtībā par simbolisku samaksu piedāvā tuvākajā nomas punktā, lai cilvēks netraucēti varētu nodoties mājas un dārza kopšanai, savam galvenajam vaļaspriekam. Šī ir interesanta filosofija, kas sen materializējusies biznesa idejā, piemēram, jau 1953. gadā pamudinot somus izveidot pieminēto “Cramo”, kas tagad kā zīmols pazīstams 14 valstīs. Latvijā šī kompānija ienāca tikai 2004. gadā, toties tagad jau atvērti 12 nomas punkti visās lielākajās pilsētās. Iespējams, tie mazāk zināmi amatniekiem, jo galvenie klienti ir būvuzņēmēji (80–90% apgrozījuma), kam atkarībā no izcīnītā pasūtījuma vajag gan specializētu traktortehniku, pacēlājus un iekrāvējus, gan būvlaukuma aprīkojumu un inventāru, tostarp moduļu telpas, un reizēm arī vienkāršus rokas instrumentus, jo savējais ir saplīsis, bet zeme deg!

Reklāma
Reklāma
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 499
Cilvēkstāsts
“Man draudēja publiski, ka mani izkropļos” – saimniecības “Jaunapšenieki” saimniece Agnese par nievām un ļaunumu, ar ko sastopas ikdienā 58
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas? 32
Lasīt citas ziņas
Šis uzskaitījums atklāj, cik plašs ir nomā piedāvātās tehnikas sortiments, un ļauj nojaust, cik sarežģīts ir bizness, kurā iekārtu un instrumentu parks gan periodiski jāpapildina un jāatjauno, gan nemitīgi jāapkopj un jāremontē, turklāt pa eksemplāram darba kārtībā jābūt arī noliktavā, lai klients neaizskrietu pie konkurenta, kam līdzīgs piedāvājums. Protams, šādu līmeni spēj sasniegt un noturēt tikai firmas, kam ir nopietna aizmugure Skandināvijā vai Vakareiropā, jo tādam atvēzienam vajadzīgas ne tikai specifiskas zināšanas, bet arī pamatīgas investīcijas. Latvijā pilna apjoma nomas uzņēmumu nav daudz (“Cramo”,“Ramirent”, “Storent”), vēl ir vairāki nopietni specializētie (torņa celtņi, ceļu būves, mežizstrādes tehnika utt.) un visādi citādi, tostarp dažādi sīkaļas, kas apgroza vecas, jau nolietotas iekārtas vai pat apšaubāmas izcelsmes instrumentus, iztiekot bez mārketinga gudrībām un reklāmas aktivitātēm. Prātīgāk laikam vienai reizei vajadzīgo meklēt pazīstamā firmā, kur spēles noteikumi ir skaidrāki un godīgāki. Kā tas notiek “Cramo”?
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.