Mobilā versija
+2.9°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
6. aprīlis, 2016
Drukāt

Ar vienu eksāmenu uz trim ģimnāzijām (6)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Ideja par to, ka jāsadarbojas jauno skolēnu uzņemšanā, nākusi no pašām ģimnāzijām, Rīgas domes Izglītības un sporta departaments šo ieceri atbalstījis un izdevis attiecīgus noteikumus.

Visu minēto ģimnāziju direktori stāsta: ir daudzi skolēni, kuri vēlas turpināt mācības tieši kādā no tām. Lai būtu garantija, ka tiks vismaz kādā, līdz šim jaunieši pavasarī apstaigāja pat visas trīs ģimnāzijas, katrā kārtojot diezgan līdzīgu matemātikas eksāmenu. Katrā skolā uzņemšana notiek, pamatojoties tikai uz matemātikas eksāmena rezultātiem, un pārsvarā pārbaudījumā noskaidrotas skolēnu zināšanas par 6. klases mācību vielu. “Iedomājieties tikai! Pavasarī bērni pavadīja pat trīs nedēļas nogales pēc kārtas, kārtojot eksāmenu. Jaunā sistēma būs ērtāka gan bērniem, gan arī viņu vecākiem,” skaidro Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas direktors Andris Priekulis. Turklāt arī katra skola patērējusi gana lielus resursus, lai sagatavotu eksāmena uzdevumus un izlabotu skolēnu darbus.

Minētās valsts ģimnāzijas gan Rīgā nav vienīgās. Ārpus pilsētas centra, Daugavas kreisajā krastā, atrodas Āgenskalna Valsts ģimnāzija un Rīgas Valsts vācu ģimnāzija. Tās vienotajā eksaminēšanas sistēmā nav iekļāvušās tāpēc, ka uzņemšanas noteikumi šajās skolās ir atšķirīgi. Piemēram, tiek ņemtas vērā arī skolēnu liecības.

Kāpēc trīs Daugavas labā krasta ģimnāzijas uzņemšanā iztiek tikai ar matemātikas eksāmenu? A. Priekulis skaidro: ja skolēns labi zina matemātiku, viņš būs veiksmīgs arī citos mācību priekšmetos, jo matemātika attīsta gan loģisko, gan tēlaino domāšanu, kā arī prasa koncentrēšanos un gana augstas darba spējas. A. Priekulis lēš, ka uz iestāšanos ģimnāzijā var pretendēt tie, kam matemātikā ir ne mazāk kā septiņas balles. Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas direktors Guntis Vasiļevskis piebilst: uzņemt pēc eksāmena rezultātiem esot godīgāk, jo vērtējumi liecībā ne vienmēr ir objektīvi – vērtēšanas stingrība dažādās skolās atšķiras. Skolēniem gan jācenšas eksāmenā saglabāt “vēsu prātu”, jo satraukumā pildīts darbs var neparādīt viņu patiesās spējas. Pērn 2. Valsts ģimnāzijā varēja iestāties vien tie, kas eksāmenā bija ieguvuši vismaz 82 procentus no iespējamā punktu skaita.

Jāpiebilst, ka Rīgas Valsts 2. ģimnāzijā jau no 7. klases ir iespējams mācīties arī tā sauktajā starptautiskā bakalaurāta programmā, kurā daļa mācību vielas tiek apgūta angļu valodā. Tāpēc tiem, kuri vēlas mācīties šajā programmā, būs jānokārto arī pārbaudījums angļu valodā, bet to nu gan ģimnāzija organizēs viena pati.

Tīmeklī jau izraisījušās vecāku diskusijas par jauno uzņemšanas kārtību. Vislielākās bažas rada neskaidrība par to, vai skolēns varēs iestāties tieši tajā ģimnāzijā, kurā vēlas mācīties, jo tomēr ne visiem ir vienalga, kurā Rīgas ģimnāzijā tikt uzņemtam. Vecāku bažas raisījis tas, ka, piesakoties eksāmenam elektroniski, nekur nav lūgts norādīt, kurā skolā tad skolēns vēlas iestāties.

Skolu direktori skaidro, ka bērni pa skolām tiks “sadalīti” tad, kad būs zināmi eksāmenu rezultāti. Kopumā visas trīs ģimnāzijas grasās uzņemt aptuveni 320 7. klases skolēnus. Tātad 320 eksāmenā veiksmīgākajiem būs garantēta iespēja iestāties vismaz kādā no ģimnāzijām. Tiem, kuri būs savākuši vislielāko punktu skaitu, būs visplašākās izvēles iespējas izlemt, uz kuru ģimnāziju doties. Jo mazāk punktu, jo mazākas būs izvēles iespējas. G. Vasiļevskis paredz, ka eksāmenā veiksmīgākie izvēlēsies Rīgas Valsts 1. ģimnāziju, bet pārējie tiks 2. un 3. ģimnāzijai. A. Priekulis iebilst: līmeņu atšķirība starp skolām nav tik liela, lai visi gudrinieki gribētu stāties tieši Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā. Ja kāds no 320 labākajiem tomēr nevēlēsies mācīties tajā ģimnāzijā, ko viņam piedāvās, vieta tiks piedāvāta nākamajam rindā.

