Foto no Skajas Nevilas ģimenes krājuma

“Tie ir pilnīgi atkritumi, ko mums plastmasas maisiņā atsūta kopā ar žurnālu!” 10 gadus veca meitene ir sašutusi 8

Ilze Pētersone, “Mājas Viesis”, AS “Latvijas Mediji” 

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Izdevēju mārketinga triki, pievienojot bērnu ilustrētajiem žurnāliem plastmasas rotaļlietas, sadusmoja desmitgadīgo velsieti Skaju Nevili, un meitene sāka rīkoties. Ko viņai izdevās panākt?

Bezjēdzīgās “dāvanas”

“Tie ir pilnīgi atkritumi, ko mums plastmasas maisiņā atsūta kopā ar žurnālu! Ja jūs tās redzētu veikala rotaļlietu nodaļā, nekad nepirktu,” par izdevēju “bezmaksas” dāvanām pikti nosaka Skaja.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņa ir aizrautīga lasītāja un pastāvīgi saņem ilustrētus bērnu izdevumus. Viens no iecienītākajiem esot “Horrible Histories”, taču arī tam tāpat kā “Peppa Pig”, “LOL Dolls”, “My Little Pony”, “Mr Men” un citiem līdzīgiem vienmēr nāk līdzi kāda plastmasas manta.

Daudzas no tām Skaja raksturo par “bezjēdzīgām”, arī pildspalvu skeleta formā, ar kuru “nav iespējams rakstīt”, vai gumijas mēli, smadzenes, žurkas, kukaiņus un tamlīdzīgus štruntus, kas ātri vien saplīst.

“Tās ir izgatavotas Ķīnā, iesaiņotas plastmasā, liktas uz paletes, atkal iesaiņotas plastmasā un sūtītas pa visu pasauli,” uz milzīgo resursu patēriņu un vides ietekmi norāda Skaja. Lielākoties žurnāliem pievienotās rotaļlietas nav pārstrādājamas.

Kad kārtējo reizi meitenes rokās nonāca šāda “dāvana”, viņa tikai noteica “nu viss” un devās rakstīt vēstuli izdevējam, atceras Skajas tēvs Deivs.

Viņš strādā par pastnieku un ik dienas piegādā klientiem ne tikai bērnu, bet arī pieaugušo žurnālus, kas papildus iesaiņoti plastmasā un nereti papildināti ar kādām precēm.

Vai pirmā uzvara?

No izdevniecības “Kennedy Publishing” Skaja saņēma atbildi, ka uzņēmums “ļoti cenšas, lai padarītu savus žurnālus videi draudzīgus”, bet pievienotās plastmasas rotaļlietas esot svarīga izdevumu sastāvdaļa un nav paredzētas vienreizējai lietošanai.

Meitene neatlaidās un rakstīja vēl, ka vēlētos saņemt neiesaiņotus žurnālus bez rotaļlietām.

Uzsāktā cīņa vērsās plašumā – viņas vēstulei ar saviem parakstiem pievienojās ap trīs tūkstošiem domubiedru. Palīgā piesteidzās politiķi, kampaņa izskanējusi parlamentā.

“Šīs rotaļlietas tiek tirgotas bērniem, kuru nākotni ar savu vides politiku cenšamies aizsargāt, turklāt kampaņu sāka bērns, kas dzīvo Fērbornā, vietā, ko apdraud klimata pārmaiņas,” atzina viena no kampaņas atbalstītājām valdības ministre Eluneda Morgana.

Velsas valdība savos vides politikas plānos ir apņēmusies “pakāpeniski likvidēt nevajadzīgās vienreizējās lietošanas preces, īpaši plastmasu” un līdz 2050. gadam kļūt par bezatkritumu valsti, taču plastmasas viendienīši žurnālos viņu uzmanībai bija paslīdējuši garām.

Pirmā Skajas uzvara atnāca ar mazumtirgotāja “Waitrose” paziņojumu, ka nepārdos bērnu žurnālus ar vienreizlietojamām plastmasas rotaļlietām, tā iestājoties pret piesārņojumu.

Tirgotājs mudina izdevējus aizstāt “bezjēdzīgo plastmasu” ar ilgtspējīgām alternatīvām. Vai tikai ieteikumā neslēpjas kārtējā pieaugušo mārketinga triku iespēja?

Reklāma
Reklāma

Izmantota informācija no “www.bbc.com”