Ekonomika
Auto un tehnoloģijas

Iedvesmo muzicēt ar tehnoloģijām. “Solfeg.io” ir viens no uzņēmumiem, ko Covid-19 krīze ietekmējusi pozitīvi0


“Solfeg.io” izpilddirektors un līdzdibinātājs Toms Rusovs: “”Solfeg.io” jau pavisam drīz būs dominējošais spēlētājs mūzikas izglītības jomā gan individuālajā, gan skolu tīklā ar vairāku miljonu eiro apgrozījumu. Šī tirgus potenciāls ir milzīgs. Ik gadu mūzikas izglītības programmām skolas un mājsaimniecības tērē miljardiem dolāru. Mums tas ir jāapgūst.”
“Solfeg.io” izpilddirektors un līdzdibinātājs Toms Rusovs: “”Solfeg.io” jau pavisam drīz būs dominējošais spēlētājs mūzikas izglītības jomā gan individuālajā, gan skolu tīklā ar vairāku miljonu eiro apgrozījumu. Šī tirgus potenciāls ir milzīgs. Ik gadu mūzikas izglītības programmām skolas un mājsaimniecības tērē miljardiem dolāru. Mums tas ir jāapgūst.”
Foto: Karīna Miezāja

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

Pirms mazliet vairāk nekā gada Latvijā izstrādāto mūzikas mācību lietotni “Solfeg.io” lietoja apmēram 1500 skolotāju visā pasaulē. Šobrīd šo datorprogrammu izmanto jau teju 10 000 skolotāju apmēram 120 valstīs. Pāris gadu laikā Latvijas jaunuzņēmums kļuvis par savas jomas līderi pasaulē.

 

Solfedžo ir mācība par to, kā strādā mūzika – kā mūzika ir uzbūvēta, kā izskatās notis, kādi ir to augstumi, kā strādā ritms utt. Būtībā solfedžo tiek mācīta mūzikas teorija. Teju jebkurā mācību priekšmetā vislielākās zobu sāpes skolēniem rada teorija. Bet “Solfeg.io” ar mūsdienīgu piesitienu zobu sāpes izdevies pārveidot par unikālu mūzikas teorijas mācību, kam izdodas piesaistīt gandrīz ikviena bērna interesi.

“Solfeg.io” savu produktu galvenokārt piedāvā vispārizglītojošajām skolām – mūzikas skolotājiem, taču īpašs rīks ir arī individuālai apmācībai mājās.

“Būtībā mēs paņemam vienu dziesmu, kas patīk pamatskolēniem un vidusskolēniem, un to vienkāršojam, izvairoties no sarežģītiem ritmiem, akordiem, tonalitātes, kas mācību procesā varētu traucēt. Mūzikas stundas skolā nav domātas profesionāļiem, bet iesācējiem, kuriem šī ir pirmā saskarsme ar mūziku. Mēs gribam, lai pirmā saskar­sme ir aizraujoša, lai bērni saprastu, kā mūzika “strādā”, kā to spēlēt uz dažādiem instrumentiem. Tā vietā, lai mācītos mūzikas teoriju, kas nav saistīta ar viņu dzīvi, dodam iespēju mūziku mācīties caur viņiem interesējošu prizmu,” stāsta “Solfeg.io” izpilddirektors un līdzdibinātājs Toms Rusovs.

Kaut arī “Solfeg.io” izmanto arī mūzikas skolas, kopumā risinājums domāts tieši vispārizglītojošām skolām. “Gribam maksimāli lielu bērnu skaitu iedvesmot muzicēt, jo tas ir vērtīgi gan psiholoģiskajai veselībai, gan prāta attīstībai un nākotnes karjeras iespējām – pētījumi rāda, ka cilvēki, kas praktizē mūziku, ir mazāk agresīvi, empātiskāki pret citiem, viņiem ir vidēji augstāki ieņēmumi un augstākas atzīmes.”

