Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Ekrānuzņēmumi no “Natural pharmaceuticals” mājaslapas

Atsūta “bezmaksas” uztura bagātinātājus, pēc tam rēķini ar katru mēnesi pieaug 4

(21. februārī pievienots “Natural Pharmaceuticals” pārstāvju komentārs.)

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
“Meita raudāja, zvanīja, nesaprotot, kur atrodas!” Šoferis Ogrē vienaldzīgi izsēdina 10 gadus vecu meitenīti nepareizā pieturā 84
Lasīt citas ziņas

Kādai pensionārei Annai (vārds mainīts) ar rēķina saņemšanu beigusies it kā “par brīvu” saņemtā dāvana – uztura bagātinātājs “omega-3 taukskābes ar D vitamīnu”.

Tagad saņemtie rēķini ar katru mēnesi palielinās, bet pensionāre nezina, kā rīkoties. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) brīdina par, iespējams, negodīgu komercpraksi un aicina patērētājus gadījumos, kad rodas aizdomas par šādu praksi, vērsties PTAC.

Atsūta kā bezmaksas

CITI ŠOBRĪD LASA

Pensionāre Anna stāsta: “Pirms kāda laika pēkšņi saņēmu sūtījumu – “omega 3 taukskābes” jeb tā saucamo zivju eļļu. Uz aplok­snes bija rakstīts: “Mēs PAR BRĪVU atdodam 25 000 iepakojumu ar augstas kvalitātes omega-3 taukskābēm, kas iegūtas no svaigiem Norvēģijas lašiem, un vienu iepakojumu esam rezervējuši Jums.” Nopriecājos, jo zinu, ka zivju eļļa ir veselīga. Taču draudzene jau brīdināja, ka nekas par velti nenotiek.”

Liels bijis pensionāres pārsteigums, kad pēc kāda laika viņa saņēmusi jau lielāku iepakojumu ar tādu pašu produkciju – divas burciņas – katrā pa 365 kapsulām, kā arī dāvanas skaistā iepakojumā – nažu komplektu un šķēres, vienlaikus uzzinot, ka šo viņa saņem kā firmas klients. “Neko neesmu pasūtījusi. No klāt pievienotās informācijas sapratu, ka sūtījumu saņemu nu jau kā kliente, bet dāvanas tāpēc, ka esmu kļuvusi par 10 tūkstošo klientu,” stāsta Anna.

Pensionāre brīnās, kas bijis par iemeslu tādam sūtījumam, jo nevienam neko nav pasūtījusi un pat nav gribējusi to darīt. “Es nesaprotu, kā var tā darīt. Vispirms atsūta bezmaksas preci un pēc tam liek maksāt,” viņa ir sašutusi. Līdzīgus sūtījumus saņēmušas arī vairākas viņas draudzenes pensionāres, taču viņai vienīgajai ticis lielais “omega-3” iepakojums un dāvanas. Tagad Anna ir neizpratnē, kā lai tiek vaļā no šīs firmas, jo piedāvājumā jau ir nākamie produkti – “Vitamīns D” un “Vitamīns K2” un šoreiz viens tiek piedāvāts bez maksas. Viņa ir neizpratnē par tik uzmācīgiem firmas piedāvājumiem un baidās, ka neatkārtojas jau piedzīvotais scenārijs.

Valsts mēroga apsekojums

Izpētot pensionārei atsūtītos materiālus, redzams, ka informācijas ir daudz un cilvēks bez pieredzes var pat apjukt. Sūtījumā ir pateicība par dalību valsts mēroga veselības apsekojumā par omega-3 un D vitamīnu, kas adresēta konkrētajai pensionārei.

Vēstulē uzsvērts tas, ka omega-3 taukskābes ir nepieciešamas normālai organisma darbībai.

