Foto: Edijs Pālens/LETA

Iespēja pirkt valūtu internetā un saņemt ar kurjerpastu – gluži kā pasūtot picu 0

Apstiprinātas izmaiņas valūtas maiņas punktu darbībā, kas paredz iespēju valūtu pirkt internetā un saņemt ar kurjerpastu – gluži kā pasūtot picu, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj 10
RAKSTA REDAKTORS
VIDEO. “ASV aizliedz ar likumu, Latvijā tirgo uz katra stūra!” Brīdina par zīdaiņiem bīstamām precēm 13
Lasīt citas ziņas
Latvijas Bankas padome ir apstiprinājusi jaunu redakciju noteikumiem par ārvalstu valūtas skaidrās naudas pirkšanu un pārdošanu, kas stājās spēkā 1. aprīlī.

No biznesa viedokļa svarīgākās ir prasības par darbībām, kas nepieciešamas “Moneyval” prasību izpildei, bet no iedzīvotāju viedokļa – iespēja turpmāk pirkt un pārdot valūtu internetā, rezultātu saņemot pa pastu vai kurjerpastu. Jāpiebilst, ka Latvijas likumdošana nekādā veidā neaizliedz šīs darbības.

CITI ŠOBRĪD LASA

Radikālākais jauninājums ir atļauja turpmāk valūtu pirkt un pārdot internetā. Saņemt nopirkto varēs divējādi – vai nu ierodoties maiņas punktā personiski, vai arī pa pastu. Lieki teikt, ka šāds sūtījums tiks pilnībā apdrošināts, tātad nekādā gadījumā nebūs bezmaksas.

Ir arī āķis – ja darījuma vērtība pārsniedz 1500 eiro, tad valūtas pārdevējiem ir pienākums veikt klienta izpēti.

Tomēr būtiskākās jauno noteikumu prasības attiecas uz to prasību ieviešanu valūtas maiņā, kas izriet no pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanai, kā arī potenciālo masveida iznīcināšanas ieroču izgatavošanas, glabāšanas, pārvietošanas, lietošanas vai izplatīšanas novēršanu.

Proti, Latvijas Banka ir veikusi uzraugāmā sektora risku novērtējumu, tas tiks publiskots LB mājas lapā, un visi nozares uzņēmumi par to tiks rakstiski informēti.

Turpmāk šis sektorālais un valstu novērtējums uzņēmumiem būs jāņem vērā, veicot valūtas maiņas darbības, ja darījuma summa pārsniedz 1500 eiro, kā arī jāpilnveido iekšējās kontroles procedūras. LB uzsver, ka šīs izmaiņas ļaus pilnībā izpildīt “Moneyval” prasības minētajā jomā.

Bez tam valūtas maiņas uzņēmumiem turpmāk jāspēj identificēt klientus, turklāt, ja identifikācijas procesā papildus klienta iesniegtajiem dokumentiem izmanto arī citus informācijas avotus (piemēram, dažādas uzticamas datubāzes), kapitālsabiedrība dokumentē izmantoto informācijas avotu un saglabā no tā saņemto informāciju, lai varētu dokumentāri apliecināt klienta identifikācijas procesā veiktās darbības un iegūto informāciju.

Virkne izmaiņu veiktas, lai samazinātu administratīvo slogu nozarē. Viena no tām ir atteikšanās no valūtas maiņas uzņēmumu licences derīguma termiņa, kas līdz šim bija pieci gadi, un beztermiņa licences ieviešana.

Turpmāk licence būs elektronisks dokuments, kas glabāsies LB uzturētajā publiski pieejamajā licenču reģistrā. Valsts budžeta ieņēmumi no valūtas maiņas licenču pārreģistrācijas vai jaunas licences izsniegšanas 2016. gadā bija 53 600 eiro, bet 2017. – 19 600 eiro, proti, ne pārāk būtiski.

Turpmāk Latvijas Banka vētīs ne tikai valūtas maiņas uzņēmumu būtiskos līdzdalībniekus un to reputāciju, kā bija agrāk, bet arī patiesā labuma guvējus, kas bieži vien neatrodas Latvijā.

Uzziņa: Riska faktori

Latvijas Bankas vērtējumā, ar klienta saimniecisko vai personisko darbību saistītie būtiskākie noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku paaugstinošie faktori ir šādi:

klienta saimnieciskā darbība vai personiskā darbība nav saistīta ar Latvijas Republiku;

Reklāma
Reklāma

klienta saimnieciskā darbība ir saistīta ar:

– azartspēļu organizēšanu,

– inkasācijas pakalpojumu sniegšanu,

– starpniecību darījumos ar nekustamajiem īpašumiem,

– tirdzniecību ar dārgmetāliem un dārgakmeņiem,

– tirdzniecību ar ieročiem un munīciju,

– naudas pakalpojumu sniegšanu,

– metāllūžņu iepirkšanu un pārdošanu;

klienta saimnieciskajai darbībai nav raksturīgi darījumi ārvalstu valūtā.

Ar valsti vai ģeogrāfisko tvērumu saistītie būtiskākie noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku paaugstinošie faktori ir šādi:

valsts vai teritorija, kas uzticamā avotā, piemēram, savstarpējā novērtējumā vai precīzos novērtējuma ziņojumos, ir norādīta vai pārbaudes ziņojumos minēta kā valsts,kurai nav atbilstīgu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas vai terorisma vai proliferācijas finansēšanas novēršanas sistēmu, t. sk. tāda, kas iekļauta starptautiskās Finanšu darījumu darba grupas (Financial Action Task Force) nesadarbojošos valstu sarakstā vai par kuru minētā organizācija publicējusi paziņojumu kā par valsti vai teritoriju, kurā nav normatīvo aktu cīņai ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma vai proliferācijas finansēšanu vai kurā tie ir ar būtiskām nepilnībām un tāpēc neatbilst starptautiskajām prasībām;

valsts vai teritorija, kurai piemērotas sankcijas, embargo vai līdzīgi pasākumi, t. sk. finanšu vai civiltiesiski ierobežojumi, ko noteikusi, piemēram, Apvienoto Nāciju Organizācija, Eiropas Savienība vai Amerikas Savienotās Valstis;

valsts vai teritorija, kas uzticamā avotā norādīta kā valsts, kurā ir ievērojams korupcijas un citu noziedzīgu darbību līmenis;

valsts vai teritorija, kura uzticamā avotā norādīta kā tāda, kas nodrošina finansējumu vai atbalstu teroristu darbībai, vai kurā darbojas uzticamā avotā norādītas teroristiskas organizācijas;

valsts vai teritorija, kas iekļauta Ministru kabineta apstiprinātajā zemu nodokļu un beznodokļu valstu un teritoriju sarakstā;

valsts vai teritorija, kurā notiek aktīva militārā darbība.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.