Bīstami, jo kuģis var pārlūzt! Izcels kravu no Suecas kanālā iegrimušā konteinerkuģa, kas nobloķējis pasaules tirdzniecības ceļu

FOTO, VIDEO. Bīstami, jo kuģis var pārlūzt! Izcels kravu no Suecas kanālā iegrimušā konteinerkuģa, kas nobloķējis pasaules tirdzniecības ceļu 19

Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Piontkovskis: Putins zina, ka Baltijas valstis pretosies, bet nav pārliecināts, ko darīs Rietumi 134
FOTO. “Prāta Vētras” bundzinieks Kaspars Roga komentē savu došanos prom no Latvijas 16
Izskan ziņas, ka Ukrainā parādījusies Baltkrievijas bruņoto spēku vienība. Slaidiņš skaidro, vai tā ir taisnība 28
Lasīt citas ziņas

 

Iestrēgušo milzu konteinerkuģi, kas kopš otrdienas bloķējis Suecas kanālu, beidzot izdevies pagriezt, bet tas vēl nav dabūts nost no sēkļa, ziņo uzņēmumi “Inchcape Shipping” un “Shoei Kisen Kaisha”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kopš šī rīta kuģi velk 11 velkoņi, atklāja “Shoei Kisen Kaisha” amatpersona, vēsta LETA.

Ēģiptē Suecas kanālā turpinās darbi, lai no sēkļa noceltu vienu no pasaules lielākajiem konteinerkuģiem “Ever Given”, kas pilnībā nobloķējis kustību globālajai ekonomikai vitāli svarīgajā transporta ceļā, pa kuru noris aptuveni 12% pasaules tirdzniecības.

 

Ēģiptes prezidents iesaistās glābšanas operācijā

Ēģiptes prezidents Abdels Fatahs Al Sisi vakar devis rīkojumu sākt gatavoties izkraut daļu no kuģa 20 000 konteineru, lai mazinātu tā iegrimi.

Eksperti atzīmē, ka tas var būt bīstami, jo kuģis, no kura jau izsūknēta daļa balasta ūdens, var zaudēt līdzsvaru vai pat pārlūzt. Konteineru izkraušanai būtu jāizmanto helikopteri, jo tuvumā nav ceļamkrānu, kas varētu sasniegt kravas augšdaļu.

Kuģa operators ir Taivānas firma “Evergreen Marine Corp”, bet īpašnieks Japānas firma “Shoei Kisen Kaisha”. Bloķētā kanāla dēļ vairāk nekā 300 kuģi kanāla abās pusēs gaida, kad tiks atsākta kuģu kustība. Kanāls ir bloķēts kopš otrdienas, 23. marta, un kustības atjaunošanai, iespējams, būs vajadzīgas vēl vairākas nedēļas.

Katru dienu tiek kavētas preču piegādes tūkstošiem firmu Eiropā un Tuvajos Austrumos aptuveni desmit miljardu dolāru vērtībā. Pērn kanālu šķērsoja teju 19 000 kuģu, pārvadājot vairāk nekā vienu miljardu tonnu kravas.

 

Vaino spēcīgo vēju un smilšu vētru

Kā vakar paziņojis Suecas kanāla pārvaldes priekšnieks Osama Rabi, līdz šim ir pārvietoti aptuveni 20 000 tonnu smilšu un izsūknēti 9000 tonnu balasta ūdens. Ir izdevies iedarbināt kuģa dzenskrūvi, taču pašu kuģi nav izdevies izbrīvēt, ziņo raidsabiedrība BBC.

Kuģis uzskrēja uz sēkļa nepilnu stundu pēc iebraukšanas kanālā no Sarkanās jūras. Kuģa operators un Ēģiptes amatpersonas notikušajā vaino spēcīgo vēju un smilšu vētru, kas novirzīja kuģi no kursa. Suecas kanāla pārvaldes priekšnieks Osama Rabi paziņojis, ka notikušajā varētu būt vainojamas “tehniskas vai cilvēciskas kļūdas”, kas jānoskaidro izmeklēšanā.

“Līdz šim 14 velkoņiem un zemessmēlējiem nav izdevies izbrīvēt milzīgo kuģi, kura svars ir aptuveni 200 000 tonnu un kura priekšgals varētu būt iegrimis smiltīs piecu metru dziļumā. Glābšanas darbos ir iesaistītas specializētās firmas “SMIT Salvage” no Nīderlandes un “Nippon Salvage” no Japānas.