Savukārt īpašā reklāmas bukletā norādīts, ka astoņi no 10 latviešiem zina: lai nodrošinātu omega-3 (DHA un EPA) ieteicamo dienas devu, vismaz divas trīs reizes nedēļā uzturā jālieto treknas zivis, piemēram, lasis, tuncis vai makrele, tomēr tikai 93% latviešu ēd treknas, omega-3 saturošas zivis, lielākais, reizi nedēļā, bet vairāk nekā puse to dara vēl retāk.

Reklāma
Reklāma

Vēstules sūtītāji norāda, ka ir dokumentēta omega-3 ietekme uz veselību – uz normālu smadzeņu darbību, labu redzi un normālu sirdsdarbību, ko visu var panākt, katru dienu lietojot 250 mg minēto uztura bagātinātāju.

Vēstulē arī uzsvērts, ka tikai 25% pētījuma dalībnieku zina, ka ES ir noteikusi omega-3 ieteicamo dienas devu, tāpēc kompānija sagatavojusi “ekskluzīvu piedāvājumu – gadā nepieciešamo augstas kvalitātes omega-3 uztura bagātinātāju daudzumu no Norvēģijas ar 50% atlaidi un bezmaksas dāvanu”.

Pensionāre Anna gan apgalvo, ka nekādā aptaujā nav piedalījusies. Tas gan nav bijis šķērslis firmai kā pateicību par dalību šajā valsts mēroga apsekojumā piedāvāt īpašu dāvanu, kā viņi paši apgalvo, ar unikālu piedāvājumu.

Izstudējot iesūtītos materiālus, redzams, ka valsts mēroga apsekojumu par omega-3 un D vitamīnu veikusi pati kompānija “Natural Pharmaceuticals” martā ar 300 dalībniekiem. Kura gada martā, tas gan nav norādīts.

Papētot detalizētāk, redzams, ka pasūtījumu var veikt trīs veidos – nosūtot kuponu klāt pievienotajā aploksnē, pa tālruni vai interneta vietnē.

Kas īpaši svarīgi – ar ļoti maza izmēra burtiem ir aprakstīti noteikumi un viens no punktiem paredz, ka 14 dienu laikā prece jānosūta atpakaļ. Lieki teikt, ka šo informāciju ir iespējams izlasīt vien ar krietnu palielināmo stiklu. Iespējams, tas ir iemesls, kāpēc pensionāre ar to nevarēja iepazīties, līdz ar to nokavējusi preces atpakaļ sūtīšanas laiku.

Tiesa, vēlāk viņa saņēmusi vairākus zvanus no firmas ar atgādinājumu par parāda atmaksu. Pensionāre firmas pārstāvei izteikusi vēlmi sūtīt dāvanas atpakaļ, uz ko saņēmusi mutisku norādījumu, ka nevajag to darīt.

Pensionāre Anna ir dusmīga un iesaka citiem uzmanīties, lai neiekristu šādos tīklos. Lai saņemtu komentāru par šo gadījumu, mēģinājām sazināties ar “Natural Pharmaceuticals”, kuras juridiskā adrese ir Polijā, bet Latvijā ir klientu apkalpošanas birojs.

Operatore ieteica sūtīt e-pasta vēstuli ar jautājumiem, ko arī izdarījām, bet vairāku dienu laikā atbildes joprojām neesam saņēmuši.

Aicina vērsties PTAC

Lūdzām skaidrojumu PTAC, kā rīkoties šādā gadījumā. Komentējot notikušo, PTAC pārstāve Santa Zarāne sacīja, ka komersants nedrīkst piegādāt preces, kuras patērētājs nav pasūtījis.

Šāda veida pārdošana ir uzskatāma par agresīvu komercpraksi un var tikt sodīta. Šādā gadījumā aicinām patērētāju informēt PTAC, iesniegumam pievienojot komunikāciju no komersanta.

Ja patērētāja tomēr ir piemirsusi, ka, piemēram, pa telefonu ir piekritusi saņemt kādas preces, viņa var izmantot 14 dienu atteikuma tiesības.

