Tāds izskatās firmas jaunums, kas būšot nopērkams jau šogad.
Tāds izskatās firmas jaunums, kas būšot nopērkams jau šogad.
Publicitātes foto

Elektromobilis par 10 tūkstošiem: Vai Baltija tiešām kļūs par Eiropas mazo elektroauto būves līderi? 56

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Krievi nāk virsū kā melna nakts.. Ukraiņi nosauc laiku, kad vairs nevarēs noturēt fronti – ne ieroču, ne spēka nav
10 produkti, kuri traucē notievēt. Arī tādi, kurus uzskatām par veselīgiem
FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā! 70
Lasīt citas ziņas

Virsrakstā liktais apgalvojums nudien izskatās tāds pārlieku ambiciozs. Bet pēdējā laikā atrodams daudzos interneta medijos. Spāņu, austriešu, krievu… Kas notiek Latvijā? Vai zini, kas ir “Dartz Motors”?

Atzīstos – ne tikai tūkstošiem šķietamu autobūves erudītu, bet arī man, cilvēkam, kas šajā tematikā dzīvo jau pusi gadsimta, vārdiņš “Dartz” ir slīdējis garām.

CITI ŠOBRĪD LASA
Ja arī kādreiz pamanīts, tad gandrīz vai ignorēts, jo saistījies ar ekskluzīviem, no praktiskas dzīves tāliem izlēcieniem.

Ar miljardieru pasūtītiem fantastiskiem bruņuauto, ar gluži vai slimīgu atsevišķu personu iegribu izpildi. Produkti spilgti (skatiet attēlu), bet realizēti tik nelielās tirāžās, ka kompānija neiekļūst pat Latvijā ar autobūvi saistītu uzņēmumu pirmajā desmitniekā.

Tādu līdz šim pazinām “Dartz” produkciju.
Publicitātes foto

Turklāt – “Dartz” tikai nosacīti (kontaktu telefoni un adreses mājaslapā) atrodas Latvijā (reģistrēta Igaunijā). Pati brīnumu “ražošana” arī notikusi (un notiks) Igaunijā vai Lietuvā. Tās dibinātājs Leonards Jankelovičs (viņa vectēvs pagājušajā gadsimtā esot bijis “Russo-Balt” akcionārs) pirms pāris gadiem kādā intervijā atklāja, ka viņam pašam automašīnas nav vispār.

“Man nav ne automašīnas, ne lielas mājas pie ezera, nedz arī “Vertu” telefona,” stāstīja “luksusa tanku” ražotāja īpašnieks. Viņam neesot arī vadītāja apliecības, tāpat netiek algots šoferis. “Viss, kas man ir – “Dartz” un darbs 24 stundas diennaktī, septiņas dienas nedēļā bez atvaļinājuma,” toreiz teica L. Jankelovičs, norādot, ka visi līdzekļi tiek novirzīti uzņēmuma attīstībā.

Un nu šī attīstība devusies jaunā, modernā, zaļā virzienā. Jau šogad pārdošanā nonākšot Eiropā lētākais elektromobilis.

Lētāks pat par “Dacia Spring”. Un ar Latviju saistītas kompānijas vārdu – reģistrētas kompānijas vārdu – “DARTZ FreZe Nikrob” – nosaukumā. Auto būvēts uz Ķīnā ļoti populārā (pērn reģistrēts ceturtdaļmiljons) “Hongguang MINI EV” bāzes. Ķīnā šis pilsētas elektroauto maksā ap 3500 eiro.

Pie mums būšot trīsreiz dārgāks, jo ir pielāgots visiem Eiropas drošības standartiem. Bet – “trīsreiz dārgāks” vienalga ir pusotras reizes lētāks nekā pašlaik par Eiropā pieejamāko atzītais “Dacia Spring”, kuru publika jau pieņēmusi. Savā pirmajā dzīves gadā saimniekus atraduši 5252 šādi auto. Šī gada jūnijā vien 1923.

Tiesa, “Dartz” modernizētais ķīnietis ir vēl pusmetru īsāks par “Golf” pagājušā gadsimta izmēru “Spring”. Tiesa, četriem pieaugušiem braucējiem tajā var būt tā pašauri. Tiesa, gadu desmitiem pie masīviem kuģiem radinātas publikas lielākajai daļai tas var šķist atbaidoši trausls (šķietamība – visus NCAP drošības testus auto ir izgājis).

Bet – ja noticam, ka pat Latvijā elektroauto iegāde tiks no valsts puses subsidēta, šāds pirkums nonāk pie mums populārākajā cenu kategorijā.

Ja vēl pieskaitām ietaupījumus degvielā, kļūst vēl lētāks. Uzlāde no parastas rozetes un pietiekami ātra. Nobraukuma rezerve – gandrīz 200 km. Maksimālais ātrums – 105 km. Labi skaitļi. Un gluži iespējams, ka Jankeloviča kunga prognoze un mērķis (10 000 šogad, divreiz vairāk nākamajā un 100 000 pēc desmit gadiem) ir visai reāli.

Reklāma
Reklāma

Sevišķi, ja redzam, ka klasisko Eiropas autobūvētāju plāni ir un paliek orientēti uz daudz bagātāku klientu. “Volkswagen”, piemēram, savu mazāko un lētāko “ID EV” sola tikai 2025. gadā. Un par 20 tūkstošiem.

Vai Latvija (kopā ar Igauniju un Lietuvu) tiešām kļūs par Eiropas mazo elektroauto būves līderi?

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.