Glābšanas operācijā tiek kombinēta kuģa svara samazināšana, pārvietojot konteinerus un izsūknējot degvielu un balasta ūdeni, ar velkoņu un zemessmēlēju iesaisti. Suecas kanāla pārvaldes amatpersona pavēstīja, ka nepieciešams aizvākt 15 000 līdz 20 000 kubikmetru smilšu, lai sasniegtu 12 līdz 16 metru dziļumu, kas ļaus “Ever Given” atkal brīvi peldēt.

Zem Panamas karoga kuģojošais 400 metrus garais un 59 metrus platais konteinerkuģis “Ever Given”, kas bija ceļā uz Nīderlandes ostu Roterdamu, sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā.

“Šobrīd ir grūti pro­gnozēt, cik ilgi šī operācija būs jāturpina,” sacīja kuģa pārvietošanā iesaistītā Nīderlandes uzņēmuma “Boskalis” vadītājs Peters Berdovskis. “Atkarībā no ap­stākļiem tas varētu ilgt vairākas nedēļas, jo kuģa gali iestrēguši kanāla krastos.”

 

Nākas pārplānot kuģu maršrutus

Glābšanas operācijai ieilgstot, simtiem loģistikas firmu var nākties pārplānot savu kuģu maršrutus un izvēlēties ceļu apkārt Āfrikai, tādējādi kuģi ceļā pavadīs aptuveni par nedēļu vairāk laika, norāda eksperti. Caur Suecas kanālu ceļš no Ķīnas dienvidiem līdz Roterdamas ostai Nīderlandē ir aptuveni 18 500 kilometru un ilgst aptuveni 25 dienas, ja kuģa vidējais ātrums ir 16,4 mezgli.

Ceļš no Dienvidaustrumāzijas uz Eiropu gar Labās Cerības ragu Āfrikas dienvidos ir aptuveni 25 000 kilometru un ilgst aptuveni 36 dienas. Tankkuģim, kas ved naftu no Vidējiem Austrumiem uz Eiropu, ceļš apkārt Āfrikai prasa vismaz 300 000 dolāru papildu izdevumus degvielai un aptuveni 12 papildu dienas ceļā.

Caur Suecas kanālu tiek pārvadāts aptuveni 7% pasaules naftas, un tā slēgšana jau izraisījusi naftas cenu kāpumu par trīs procentiem līdz 63 dolāriem par mucu. Analītiķi atzīmē, ka Suecas kanāla slēgšana, it īpaši, ja tā ieilgs, var nākt par labu Krievijas ekonomikai, jo pavairos tās eksportētās naftas cenu.

Tiek kavētas ne tikai kravu piegādes, bet arī tukšo konteineru nogāde atpakaļ Āzijā, saasinot konteineru trūkumu, ko izraisījuši kuģošanas ierobežojumi pandēmijas dēļ. Iestrēgušā kuģa īpašniecei Japānas firmai “Shoei Kisen Kaisha” un tās apdrošinātājiem var nākties maksāt milzu summas kuģu un kravu īpašniekiem, kas cietuši zaudējumus Suecas kanāla piespiedu dīkstāvē.

Pēc apdrošināšanas brokeru aplēsēm, lielo konteinerkuģu korpusa un dzinēja apdrošināšana maksā no simt līdz 140 miljoniem dolāru, nerēķinot kravas apdrošināšanu.

Tā kā kuģis “Ever Given” ir iznomāts, atbildība par glābšanas operācijas izdevumiem, kā arī atlīdzība citām cietušajām pusēm ir jāuzņemas kuģa īpašniekam, teikts firmas “Evergreen Line” paziņojumā. Drošības eksperti atzīmē, ka kuģu sablīvēšanās Su­ecas kanāla apvidū var izraisīt pirātu aktivizēšanos.

