Praktiski
Sadzīve

Kā izveidot veiksmīgu interneta veikalu: nepieļaut 8 “populārākās” kļūdas!0

Foto: Pexels

“Praktiskais latvietis”, AS “Latvijas Mediji”.

“Kas nepieciešams, lai izveidotu interneta veikalu? Vai jākārto kādi dokumenti? Kādi ir riski?” – jautā Verners K.

Darot pašam – lētāk

Izveidot interneta vietni, kur pārdot preces vai pakalpojumus, var divējādi. Var darīt paša spēkiem un var to uzticēt profesionāļiem. Uzņemoties e-veikala izveidi, visbiežāk tiek izmantotas gatavas platformas jeb rīki. Tam nevajag nedz algot programmētāju, nedz īpašas zināšanas, un nav nepieciešams arī liels finanšu ieguldījums. Mājaslapu un interneta veikalu izveides platformas Mozello.lv pārstāvis Kārlis Blūmentāls skaidro, ka, piemēram, Mozello gadījumā e-veikala izveidei nepieciešams dators ar interneta pieslēgumu, produktu apraksti un attēli, vairākas stundas laika (vēlams vairākas dienas) un nauda 10–20 eiro mēnesī. Protams, pirms ķeras pie e-veikala izveides, vispirms der izdomāt biznesa procesu – kas, ko, kā, kam pārdos un piegādās. “Ja nav pārliecības, ka pašam sanāks, ir pieejamas instrukcijas un vebināri latviešu valodā, kur soli pa solim tiek nodemonstrēta e-veikala veidošana. Tikai jānoskatās vai jāizlasa,” iedrošina Kārlis Blūmentāls.

Jāatrod labs partneris

Alternatīvs risinājums ir e-veikala izveidei algot speciālistus. Tādā gadījumā papildus minētajam vēl jārēķinās ar vismaz 2–3 tūkstošu eiro izmaksām, vēlāk arī mēneša maksu vietnes uzturēšanai, apkalpošanai. “Tāpat pēc iespējas precīzāk jāspēj definēt savas vajadzības un jāatrod labs partneris, kas būs gatavs ne vien izveidot, bet ilgtermiņā papildināt, uzlabot vietni. Šis bieži ir grūtākais, jo “lētās firmas” ne vienmēr uztaisa kvalitatīvi, bet, atrodot labu partneri, rezultāts tiešām būs labs,” uzsver Kārlis Blūmentāls un piebilst, ka jārēķinās arī ar papildu laiku, kas būs vajadzīgs, lai komunicētu ar izstrādātāju, izstāstītu savas vēlmes un pārbaudītu paveikto.

E-veikala izveidē būtiski, vai tirdzniecība paredzēta tikai Latvijā vai arī uz ārzemēm. No tā atkarīgs, vai vietnē vajadzēs vairākas valodas un vai būs jānodrošina iespēja pārdot un pieņemt maksājumus gan Latvijā, gan ārzemēs, kā arī citas funkcijas. Ne visas mājaslapu izveides platformas to nodrošina, tāpēc, pirms sāk veidot savu e-veikalu, der painteresēties, kādas iespējas vispār piedāvā konkrētais rīks un vai par kādu no funkcijām piemēro papildu maksu. Pasūtot interneta veikala izveidi speciālistiem, vēlme tirgoties vairākās valstīs obligāti jādara zināma izstrādātājam pirms projekta sākšanas, un tas parasti ietekmē arī izmaksas.

Veidojot e-veikalu jau gatavā platformā, jāiepazīstas ar lietošanas noteikumiem, distances līgumu un jāapstiprina sava piekrišana tiem. Līgums par pakalpojumu parasti jāslēdz arī tad, ja tiek līgta kāda aģentūra vai speciālists e-veikala izveidei.

Jāreģistrē darbība VID

Pirms sāk preču vai pakalpojumu tirdzniecību internetā, obligāti jāreģistrē saimnieciskā darbība. Ja tīmekļa vietnē tiek sniegti jebkādi maksas pakalpojumi, tā jāreģistrē Valsts ieņēmumu dienestā (VID) kā struktūrvienība. Gan fiziskas personas saimniecisko darbību, gan struktūrvienību iespējams reģistrēt Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.

Ir tikai viena noteikta izņēmuma situācija, kurā, pārdodot internetā paša rokām savāktās vai izaudzētās preces, struktūrvienību varētu arī nereģistrēt. Runa ir par personām, kuru ienākumi no piemājas saimniecībā izaudzētā un meža velšu vākšanas, nepārsniedz 3000 eiro gadā. Tādējādi, ja fiziskā persona tirgo tikai savā piemājas saimniecībā saražotu lauksaimniecības produkciju, tai ir tiesības nereģistrēt saimniecisko darbību, ja tās ienākumi no lauksaimnieciskās produkcijas pārdošanas nepārsniedz 3000 eiro gadā.

Ja papildus piemājas saimniecībā saražotās lauksaimniecības produkcijas pārdošanai gūst ienākumus, arī realizējot meža veltes, savvaļas ārstniecības augus, ziedus vai vīngliemežus, tad, nosakot 3000 eiro slieksni, līdz kuram atļauts nereģistrēties, jāņem vērā visi minētie ienākumu veidi. Lai noteiktu dienu, kad gada ienākumi sasniedz 3000 eiro, rakstveidā jāveic ienākumu uzskaite brīvi izraudzītā formā, summējot gūtos ienākumus.

8 biežākās kļūdas, veidojot e-veikalu:

• Slikts saturs: kļūdaini, haotiski teksti, teksta ir par daudz, nekvalitatīvi attēli.

• Nav automatizēts, uzticams process, piemēram, nevar samaksāt uzreiz ar karti, bet klientam tiek izsūtīts rēķins, kura apmaksa jāsagaida, tā padarot pirkšanas procesu par vairākām dienām ilgāku, vai vēl sliktāk – ar klientu vispirms sazinās menedžeris, un tikai tad ir skaidrs, vai prece pieejama un vai pirkums būs veiksmīgs.

• Nevar vai ir grūti atrast kontaktus, rekvizītus.

• Slikts klientu serviss: neatbild uz zvaniem, ilgi atbild uz e-pastiem u. tml.

• Nav sakārtotas juridiskās detaļas – trūkst distances līguma vai atteikuma tiesību.

• Neveiksmīgs dizains/krāsu salikums.

• Nav mārketinga stratēģijas – pārdevējs nav padomājis, kādos veidos uz e-veikalu radīs apmeklētāju plūsmu.

• Izraudzīts neveiksmīgs partneris e-veikala izstrādē.

Biežākās neveiksmes, izvēloties partneri

• E-veikala izstrādātājs lēni reaģē, pēc dažiem gadiem beidz eksistēt vai pieprasa augstu maksu par izmaiņām un labojumiem.

Saistītie raksti

• Tiek izstrādāts neveiksmīgs risinājums, ko nav iespējams uzlabot, jo neviens cits negrib šo darbu pārņemt.

• Notiek liela tirgus situācijas izmaiņa, kuras rezultātā izveidotais e-veikals ir novecojis vai neatbilst standartam.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.