 

Apgūst 25 minūtēs

Individuālajam mācību plānam uzņēmums izstrādājis īpašu mākslīgā intelekta čatbotu, kas skaidro to, kā jāspēlē mūzikas instruments, kā dziesma ir uzbūvēta. Atskaņojot dziesmu, “Solfeg.io” uzbūvētā programma dod iespēju redzēt dziesmas notis, akordus u. c. informāciju. Toms saka, ka tuvāko mēnešu laikā individuālo nodarbību skaits ievērojami augs. “Efektivitāte ir ļoti augsta – jaunieši bez priekšzināšanām mūzikā spēlēt dziesmu uz ģitāras vai klavierēm iemācās 25 minūšu laikā. Privātskolotājam šādu rezultātu panākt ir ļoti grūti.”

Šobrīd programma domāta lietošanai no interneta pārlūkprogrammas, bet jau pavisam drīz dienasgaismu ieraudzīs mobilā lietotne, kas sākotnēji būs domāta “iOS” operētājsistēmas tālruņiem, bet vēlāk arī “Android” ierīcēm.

Svarīgs aspekts ir tas, ka pamata piedāvājums skolām ir bezmaksas – tajā atrodamas 30 dziesmas.

Savukārt maksas versijā ir plašāks visu veidu saturs. Cena katrai skolai ir individuāla. Minimālā summa ir ap 250 eiro gadā. Savukārt individuālai lietošanai būs jāšķiras no 8,99 eiro mēnesī. Toms uzskata, ka uzņēmuma panākumu atslēga ir tieši bezmaksas versija, kuru neviens konkurents nepiedāvājot. “Daudziem mūzikas skolotājiem nav tik lielu līdzekļu, lai viņi varētu uzreiz atvērt savu maku un maksāt. Tas atbaida, bet bezmaksas versija ļauj pamēģināt un vēlāk arī palīdz izšķirties par labu maksas versijai.”

 

Tēmē uz miljonu apgrozījumu

Kā radās ideja par šādu mācību lietotni? Toms pirms vairākiem gadiem bija pirmās mūzikas skolas pieaugušajiem “Muzikālā darbnīca” līdzdibinātājs. Skolā viena no ģitārskolotājām bija Lauma Kazāka, ar kuru beigu beigās tika līdzdibināts “Solfeg.io”. “Viņai bija pieredze mūzikas instrumentu pedagoģijā un kopā mums dzima ideja, ka vajadzētu izveidot jauniešiem domātu digitālu mūzikas mācību rīku. Es savulaik trīs gadus vadīju TV platformu “Shortcut” un biju ieguvis izpratni par tehnoloģiju veidošanu.”

Programmas pirmais prototips neesot strādājis – uzņēmēji bija cerējuši, ka cilvēki mācīsies individuāli, taču tas neīstenojās.

Tad radusies ideja produktu pamēģināt skolās. Uzņēmēji sapratuši, ka, saturu vienkāršojot, produkts varētu ievērojami palīdzēt “ievilkt” mūzikā bērnus. “Kopumā produktu radījām lielajam ASV tirgum – pētījumi rāda, ka tikai 20% bērnu ASV aizrauj mūzikas stundas. Puse mūsu klientu nāk no ASV, bet tie ir tikai daži procenti no visām ASV skolām.”

Pavisam nesen “Solfeg.io” triumfēja starptautiskās mūzikas konferences “MIDEM” kategorijā “Music Creation & Education”. “Baumo, ka, uzvarot “MIDEM” konferencē, investīcijas ir garantētas. Labā ziņa ir tā, ka mums jau ir vairāki investori, kas nozīmē, ka sākuma investīcijas mums vairs nevajag. Bet meklējam naudu nākamajam investīciju raundam, kas būtu apmēram 450 tūkstoši eiro.” Toms nebaidās teikt, ka uzņēmums jau pavisam drīz būs dominējošais spēlētājs mūzikas izglītības jomā gan individuālajā, gan skolu tīklā ar vairāku miljonu eiro apgrozījumu. “Potenciāls ir milzīgs. Ik gadu mūzikas izglītības pro­grammām skolas un mājsaimniecības tērē miljardiem dolāru. Mums šis tirgus ir jāapgūst,” saka T. Rusovs.

 

Krīze palīdzējusi klientu piesaistē

Interesanti, ka, baidoties no intelektuālā īpašuma aizsardzības problēmām, uzņēmums atteicies no Ķīnas investoriem. “Potenciāli šis tirgus ir ļoti vērtīgs un ienesīgs, jo vecāki par bērnu muzikālo izglītību tur tērē milzīgas summas. Taču arī ļoti sarežģīts – valoda un paradumi ir pavisam atšķirīgi. Šobrīd mūsu produkts tikai tehnoloģiskā līmenī būtu gatavs šim tirgum, bet nedz valoda, nedz dziesmas un saturs nav piemēroti Ķīnai. Droši vien mēģināsim darboties arī šajā tirgū, bet tad būtu jāpalielina darbinieku skaits.”