 

Suecas kanāls

* Būvniecības sākums: 1859. gads

* Pabeigšanas datums: 1869. gads

* Modernizēts: 2015. gads

* Garums: 193,5 km

* Vidējais dziļums: 22 m

* Katru dienu to šķērso vidēji 52 kuģi

SAISTĪTIE RAKSTI

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Piontkovskis: Putins zina, ka Baltijas valstis pretosies, bet nav pārliecināts, ko darīs Rietumi 134
FOTO. “Prāta Vētras” bundzinieks Kaspars Roga komentē savu došanos prom no Latvijas 16
Izskan ziņas, ka Ukrainā parādījusies Baltkrievijas bruņoto spēku vienība. Slaidiņš skaidro, vai tā ir taisnība 28
Kadirovieši Melitopolē izvaro Krievijas televīzijas propagandisti un piekauj operatoru 100
“Man bija tik ļoti kauns!” Erotisko bilžu fotogrāfam Aleksandram Sokolovam fotosesijas laikā ar kādu dāmu gadās briesmīgs misēklis
Lasīt citas ziņas
Vai starptautiskajā automašīnu nomas tirgū viss jau sen ir sadalīts? Latvijas uzņēmēju stāsts
Piontkovskis: Putins zina, ka Baltijas valstis pretosies, bet nav pārliecināts, ko darīs Rietumi 134
Anda Līce: Kāpēc politiķi ir tik kāri uz aplamām un nebeidzamām reformām? 33
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Ukraina saņems 120 līdz 140 smagos Rietumu tankus. Ukrainas ārlietu ministrs to sauc par “pirmo ieguldījuma vilni”
Dinastija rokasbumbā – no kuras valsts tā ir?
23:14
Gints Narogs: Vidējais pirksts Parīzei
22:39
Madona – ziemas orientēšanās centrs
22:21
Advokāta Bunkus slepkavības lieta: Apsūdzēto uzņēmēju Uļmanu patur apcietinājumā 11
Olafs Zvejnieks: Nabadzības mazināšanai varmācība nav vajadzīga
No amata atsaukts “RNP” valdes priekšsēdētājs Neimanis izvirzīto mērķu nesasniegšanas dēļ 9
FOTO. “Prāta Vētras” bundzinieks Kaspars Roga komentē savu došanos prom no Latvijas 16
Ārzemnieks Vecrīgas veikalā nozog tūkstošiem eiro vērtu pulksteni, policija veic kratīšanu viesnīcā
“Jums es esmu nelietis.” Bijušais “Vagner” komandieris atvainojas Norvēģijā dzīvojošiem ukraiņiem 13
SPECIĀLIZLAIDUMS. Jaunākais par karu Ukrainā 5
FOTO. 3 miljoni ASV dolāru – šādu summu princis Harijs un Megana Mārkla esot iztērējuši par Covid-19 vakcīnām
Premjers Kariņš: Korupcija ir sērga, kas mantota no okupācijas laikiem
Visu dienu tev būs liela steiga! Horoskopi 1.februārim
Kas ir šī brīža spilgtākie Latvijas politikas nesēji?
VIDEO. Ukraiņi notur piemiņas dievkalpojumu nogalinātajiem ārzemju brīvprātīgajiem palīgiem
Vai korupcijas skandāla dēļ Ukraina saņems solīto bruņojumu pilnā apmērā?
Valdība pagarina ārkārtējo situāciju Baltkrievijas pierobežā līdz 10.maijam 1
Februāra pirmajā dienā Latvijā snigs un līs
Tuvojas pavasaris – kā plānot dārza darbus?
Asiņainā šaudīšanās Rembatē – kas īsti notika, lai inteliģents cilvēks ķertos pie pistoles?
Lietuvas prezidents: Šajā izšķirīgajā kara posmā bruņojuma piegādēs Ukrainai jāpārkāpj “sarkanās līnijas” 4
VDD sācis kriminālprocesu par Saeimas deputātes Grevcovas izteikumiem Okupācijas muzejā 69
“Man bija tik ļoti kauns!” Erotisko bilžu fotogrāfam Aleksandram Sokolovam fotosesijas laikā ar kādu dāmu gadās briesmīgs misēklis
Aizturēts Daugavpils Universitātes rektores vietnieks – kas īsti notika?
Meņģelsone: Katra ģimene saprot, ko nozīmē, ka Latvijā vīrieši dzīvo vidēji 20 gadu mazāk nekā citviet 1
Nacionālo interešu klubs: Advokāti, investori un uzņēmēji satraukti par pašreizējo pieeju procesā par noziedzīgi iegūtu mantu 5
Izskan ziņas, ka Ukrainā parādījusies Baltkrievijas bruņoto spēku vienība. Slaidiņš skaidro, vai tā ir taisnība 28