
Septembrī traktortehnikas vadītāju kategoriju skaitu samazinās no astoņām līdz četrām 0
Saeima ceturtdien, 12.aprīlī, apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz samazināt traktortehnikas vadītāju kategoriju skaitu, kā arī atbrīvot no pirmreizējās valsts tehniskās apskates uz 24 mēnešiem visu traktortehniku, ja reģistrācijas brīdī tehnikas motora darba ilgums neparedz 250 motostundas.
Izmaiņas likumā apvieno vairākas traktortehnikas kategorijas vienā kategorijā, tādējādi samazinot pašreizējo astoņu traktortehnikas kategoriju skaitu līdz četrām kategorijām.
Līdz ar izmaiņām traktortehnikas kategoriju grupējumā plānots arī mainīt traktortehnikas kategoriju nosaukumus, aizstājot burtus A, B, C, D, E, F, G, un H ar saīsinājumiem TR1, TR2, TR3, un TR4.
Tādējādi kategoriju nosaukumi nedublēsies ar autovadītāju kategorijām Latvijā un Eiropas Savienībā.
Traktortehnikas vadītāju kategorijas pēc traktortehnikas specifikācijas un to galvenā izmantojuma veida grupētas šādi:
– TR1 — traktori, lauksaimniecības pašgājējmašīnas, komunālās mašīnas, universālās pašgājējmašīnas, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas ar pilnu masu līdz 7500 kilogramiem,
– TR2 — visi traktori, lauksaimniecības pašgājējmašīnas, komunālās mašīnas, universālās pašgājējmašīnas, buldozeri, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas,
– TR3 — meža mašīnas, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas,
– TR4 — ceļu būves mašīnas, buldozeri, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas.
Turpmāk, tāpat kā līdz šim, saglabāsies traktortehnikas masas dalījums: TR1 traktortehnikas kategoriju un traktortehnikas vadītāju tiesības varēs iegūt no 16 gadiem traktortehnikai ar pilnu masu līdz 7500 kg, un no 17 gadiem – pārējai traktortehnikai.
Mainot traktortehnikas vadītāja apliecību un iegūstot jauno kategoriju bez papildu eksāmenu kārtošanas, paplašināsies kategorijas traktortehnikas grupa, tāpēc persona būs tiesīga vadīt plašāku traktortehnikas klāstu.
Līdzšinējā C un H kategorija – ekskavatori, pašgājējiekrāvēji un specializētās pašgājējmašīnas – tiks iekļauta visās kategorijās, jo šīs tehnikas izmantošana ir ļoti svarīga visās nozarēs.
D kategorija – lauksaimniecības pašgājējmašīnas- tiks iekļauta TR1 un TR2 kategorijā, jo traktorus un lauksaimniecības pašgājējmašīnas darbā izmanto pamatā vienas nozares pārstāvji – lauksaimnieki, savukārt E kategorija tiks iekļauta TR4 kategorijā, jo tās ir ceļubūves mašīnas.
Kā pēc grozījumu pieņemšanas norādīja Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs Ringolds Arnītis, izmaiņas atvieglos darbu lauku, meža un ceļubūves uzņēmējiem – mainot traktortehnikas vadītāja apliecību un iegūstot jauno kategoriju, būs plašāks traktortehnikas klāsts, ko vadītājs būs tiesīgs vadīt. Savukārt traktortehnikas vadītājiem samazināsies izmaksas, jo, apmainot vadītāja apliecību, tiks iegūtas arī jaunas kategorijas bez papildu eksāmena kārtošanas.
Likumprojekts attiecas uz traktortehnikas vadītāju apliecību īpašniekiem – 91 300; personām, kas gada laikā plāno iegūt un apmainīt traktortehnikas vadītāju apliecību, ap 10 000; Valsts tehniskās uzraudzības aģentūru; Valsts policiju.
Likumprojekts “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” stāsies spēkā šā gada 1.septembrī.