“Solfeg.io” ir viens no uzņēmumiem, ko Covid-19 krīze ietekmējusi pozitīvi.

Toms norāda, ka vīrusa dēļ Savienotajās Valstīs situācija ir ļoti sarežģīta un krietni pieaudzis skolu skaits, kas “Solfeg.io” izmanto attālinātās apmācībās. Tāpat pieaudzis bērnu skaits, kas izmanto “Solfeg.io”, lai apgūtu mūziku mājās. Tas arī esot lielākais uzņēmuma izaicinājums – kā panākt, lai bērni mācās mājās? Pirms vīrusa izraisītās krīzes ik mēnesi lietotnē reģistrējās apmēram 200 jaunu skolotāju, bet šogad līdz vasaras brīvlaikam reģistrējās pat 1700 skolotāju mēnesī. Vēl mazliet un “Solfeg.io” kļūs par populārāko šāda tipa mācību pro­grammu pasaulē. Jāuzsver, ka arī skolotāji Latvijā aktīvi izmanto “Solfeg.io”. Krīzes laikā uzņēmums visām skolām Latvijā par brīvu nodrošināja visas latviešu dziesmas. Arī ASV vietējām skolām bijusi līdzīga akcija.

 

 

Pārkāpuma būtība

Sēkla

SIA “Solfegio” dibināts 2017. gadā. Tā līdzdibinātāji ir Toms Rusovs (pieder 55% uzņēmuma daļu) un Lauma Kazāka (pieder 45% uzņēmuma daļu).

Dīgšana

Absolvējuši Zviedrijas “Fast Track”, ASV “Learn Launch” un Apvienoto Arābu Emirātu akseleratorus.

Saņēmuši investīcijas apmēram 300 000 eiro apmērā no dažādiem akseleratoriem, riska kapitāla fonda “Imprimatur Capital” u. c. avotiem. Saņemti arī granti.

Augļi

Uzņēmums visas investīcijas iegulda straujā produkta attīstībā un tirgu iekarošanā, kas nozīmē, ka šobrīd izdevumi vēl pārsniedz ienākumus. 2019. gada apgrozījums vēl nav zināms.

Lielākā klientu bāze ir ASV, Zviedrijā un Apvienotajos Arābu Emirātos.

Uzņēmumā strādā 11 darbinieki.

 

Vērtējums: pārdomāta, brīnišķīga lietotne

Rūta Kanteruka, mūzikas skolotāja: “”Solfeg.io” lietotni neizmantoju kā vienīgo mācību lietotni, bet jebkurā gadījumā tā ir ļoti pārdomāta un brīnišķīga – bērniem ļoti patīk. Piemēram, lietotne piedāvā dziesmas, kuras var dziedāt tiešsaistē – ir iespējams dziesmai vienkārši dziedāt līdzi, ir iespējams izslēgt vokālu, visus instrumentus un to vietā ļaut instrumentus spēlēt bērniem. Ja dziesma ir par ātru, to var palēnināt. Rodas sava veida spēles elements, kas bērnus uzrunā. Otra lieta, kas man ļoti patīk, – ir iesaistīti visi skolēni. Ritma daļu var sist ar kociņiem, ar skanošiem žestiem vai vienkārši bungot pa galdu.

Saistītie raksti

Jāuzteic arī par to, ka viss saturs ir pielāgots bērniem. Piemēram, bērniem mūsdienās ļoti patīk reps. Ir grūti atrast repu, kura vārdi būtu piemēroti lietošanai skolā. Lietotnē tas ņemts vērā un visas dziesmas var droši atskaņot bērniem. Es pati vairāk izmantoju ārvalstu dziesmas, bet zinu, ka kolēģe Cēsīs ļoti izmanto arī latviešu tautasdziesmas. Varētu izstrādātājiem ieteikt iet vēl tālāk un piedāvāt visas pasaules tautasdziesmas.”

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.