“Ja prece vai pakalpojums iegādāts, slēdzot līgumu ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas, patērētājam ir tiesības izmantot atteikuma tiesības un vienpusēji atkāpties no līguma 14 kalendāra dienu laikā.

Šis termiņš ir piemērojams gadījumos, ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir sniedzis patērētājam informāciju par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību, kā arī izsniedzis atteikuma veidlapu.

Ja patērētājam nav sniegta obligātā pirmslīguma informācija vai atteikuma veidlapa, tad atteikuma tiesības patērētājs ir tiesīgs izmantot gada laikā vai 14 dienu laikā no brīža, kad attiecīgā informācija vēlāk ir tikusi sniegta,” informē PTAC pārstāve.

Pagājušajā gadā PTAC ir sniedzis 89 konsultācijas, kas saistītas ar uztura bagātinātājiem. Par “Natural Pharmaceuticals” PTAC ir sniedzis divas konsultācijas.

Te vietā atgādināt, ka 2018. gadā PTAC jau izstrādājis vadlīnijas godīgas komercprakses īstenošanai, piedāvājot uztura bagātinātājus.

Patērētāju tiesību uzraugs jau iepriekš, uzraugot uztura bagātinātāju jomu, regulāri konstatējis, ka būtiskākie pārkāpumi saistīti ar patērētājiem sniegto informāciju par uztura bagātinātāju raksturojumu un īpašībām.

Tāpat uzrauga novērojumi liecināja, ka reklāmās tiek noklusēta vai netiek sniegta skaidra informācija par to, ka piedāvātais produkts ir uztura bagātinātājs, līdz ar to patērētājiem nav pietiekamas informācijas par to, kādu produktu tie lieto.

PTAC arī uzsver – atļauts reklamēt tikai Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) uztura bagātinātāju reģistrā iekļautus uztura bagātinātājus. Produkti, kas tiek reklamēti kā uztura bagātinātāji, bet nav iekļauti PVD uztura bagātinātāju reģistrā, var radīt bīstamību patērētājam, jo nav pārliecības par šo produktu patieso izcelsmi, kvalitāti, lietošanas drošumu un iedarbību.

Kā pārliecinājās “LA”, “Natural Pharmaceuticals” produkti ir reģistrēti uztura bagātinātāju reģistrā. Tomēr stāsts par pensionāri Annu liecina, ka ne visi uztura bagātinātāju tirgotāji ievēro godīgu komercpraksi.

“Natural Pharmaceuticals” skaidrojums

Kā norādīja “Natural Pharmaceuticals” pārstāvji, produkti tiek nosūtīti tikai tiem, kuri ir devuši savu piekrišanu.

“Visi klienti, kuri mums nosūtīja aizpildītu kuponu ar visiem datiem, paraksta vai zvana mums un pa tālruni apstiprina, ka viņš vēlas saņemt mūsu produktu, ir kļuvuši par mūsu patērētājiem.

Turklāt katram klientam ir tiesības atdot pasūtīto preci/komplektu 14 dienu laikā pēc pasūtījuma saņemšanas, nenorādot iemeslu. Mēs kopā ar paku nosūtām arī noteikumu un nosacījumu uz papīra versiju.

Šīs situācijas atrisināšana ir ļoti svarīga uzņēmumam “Natural Pharmaceuticals”. Visā savā darbībā galvenokārt rūpējamies par labumu, ko gūst klienti.

Mēs gribētu, lai klienti, kuri izmanto “Natural Pharmaceuticals” pakalpojumus, mums uzticētos un justos pienācīgi aprūpēti. No katras situācijas cenšamies izdarīt secinājumus, kas kalpo uzņēmuma saziņas uzlabošanai ar klientiem.

Pieliksim visas pūles, lai sīkāk noskaidrotu notikumu un rastu abpusēji pieņemamu risinājumu,” uzsvēra kompānijas pārstāvji.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.