“Heineken” alus Maskavas veikalā 2022. gada jūlijā.
“Heineken” alus Maskavas veikalā 2022. gada jūlijā.
Foto: REUTERS/SCANPIX

Neskatoties uz paziņojumu par aiziešanu no Krievijas tirgus, “Heineken” turpina biznesu agresorvalstī 11

Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Ja tavas mājas numurā ir kāds no šiem 3 skaitļiem, tev ir potenciāls sasniegt visu, ko sirds kāro
Cilvēkstāsts
“Man draudēja publiski, ka mani izkropļos” – saimniecības “Jaunapšenieki” saimniece Agnese par nievām un ļaunumu, ar ko sastopas ikdienā 58
TESTS prātvēderiem: ja zini atbildes uz vismaz 8 jautājumiem, tev ir pārsteidzoši attīstīts intelekts
Lasīt citas ziņas

Pēc Kremļa barbariskā iebrukuma Ukrainā pirms gada daudzas rietumvalstu firmas izbeidza darbību Krievijā, lai ar saviem nodokļiem netieši nefinansētu Maskavas agresiju pret Kijivu.

Izvērš tirdzniecības ofensīvu Krievijā

Lai gan solījis izbeigt ieguldījumus Krievijā, pagājušajā gadā Nīderlandes alus ražotājs “Heineken” turpinājis aktīvi darboties Krievijas tirgū, secinājuši analītiķi tīmekļa izdevumā “Follow the Money”, kas pēta rietumvalstu firmu naudas plūsmas pasaules tirgū.

CITI ŠOBRĪD LASA

Alus ražošanas giganta Krievijas atzars atzinis, ka “aizvadīts vētrains gads ar daudzām jaunām izaugsmes iespējām”.

Krievijas spēkiem bombardējot Ukrainas pilsētas un kritiskās civilās infrastruktūras objektus, firma “Heineken” izvērš tirdzniecības ofensīvu Krievijā.

Pēc firmas datiem, tās Krievijas atzars pērn ieviesa 61 (!) jaunu produktu, kas deva iespēju pārdot par 72 miljoniem litru vairāk alus un bezalkoholisko dzērienu. Firma neatklāj, cik lieli pērn bijuši tās ieguldījumi Krievijā.

Jau pagājušā gada martā “Heineken” paziņoja par aiziešanu no Krievijas tirgus, jo tās vietējā atzara efektīva darbība ilgtermiņā vairs neesot iespējama. Tas notika vairāk nekā mēnesi pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā.

Šā gada februārī, kad apritēja Krievijas izraisītā kara pirmā gadskārta, “Heineken” izpilddirektors Dolfs van den Brinks paziņoja, ka firmas Krievijas atzara pārdošanas process esot izrādījies grūtāks, nekā paredzēts, daļēji tāpēc, ka mainījušies vietējie likumi.

Firma pārstāja ražot “Heineken” alu Krievijā, taču, pateicoties alus “Amstel” (arī “Heineken” produkts) pieprasījuma izaugsmei, varēja aizpildīt šo robu saviem spēkiem.

“Heineken” redz iespējas iekļūt Krievijas bezalkoholisko dzērienu tirgū, it īpaši pēc firmu “Coca Cola” un “Pepsi” aiziešanas, un jau to paveicis ar vairāku marku dzērieniem – “Royal Cola”, “Tony Lemony”, “Botanic Secret” un “Solar Power”.

Reklāma
Reklāma

“Heineken” “brūvē labāku pasauli”

“Heineken”, kuras sauklis ir “Brewing a better world” (“Brūvējot labāku pasauli”), pagājušajā gadā turpināja maksāt nodokļus Krievijas valsts kasē, taču to apjomu firma neatklāj. Ir zināms, ka 2019. gadā alus ražotāja nodokļi Krievijā bija gandrīz 400 miljoni eiro. Pagājušajā gadā firmas atzars Krievijā nolīga 243 jaunus darbiniekus.

Pērn “Heineken” izpilddirektors Van den Brinks paziņoja, ka viņš vairs negribot “gūt finansiālus ienākumus” Krievijā un ka tās vietējais atzars tikšot atdalīts no pārējās firmas. Kā atzīmē analītiķi, nav skaidrs, kā tas tiks praktiski īstenots un kas būs patiesais labuma guvējs.

Eksperti atzīmē, ka “Heineken” ir ieguvējs, jo lielie starptautiskie alus ražotāji “Budweiser” un “Carlsberg”, kas ir daudz lielāki par “Heineken”, ir aizgājuši no Krievijas tirgus.

Firmas izpilddirektors paudis cerību, ka Krievijas atzara pircējam, tāpat kā tas pieņemts citviet pasaulē, būs jāmaksā atlīdzība par “Heineken” starptautisko zīmolu, tādu kā “Amstel”, “Affligem” un “Krušovice”, izmantošanu.

Firmas “Heineken” Krievijas atzara vidēja līmeņa darbinieks intervijā izdevumā “Follow the Money” paudis izbrīnu par firmas vadības atklāto lepošanos par biznesa panākumiem Krievijā. Viņš uzskata lēmumu pārstāt ražot “Heineken” alu Krievijā, aizstājot to ar “Amstel” zīmolu (abi ir “Heineken” produkti), par mēģinājumu glābt firmas reputāciju pasaules sabiedrības acīs.

Mēģina glābt firmas reputāciju

Pēc virknes negatīvu atsauču pasaules medijos par firmas darbības turpināšanu Krievijā vēl gadu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā firma “Heineken” izplatījusi paziņojumu, kurā pauž šoku par Ukrainā notiekošo.

Firmas vadība apgalvo, ka 2022. gada martā “Heineken” esot bijis pirmais globālais alus ražotājs, kas lēmis aiziet un pārstāt tirgot “Heineken” zīmola alu Krievijā.

Lai mazinātu nacionalizācijas risku un nodrošinātu savu darbinieku drošību un labklājību, esot nolemts turpināt darbību ierobežotā apjomā pārejas posmā, meklējot iespēju nodot biznesu jaunam īpašniekam saskaņā ar nacionālajiem un starptautiskajiem likumiem.

Firma apgalvo, ka esot norobežojusi tās Krievijas atzara darbību no korporācijas plašākā biznesa, lai apturētu naudas plūsmu no tā darbības Krievijā.

Firma esot pārstājusi ražot “Heineken” alu Krievijā, aizstājot to ar “Amstel” zīmolu, taču abi ir “Heineken” produkti.

Firmas “Heineken” vadība apgalvo, ka vairs nepieņemšot nekādu finanšu pienesumu no tā Krievijas atzara darbības un cerot panākt vienošanos par tā pārdošanu 2023. gada pirmajā pusē.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.