Vai vecākiem ir tiesības pārbaudīt to, ar ko bērns nodarbojas digitālajā vidē? Skaidro eksperte 0
Digitālā vide kļuvusi par neatņemamu bērnu ikdienas sastāvdaļu, tā ir gan izklaides un socializēšanās telpa, gan arī izglītošanās un izziņas resurss. Taču līdz ar šo brīvību rodas arī jautājums: kur sākas un beidzas vecāku tiesības uzraudzīt, ko bērns dara tiešsaistē?
Rīgas Stradiņa universitātes Sociālo zinātņu fakultātes dekāne Karina Palkova TV24 raidījumā “Dienas personība” norāda, ka šajā jautājumā jāspēj rast līdzsvars starp bērna aizsardzību un viņa tiesībām uz privātumu.
“Jāatrod balanss,” uzsver Palkova. “Atceramies, ka mūsu kā vecāku pienākums, atbilstoši Civillikumam un ne tikai, ir gādāt par bērna aizsardzību.”
Vienlaikus viņa atgādina, ka arī vecākiem ir robežas – bērniem ir tiesības uz privātumu, tostarp digitālajā telpā. Tas nozīmē, ka vecāki nedrīkst vienkārši bez atļaujas izpētīt bērna viedierīces, sarakstīties ar citiem cilvēkiem bērna vārdā vai pārņemt viņa identitāti interneta vidē.
“Mēs nedrīkstam bez atļaujas iet iekšā. Nedrīkstam, piemēram, sarakstīties bērna vietā, kā tas dažreiz notiek,” tā Palkova.
Tomēr ir arī izņēmuma gadījumi – proti, ja bērna rīcība apdraud viņa vai citu veselību un dzīvību, vecākiem ir tiesības un pat pienākums iejaukties: “Tas nozīmē, ka es kā vecāks rūpējos par to, lai bērna digitālā vide būtu droša. Es izvēlos tādas ierīces, sistēmas vai aplikācijas, kas ir atbilstošas viņa vecumam. Ja 14+, tad 14+.”
Taču vissvarīgākais ir izglītošana. Bērnam jāmāca, kā uzvesties digitālajā vidē, kā atpazīt riskus un kur vērsties, ja rodas problēmas. Viņa uzsver, ka digitālā audzināšana ir vecāku pienākums, taču tā ir jāveic nepārkāpjot bērna personiskās robežas.