Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Miljan Zivkovic/SHUTTERSTOCK

Ar buldozeru nonāvēja šoferi. Morāle: skaties, kur brauc 0

Artis Drēziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Skolas direktora viedoklis par skolotāju apdāvināšanu mācību gada noslēgumā: “Sabiedrība ir morāli slima ar šīm dāvanām un pateicībām”
Receptes
22 dažādas auksto zupu receptes karstām vasaras dienām – ar bietēm un bez, saldas un sāļas, vieglas un sātīgas
Kokteilis
VIDEO. Iemīļotais aktieris Andris Keišs benzīntankā piedzīvojis smieklīgu “tikšanos” pats ar savu balsi 8
Lasīt citas ziņas

2020. gada 13. aprīlis Jānim paliks atmiņā uz visu mūžu. Strādājot ar buldozeru Bauskas novadā, viņš nebija pietiekami uzmanīgs un sabrauca kravas automobiļa šoferi.

Zemgales rajona tiesa Bauskā Jānim par to piesprieda viena gada un sešu mēnešu cietumsodu nosacīti. Sods būtu bargāks, ja būtu bijuši kādi vainu pastiprinoši apstākļi un automobiļa šoferis būtu bijis bez vainas. Darba inspekcija atzinusi, ka darba drošības noteikumus pārkāpuši abi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jānis tiesā bija gatavs jebkuram tiesas lēmumam – ka tik reāli nav jāsēž cietumā un jāatstāj transporta līdzekļu vadītāja tiesības. Bet apsūdzības pants – 260.2., ceļu satiksmes noteikumu un transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana, kā rezultātā iestājusies nāve, – paredz tiesību atņemšanu līdz pieciem gadiem. Iesaistoties juristiem, Jānim izdevās panākt, ka tiek mainīts apsūdzības pants – 123., nonāvēšana aiz neuzmanības –, kas ļāva saglabāt tiesības.

Kā tad notika traģiskais negadījums? Jānis tajā dienā ar buldozeru līdzinājis grants kaudzes, ko veda kravas automobiļi. Tapis meža ceļš. Kad Pēteris ar kravinieku atvedis un izbēris granti, pie darba ķēries Jānis. Abi pa rācijām sazinājušies. Jānis pārbraucis grants kaudzei un tad devies atpakaļgaitā. Vispirms paskatījies atpakaļ, kad uzsācis kustību, otrreiz – kad bijis uz kaudzes. Kā no viņa teiktā tiesā varēja saprast, pirmajā reizē redzamību Jānim patraucējusi grants, otrajā – tas, ka skats, kā saka, “bijis debesīs”, jo buldozera aizmugure bija piepacelta. Trešo reizi vairs nepaskatījies…

“Es nevarēju visu laiku skatīties atpakaļ, jo ceļš ir šaurs, izbērtā krava pa visu platumu, jāuzmanās, lai nenokļūtu grāvī. Tā atpakaļgaitā nobraucu no grants kaudzes. Pret kaut ko atdūros, padevu nedaudz uz priekšu, apstājos un izkāpu,” skaidroja Jānis.

Skatam pavērās šausmīga aina. Pēteris bija saspiests pret sava automobiļa kravas kasti. Viņš tur atradās, jo tīrīja pacelto kravas kasti – starp nokarājušos aizmugures bortu un pašu kravas kasti, starp ko arī nāvīgi tika saspiests. No grants kaudzes kravas automobilis atradies ap 20 metru attālumā, kaut gan pēc drošības noteikumiem vajadzējis vismaz 100 metru.

“Ja viņš būtu kādus trīs metrus tālāk, nekas nebūtu noticis. Šoferis atradās zonā, kurā bija jālīdzina grants. Buldozers ir bīstama lieta. Jo tālāk no tā, jo labāk,” saka Jānis, kurš ļoti pārdzīvojot un pats bijis spiests meklēt mediķu palīdzību pēc notikušā.

Neraugoties uz to, ka Pēteris atradās ne tur, kur drīkstēja, Jāņa pienākums bija viņu pamanīt. Līdzīgi kā uz ceļa autovadītājs nedrīkst braukt virsū cilvēkam, kurš pie aizliedzošā sarkanā luksofora iet pāri ielai. Jāizmanto tehniskās iespējas apstāties, jo to vērtēs iestādes: policija, pēc tam varbūt arī prokuratūra un tiesa. Ja šīs iespējas apstāties autovadītājs nebūs izmantojis, saņems sodu. Morāle vienkārša: skaties, kur brauc. Gan uz ceļa, gan uz neceļiem. Ne tikai uz priekšu, bet arī uz aizmuguri un sāniem. Vienreiz, otrreiz, trešo reizi… Cik vajag.

SAISTĪTIE RAKSTI