FOTO: Paula Čurkste/LETA
FOTO: Paula Čurkste/LETA
“Ryanair” lidmašīna RIX Rīgas lidostas teritorijā.

Pasažieru tiesības apdraudētas: Eiropas Savienība diskutē par lidojumu kompensāciju samazināšanu 0

Eiropas Savienības valstis apspriež izmaiņas gaisa pasažieru tiesību regulējumā, kas varētu būtiski samazināt iespēju saņemt kompensāciju par reisu atcelšanu un kavējumiem, brīdina patērētāju aizstāvības organizācijas.

Reklāma
Reklāma
Ārsti brīdina: iecienītos un par veselīgiem uzskatītos produktos ir viela, kas var veicināt resnās zarnas vēzi. Kuri tie ir?
“Ne pirksts nav pakustināts.” Vēsturiskā restorāna “Sēnīte” atjaunošanai vāc līdzekļus, bet sabiedrība to vērtē ļoti pretrunīgi
Kokteilis
3 vislaimīgākās zodiaka zīmju savienības – viņi sader kā cimds ar rociņu
Lasīt citas ziņas

Pašreizējie noteikumi paredz, ka aviokompānijām, kas darbojas ES, ir jāizmaksā kompensācija pasažieriem par reisu atcelšanu, vairāk nekā trīs stundu kavējumiem vai pārdošanu pāri kapacitātei. Kompensācijas apmērs svārstās no 250 līdz 600 eiro, atkarībā no lidojuma attāluma, izņemot gadījumus, kad ir “ārkārtēji apstākļi”, piemēram, slikti laikapstākļi.

Pasažieriem ir arī tiesības uz bezmaksas pārlidojumu līdz galamērķim vai atmaksu, ja viņi atsakās no ceļojuma traucējumu dēļ, vēsta “Dutch News“.

CITI ŠOBRĪD LASA

Saskaņā ar kompensāciju pieprasīšanas uzņēmuma “Skycop” datiem, kas palīdz ceļotājiem saņemt atlīdzību par aviopārvadājumu problēmām, 2024. gadā gandrīz 218 000 lidojumu no ES, EEZ un Lielbritānijas kavējās vairāk nekā trīs stundas vai tika atcelti – tas ir aptuveni 1,5 % no visiem reisiem.

Nīderlande bija otra sliktākā valsts aiz Luksemburgas, ar rādītāju 2,7 %.

Pašreizējie kompensācijas noteikumi ir spēkā kopš 2005. gada. 2013. gadā Eiropas Komisija ierosināja precizēt vairākus aspektus, tostarp “ārkārtēju apstākļu” definīciju. Tomēr dalībvalstīm neizdevās vienoties par kopīgu nostāju ar Eiropas Parlamentu, un priekšlikums vairāk nekā 10 gadus palika iesaldēts.

2025. gada sākumā Polija, kas šobrīd pilda ES Padomes prezidējošās valsts funkcijas, atkal aktualizēja šo jautājumu.

Stīvens Bergers, BEUC (Eiropas Patērētāju organizācijas) patērētāju tiesību vadītājs, sacīja “Dutch News”: “Ir vairāk nekā 200 lietu Eiropas Savienības Tiesā, kas saistītas ar šī regulējuma piemērošanu. Tāpēc būtu pozitīvi padarīt noteikumus skaidrākus un pastiprināt patērētāju iespējas īstenot savas tiesības.”

Tomēr tas, ko ES valstis pašlaik apspriež, pēc viņa teiktā, “nozīmē atteikšanos no daudzām pašreizējām tiesībām”.

Viens no vispretrunīgākajiem priekšlikumiem ir palielināt kavējuma slieksni līdz piecām vai deviņām stundām, atkarībā no lidojuma attāluma.

A4E (“Airlines for Europe”) – Briselē bāzēta nozari pārstāvoša organizācija, kurā ietilpst tādi pārvadātāji kā “Air France-KLM”, “Lufthansa”, “EasyJet” un “Ryanair” – jau ilgstoši lobē šādas izmaiņas.

Reklāma
Reklāma

Organizācija norādīja: “Kad rodas problēmas, laiku aizņem atrast rezerves lidmašīnu vai apkalpi. Palielinot kavējumu robežas, aviokompānijām būs iespēja atrast risinājumu, lai atjaunotu lidojumu grafiku un nogādātu pasažierus galamērķī.”

Taču BEUC, kurā ietilpst arī Nīderlandes Patērētāju asociācija, apgalvo, ka saskaņā ar jaunajiem noteikumiem 85 % pasažieru zaudētu tiesības uz kompensāciju.

Avoti “Dutch News” atklājuši, ka Nīderlandes valdība atbalsta piecu stundu slieksni, lai gan gala pozīcija vēl tiek saskaņota.

Ārkārtēji apstākļi

Vēl viens strīdīgs jautājums ir iespējamais ārkārtējo apstākļu saraksts, kas atbrīvotu aviokompānijas no kompensāciju izmaksas.

BEUC uzskata, ka šim sarakstam būtu jāatspoguļo ES Tiesas jau pieņemtie spriedumi, taču “šobrīd padomē apspriestais priekšlikums būtiski atšķiras no šīs judikatūras,” norādīts organizācijas vēstulē.

Piemēram, tiesa ir lēmusi, ka aviokompānijas darbinieku streiki nav ārkārtēji apstākļi, ja tie saistīti ar iekšējām uzņēmuma problēmām. Saskaņā ar jauno priekšlikumu šādi streiki vairs netiktu uzskatīti par kompensāciju pamatu.

Tāpat priekšlikums paredz atcelt kompensāciju tiem ceļotājiem, kuri nolemj atteikties no ceļojuma, piemēram, ja viņi jau ir nokavējuši svarīgu tikšanos, un izvēlas atmaksu, nevis pārlidojumu.

Kompensācijas griesti

Vēl viena strīdīga tēma ir iespējamie kompensāciju griesti, ja pasažieri paši iegādājas alternatīvu transportu pēc trīs stundu kavējuma, bet aviokompānija nepiedāvā pārlidojumu, norādīja Bergers.

Tāpat saglabāsies tā dēvētās “no-show” klauzulas, saskaņā ar kurām tiek anulēts atpakaļceļa reiss, ja pasažieris nav izmantojis sākotnējo lidojumu. Šādas klauzulas jau atzītas par netaisnīgām Vācijas, Austrijas un Spānijas augstākajās tiesās.

BEUC, Eiropas Pasažieru federācija un citas organizācijas nosūtījušas vēstuli ES vēstniekiem, aicinot nodrošināt, ka jebkādas izmaiņas nostiprina pasažieru tiesības, nevis tās ierobežo.

A4E, savukārt, uzskata, ka galvenā uzmanība jāpievērš traucējumu ietekmes mazināšanai un lidojumu grafika atjaunošanai pasažieru interesēs.

Rokas bagāža

Eiropas Parlaments šobrīd apsver arī atsevišķu priekšlikumu par rokas bagāžas izmaksām.

ES Tiesa ir lēmusi, ka rokas bagāža ir būtiska ceļojuma sastāvdaļa un par to nedrīkst iekasēt papildu maksu, taču daudzas aviokompānijas joprojām pieprasa samaksu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.