Eksāmena sarīkošanai izveidota rīcības komiteja, kurā ir gan ģimnāziju, gan pašvaldības atbildīgā departamenta pārstāvis. Arī eksāmenu darbu vētīs komisija, kuru vadīs departamenta pārstāvis. Plānots, ka eksāmens notiks 7. maijā, un pagaidām iecerēts, ka visi potenciālie ģimnāzisti eksāmenu kārtos 1. ģimnāzijā. Taču, ja pārbaudījumam būs pieteikušies vairāk nekā 700 skolēnu, eksāmens tiks rīkots arī citu ģimnāziju telpās.

Uzņemšanai 10. klasē ģimnāzijas pagaidām neplāno veidot vienādu sistēmu. Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas direktors Māris Brasla skaidro: proģimnāzijas klasēs visās trijās skolās programmas ir ļoti līdzīgas, savukārt no 10. klases tās jau sāk atšķirties, tāpēc iestājai 10. klasē vienotus eksāmenus nebūtu pareizi ieviest.

 

FAKTI

Rīgas Valsts 1., 2., un 3. ģimnāzijā konkurss līdz šim bijis četri līdz pieci bērni uz vienu vietu.

Iepriekšējā mācību gadā Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā konkurss bija nedaudz vairāk kā pieci bērni uz vienu vietu. 2. ģimnāzijā uz 90 vietām pretendēja 345 skolēni. Savukārt 3. ģimnāzijā uz nedaudz vairāk kā simts vietām pretendēja aptuveni 400 skolēnu.

Reģistrējoties šā gada iestājpārbaudījumam, skolēniem vai viņu vecākiem jāizpilda anketa ģimnāziju interneta vietnēs www.r1g.edu.lv, www.rv2g.edu.lv, www.r3g.lv.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Nekorekti tādēļ, ka jaunuzņemtie ir citu Rīgas skolu izaudzinātie prāti, ar mānekli 1.ģimnāzija tiks aizmānīti daudz vairāk citu skolu labākie, kas nozīmē vienkārši muskuļu demonstrēšanu un cīņu par katru santīmu.

    • Neatkarīgi no skolu vēlmēm, bērni tāpat katru gadu iet uz šīm skolām, tieši augsto prasību dēļ. Kad es kārtoju, tiešām skraidīju pa visām 3 . Problēmas sagādāja, ka vienai atbildes bija jau maijā, otrai tikai jūnija sākumā. Ne skolas, ne mēs nevarējām saprast, kurā tad tiksšu, turklāt beigās izrādās, ka esi tomēr ticis divās. Vienai skailai jāatsaka, bet tā skola jau rēķinājās, ka esmu ticis.
      Kā mīnusu varu minēt, ka dažiem bērniem patiesi var gadīties aiz uztraukuma vienu eksāmenu uzrakstīt slikti, otru labi. Bet man vērtējot visās 3 rezultāti bija līdzīgi visās. Vai nu tas nozīmē, ka cilvēks zina to ko zina, es nesatraucos. Tikai jārēķinās , ka 1 ģimnāziju grib visi, līdz ar to arī punktu sklaitu tur vajag tuvu maximuam. Savukārt 2 un 3 vajadzēja praktiski identisku punktu skaitu. Starpība tikai tā, ja gribi starptautisko programmu, jāizvēlas 2. Kā trūkumu uzskatu, ka skolās nav stipra datorzinīmu programma pamatskolai.

  2. Kāpēc dzēš komentārus? Joprojām uzskatu, ka tas ir nekorekti pret citām skolām.

  3. ” …un izlabotu skolēnu darbus …”
    Jebšu, patiešām, arī labo ???

  4. Cik šis ir korekti pret citām skolām? Izskatās pēc muskuļu audzēšanas un cīņas par katru santīmu( skolēnu).

    • Nezinu, kāpēc kaut kas varētu šķist “nekorekti” pret citām skolām. Minētās skolas ir pazīstamas ar augstām prasībām, un jebkurš skolēns, kam rūp viņa izglītība, gribēs mācīties tur, kur ir tādas prasības, kas garantē kaut kādu līmeni. Sistēma ir izveidota tāpēc, ka bērni parasti cenšas stāties “labākajā” (pēc reitingiem jau gadiem – 1. ģimnāzijā), bet, ja tajā neiestājas, tad iet uz nākamajiem labākajiem variantiem – pārējām ģimnāzija. Vienots eksāmens vienkārši nozīmē, ka skolēniem nebūs jākārto n-tie eksāmeni un ka arī pašām skolām būs vieglāk orientēties skolēnos. Tas, ka sāk ieviesties vienota sistēma, ir kā reiz ļoti forši!

Rietumu sabiedrībās populisma sezona, notikušo Itālijā komentē eksperts (1)Pašlaik nevajadzētu pārspīlēt ar prognozēm par Itālijā notikušā referenduma sekām, jo Rietumu sabiedrības ir nonākušas “salīdzinoši lielā populisma sezonā”.
Pārsteigums! Taksometrā atrod "Kinder Surprise" olu ar narkotikāmRīgas Pašvaldības policijas (RPP) darbinieki taksometrā pie taksista un trim pasažieriem atradusi "Kinder Surprise" olu ar narkotikām.
Draugiem Facebook Twitter Google+