Toyota Yaris.
Toyota Yaris.
Foto: Shutterstock

Skaidrojam – kuras auto markas ir populārākās Baltijas tirgū un kāpēc? 12

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 6
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Lasīt citas ziņas

Pagājušajā nedēļā uz savu aizvadītā gada darba rezultātu un nākotnes plānu prezentāciju žurnālistus aicināja “Renault Group”. Nevis kāds no lokālajiem dīleriem, bet visu Baltijas reģionu pārzinoši ļaudis. Šurp gan viņi atbraukuši nebija, bet uzrunāja mūs un uz jautājumiem atbildēja moderni – “zūmā”.

Runas, šķiet, bija pārāk garas un piedevām kosmisko sakaru pakropļotas, jautājumu maz. No nelielās Rīgas auditorijas tikai viens. Saprotams – nekādus noslēpumus pētīt šurp neesam nākuši. Vārdu sakot – būtu mazliet garlaicīgi, ja lielāko ekrāna laiku neaizņemtu nevis svešas un tālas sejas, bet lieliskas Baltijas autotirgus stāvokļa prezentācijas. Par tajās skatīto un vēlāk pārdomāto, šeit pievienotajās tabulās sakārtoto, tad nu stāstu jums.

Kā radies vārdiņš “Reno”

CITI ŠOBRĪD LASA

Vispirms maza vēsturiska atkāpe. To gan sanāksmē nedzirdēju, pats ziņas savācu un ar cieņu pret organizatoriem nu īsi atstāstu.

“Renault” (gan franči, gan latvieši šo izrunā vienādi – reno) stāsts sākas ar Luiju Reno. Dzimis tipiskā buržuju ģimenē viņš divdesmit gadu vecumā savu “De Dion Bouton” triciklu pārbūvē par četrriteņu automobilīti. 1898. gada Ziemassvētkos viņš ar šo rīku vinnē derībās – uzbrauc pa kādu stāvu Monmartras ieliņu.

Un iegūst pirmos 12 pasūtījumus, kurus realizē kopā ar brāļiem Marselu un Fernandu dibinātā uzņēmumā “Renault Brothers”. 1902. gadā brāļi pirmie uzbūvē četru cilindru turbodzinēju. Lieliski! Bet 1903. gadā Marsels iet bojā autosacīkstēs… Auto biznesu turpina viens pats Luijs. Ar ātriem auto, arī tankiem – kad sākas Pirmais pasaules karš.

Vai darba zirgs?

Ja meklēsiet vieglo pasažieru auto (PC) statistikas tabulās, “Renault” vārdu starp līderiem neatradīsiet. Virsotnēs šis parādās, ja skaitām “LCV” (“light commercial vehicle”). “Bulku vāģus”, busiņus ar celtspēju līdz 3,5 tonnām. Otrā vieta Eiropā. Pavisam nedaudz aiz “Ford”. Latvijā, Lietuvā un Baltijā kopumā “Renault” ir pirmais.

Igaunijā otrais. Turklāt visai pārliecinoši. Un šis darba zirga tēls ekspertu sarunās tiek minēts kā viens no iespējamiem iemesliem markas mērenai atpalicībai pasažieru auto segmentā.

Neskan pietiekami lepni?

Latvijā vieglie “Renault” nav tirgus pirmajā desmitā. Lietuvā – tikai devītais. Igaunijā – sestais. Pie mums gada laikā “Renault” nopirkti reizes septiņas mazāk nekā “Toyota”, kuras “Yaris” un “Corolla” ir dārgāki nekā līdzīgu izmēru “Renault”. Nesmukāki? Nu nez… Par gaumi nestrīdas. Mazāk izturīgi? Ko jūs – tad jau kā darba auto tos nepirktu.

Reklāma
Reklāma

Drīzāk jau iepriekš minētais nepietiekamais “imidžs” vainīgs. Varbūt arī tradīcijas – labi “Renault” dīleri Latvijā dibinājās tikai šajā gadsimtā, kad “VW”, “Audi”, “Opel”, “Ford” un vēl citi konkurenti jau cīņā par pircēju prātiem un sirdīm bija ieņēmuši labākās pozīcijas.

Pats sev konkurents…

Ja “Reno” neskan pietiekami lepni, ko tad teikt par “Dacia”? Vēl pirms gadiem pieciem daudzi prasīja – kas tas tāds? Un pat teica – fui… Nu dacīte ir pieņemta. Pat labāk nekā ciltstēvs reno, no kura meitiņa atdalījās gadsimta sākumā. (Ne jau pavisam atdalījās – daudzi “Dacia” mezgli, pat veseli agregāti nāk no laika gaitā pārbaudītiem “Renault” krājumiem.) Un nu “Dacia” (tikai vieglie auto) Latvijā ir jau ceturtajā vietā.

Igaunijā un Lietuvā mazliet zemāk. Laikam jau varam palepoties ar to, ka aizspriedumus pret līdz šim mazāk populārām auto markām pārvaram ātrāk nekā kaimiņi.

“Renault” un “Dacia” nav konkurenti. Tie ir viena liela uzņēmuma divi galvenie balsti. Un, ja abu pārdošanas skaitļus summējam, “Renault Group” ir arī vieglo pasažieru auto pārdošanas pirmajā sešniekā visās Baltijas valstīs.

Publicitātes foto

Latvijas (un arī Lietuvas) “Gada auto 2023” EV konkurencē.

Kurš ir elektrifikācijas līderis?

Atbildi uz šo jautājumu “Renault Group” prezentācija nesniedza. Pameklēšu datus pats. Informēšu arī jūs, pavisam drīz. Jau pašlaik skaidrs, ka pagaidām uzvarētāji šajā jomā Latvijā ir dārgākie EV modeļi ar lielāko bezuzlādes nobraukuma iespēju. “Audi e-tron”, piemēram.

Bet “Renault” un “Dacia” veiksmīgi cīnās par zemāka pārticības līmeņa un ar pieticīgāku attālumu veikšanu apmierinātu pircēju grupu, kura aug. Tā Latvijā jau reģistrētas vairāk nekā 100 “Renault Zoe” (cena divreiz mazāka nekā minētajam “Audi”) un 44 vēl lētākās “Dacia Spring”. Un “Renault Megane E-tech” bija mūsu “Gada auto 2023” žūrijas favorīts elektrisko auto grupā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.