Andris Kulbergs
Andris Kulbergs
Foto: Evija Trifanova/LETA

Andris Kulbergs: Tāds cenu kāpums auto industrijā vēl nav piedzīvots 0

TV24 “Preses klubā” cita starpā aktualizēta arī tēma par situāciju auto tirgū. Andris Kulbergs, Latvijas Auto asociācijas prezidents, norādījis, ka šis ir bezprecedenta gadījums.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 36
Lasīt citas ziņas

“Es strādāju auto industrijā ļoti ilgi un neesmu piedzīvojis šādu cenu kāpumu nekad,” norādījis Kulbergs.

Vispirms viņš norāda, kā tirgu ietekmējis Covid-19 pandēmijas laiks. Ietekme uz auto nozari bijusi milzīga. Visi dzirdējuši par čipu nepietiekamību, kā rezultātā sadārdzinājās automašīnu ražošana. Tāpat arī loģistikas cenu kāpums ietekmējis visu izejvielu cenas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Interesanti, ka pagājušā gadā automašīnu cenas vidēji augušas par 8-12%, kas ir ļoti daudz, jo inflācijas cenu kāpums mēdz sasniegt maksimums 1,5%.

Nākamais “blieziens” ir bijis Ukrainas karš: “Izrādās, ka Ukrainā ļoti daudzu marku modeļiem tiek ražota galvenā sastāvdaļa – “smadzenes”. Tie ir specifiski elektrovadu savienojumi, kas ir ļoti individuāli katram modelim un ražotājam. Tos aizstāt ir grūti. Ātri var sameklēt jaunu riepu, bet ne šādas lietas.”

Eksperts arī norāda, ka metāla trūkums daudzviet ir apturējis auto ražošanu: “Ražošana jau 2-3 mēnešus daudziem populāriem Rietumeiropes brendiem ir apstājusies. Krievija ir 25% palladium piegādātājs, kas tiek izmantots kā materiāls katalizatorā.”

Notiekošais būtiski ietekmē arī elektroauto ražošanu: “50% niķeļa nāk no Krievijas, tas ir elektroauto baterijās. Tas šobrīd ir iekavējis elektroautomašīnu ražošanas grafiku un arī cenas.”

Šo visu minēto faktoru ietekme uz auto tirgu jau ir nojaušama: “Diemžēl šogad ir paredzems, ka vasarā vai rudenī būs papildu cenu kāpums, tas ir neizbēgams. Tas atstāj iespaidu arī uz lietotu automašīnu industriju, jo, ja nevari nopirkt jaunu auto, tad meklē mazlietotu. Rezultātā pieprasījums ir lielāks nekā piedāvājums.”

Rezumējot A.Kulbergs norāda, ka šis nav labs laiks, lai pirktu mašīnu, bet šis ir labs laiks, lai to tirgotu. Tiesa, viņš ar smaidu piebilst: “Pagāšgad mēs arī teicām, ka nav labs laiks, lai pirktu, bet tas bija labāks nekā šogad.”

SAISTĪTIE RAKSTI