Inovāciju, pētniecības, kultūras, izglītības un jaunatnes komisāre Marija Gabriela: “Esmu pārliecināta, ka, skolēnus pareizi mācot, viņiem jau no agra vecuma var rasties interese par to, kā zinātne un pētniecība ietekmē viņu ikdienas dzīvi. Mums jārosina viņu zinātkāre un jāmotivē iemācīties vairāk, lai zinātne viņus nebiedētu.”
Inovāciju, pētniecības, kultūras, izglītības un jaunatnes komisāre Marija Gabriela: “Esmu pārliecināta, ka, skolēnus pareizi mācot, viņiem jau no agra vecuma var rasties interese par to, kā zinātne un pētniecība ietekmē viņu ikdienas dzīvi. Mums jārosina viņu zinātkāre un jāmotivē iemācīties vairāk, lai zinātne viņus nebiedētu.”
Foto: Christophe Licoppe/EU

Marija Gabriela: Eiropas Komisija vēlas iesaistīt pētniekus izglītības procesā skolās 1

Marija Gabriela, Inovāciju, pētniecības, kultūras, izglītības un jaunatnes komisāre, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kāpēc ar gadiem pieaug svars? Kaloriju skaitīšana nepalīdzēs, lūk, kas tev jādara
VIEGLAIS TESTS. Ja nevari atbildēt 100% pareizi uz šiem jautājumiem, tad tu neesi pārāk gudrs
RAKSTA REDAKTORS
“Kad sāku rādīt slaidus par Ukrainu, redzēju, ka vairāki skolēni novērsa skatienu…” Pieredzes stāsts par krievvalodīgajiem jauniešiem 264
Lasīt citas ziņas

“Bet kāpēc?” tieši šādu jautājumu pieaugušie no bērniem, iespējams, dzird visbiežāk. Un ir brīži, kad – būsim godīgi – mums ir grūti sniegt pareizo atbildi.

Tomēr šī vēlme uzzināt un saprast ir vērtīga un svarīga. Ir ārkārtīgi svarīgi, lai mūsu bērni saņemtu pareizās atbildes, turklāt viņiem saprotamā valodā. Šādas atbildes, kas ļaus viņiem virzīties uz priekšu un jautāt vēl. Tas ir labākais veids, kā mācīties.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šajā sakarā būtiska nozīme ir izglītībai un jo īpaši zinātniskajai izglītībai. Esmu pārliecināta, ka, skolēnus pareizi mācot, viņiem jau no agra vecuma var rasties interese par to, kā zinātne un pētniecība ietekmē viņu ikdienas dzīvi.

Mums jārosina viņu zinātkāre un jāmotivē iemācīties vairāk, lai zinātne viņus nebiedētu. Varbūt mēs pat varam iedrošināt viņus kādu dienu pašiem kļūt par zinātniekiem. Un mums būs vajadzīgi izcili pētnieki un novatori, lai risinātu pašreizējās un turpmākās problēmas!

Šādi dzima ideja par iniciatīvu “Pētnieki skolās”.

Koncepcija ir gaužām vienkārša. Aicināt pētniekus iesaistīties pamatskolas vai vidusskolas klašu darbā, kur viņi var apspriest savus pētniecības jautājumus ar skolēniem un izskaidrot, kā viņi strādā.

Pētnieki pievērsīsies tādiem jautājumiem kā klimata pārmaiņas, ilgtspējīga attīstība, veselība, pārtika un uzturs, vide, augsne un okeāni. Pirms doties uz skolu, pētnieki iniciatīvas ietvaros saņems apmācību par to, kā vislabāk iepazīstināt jauniešus ar savu darbu. Turklāt pētnieki palīdzēs sagatavoties arī skolotājiem, lai palīdzētu viņiem izprast attiecīgos jautājumus. Skolēni varēs arī apmeklēt laboratorijas un tiks uzaicināti risināt zinātniskas problēmas. Visas šīs mācību iespējas ir paredzētas, lai skolēni inter­aktīvā un stimulējošā veidā iepazītos ar zinātni, pētniecību un inovāciju.

Ar šo jauno iniciatīvu mēs jo īpaši vēlamies ieinteresēt meitenes un jaunietes. Mēs zinām, ka meitenēm zinātņu priekšmetos skolā ir vismaz tikpat labas sekmes kā zēniem. Tomēr zinātnes, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas (ZTIM) jomā sieviešu īpatsvars parasti ir ievērojami mazāks. Tieši šā iemesla dēļ mēs gādāsim par to, lai šī iniciatīva “Pētnieki skolās” būtu īpaši vērsta uz meitenēm un sievietēm un ļautu viņām apzināties savas spējas ZTIM jomā. Vēl jo vairāk tāpēc, ka iniciatīva tiek finansēta no fonda, kas nosaukts Marijas Sklodovskas-Kirī vārdā, no kura tiek sniegts finansiāls atbalsts pētnieku karjeras attīstībai un tālākizglītībai visos karjeras posmos. Marijas Sklodovskas-Kirī aktivitāšu fonds ir nosaukts izcilas zinātnieces vārdā, kura ir vienīgā sieviete, kas divas reizes saņēmusi Nobela prēmiju, turklāt tas notika laikā, kad iesaistīšanās zinātnē, jo īpaši sievietēm, nemaz nebija tik vienkārša. Ar lepnumu varu teikt, ka šodien no Marijas Sklodovskas-Kirī vārdā nosauktā fonda tiek atbalstīts arvien lielāks skaits jaunu sieviešu pētniecības un inovāciju jomā, proti, pētnieces veido vairāk nekā 42% no pro­grammas stipendiātiem, kas ir krietni vairāk nekā vidēji ES pētniecības jomā, un 46% no visiem doktora grāda kandidātiem, kurus ar šo programmu finansē.

Reklāma
Reklāma

Sākotnēji iniciatīvas “Pētnieki skolās” pasākumi notiks aptuveni 2400 skolās ES dalībvalstīs un pro­grammas “Apvārsnis Eiropa” asociētajās valstīs. Divu gadu laikā (2022.–2023. g.) tajā piedalīsies vairāk nekā 200 000 skolēnu. Un tas ir tikai sākums. Mēs ceram, ka turpmākajos gados spēsim uzrunāt vēl daudz vairāk skolu un skolēnu. Turklāt iniciatīva ir īpaši izstrādāta tā, lai sasniegtu arī attālākus un mazāk attīstītus apgabalus, kuros piekļuve zinātnei un pētniecībai ir apgrūtināta. Arī tur bērni pieaugušajiem jautā: “Bet kāpēc?” – un, tieši tāpat kā bērni jebkur citur, arī viņi ir pelnījuši pārdomātus un bērniem piemērotus skaidrojumus.

Esmu pārliecināta, ka šī iniciatīva būs veiksmīga, un ar nepacietību gaidīšu skolēnu, skolotāju un pētnieku atsauksmes par kopā pavadīto laiku. Es arī uzskatu, ka šāda zināšanu apmaiņa laika gaitā palīdzēs stiprināt ES sociālekonomisko noturību, konkurētspēju un pārveidi, jo mēs arvien vairāk balstāmies uz zinātnisko izcilību.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.