Rīgas lidosta.
Rīgas lidosta.
Foto: Zane Bitere/LETA

Pieaug tādu cilvēku skaits, kuri agresīvas uzvedības vai reibuma dēļ netiek ielaisti lidmašīnā. Tam var būt dažādas sekas 12

Pieaug aviopasažieru skaits, kuriem agresīvas uzvedības dēļ atsaka lidojumu, aģentūrai LETA pavēstīja Civilās aviācijas aģentūras (CAA) pārstāvji.

Reklāma
Reklāma
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
Kokteilis
15 saderīgākie zodiaka zīmju pāri: viņiem ir pa spēkam radīt ideālu ģimeni 8
Uz gājēju pārejas gandrīz uzbrauc Valsts prezidentam
Lasīt citas ziņas

CAA pārstāvji informē, ka 2023.gadā agresīvas uzvedības vai pārmērīga alkohola reibuma dēļ lidojums tika pārtraukts 455 pasažieriem, kamēr, piemēram, 2019.gadā, pārvadājot lielāku skaitu pasažieru nekā 2023.gadā, lidojums tika atteikts 373 pasažieriem.

Vienlaikus šogad janvārī 39 pasažieriem plānotais lidojums tika pārtraukts lidostas teritorijā
CITI ŠOBRĪD LASA

saistībā ar agresīvu uzvedību vai atrašanos pārmērīga alkohola reibumā.

Tāpat aģentūrā norāda, ka pasažierim var tikt piemērots administratīvais sods un 2024.gadā administratīvais sods par agresīvu rīcību gaisa kuģī vai lidostas teritorijā piemērots septiņām personām, kamēr pērn visa gada laikā – 78 personām. Savukārt 2020.gadā administratīvais sods tika piemērots 60, bet 2021.gadā – 76 personas.

Pēc CAA minētā, arvien biežāk pasažieri kļūst agresīvi lidojuma laikā, piemēram, Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” janvārī izpildīto reisu laikā tādas bija 50 personas, savukārt pērn – 611 personas, kamēr 2019.gadā tika konstatēts 191 gadījums, kad pasažieris uzvedies agresīvi lidojuma laikā.

Aviokompānijām ir tiesības noteikt arī ierobežojumu uz laiku vai uz mūžu izmantot lidsabiedrības pakalpojumus

pasažieriem, kuri ar savu rīcību ir radījuši apdraudējumu gaisa kuģu lidojuma drošumam. Pērn “airBaltic” tādu noteica septiņiem pasažieriem, bet 2022.gadā – 15 pasažieriem.

Tāpat pasažieri pēc ierašanās galamērķī var tikt nodoti tiesībsargājošām iestādēm turpmāko procesuālo darbību veikšanai. CAA atgādina, ka praksē ir gadījumi, kad agresīvam pasažierim atbilstoši galamērķa valsts likumiem tiek piemērots arī cietumsods.

CAA arī norāda, ka agresīvas uzvedības gadījumā pasažieriem nav tiesību uz kompensāciju par atteiktu vai nokavētu lidojumu.

Aģentūrā skaidro, ka civilās aviācijas jomā pret agresīviem pasažieriem ir noteikta “nulles” tolerance. Pasažieri visbiežāk rada bīstamas situācijas ar pārmērīgu alkohola lietošanu pirms vai lidojuma laikā, piemēram, lidmašīnā pēc alkohola lietošanas uzvedas agresīvi pret apkalpi un citiem pasažieriem. Nereti alkohols tiek sajaukts ar dažādām citām apreibinošām vielām.

Gaisa kuģu lidojuma drošumu pasažieri ietekmē, neievērojot apkalpojošā personāla instrukcijas, piemēram, smēķējot. Tāpat pasažieri mēdz būt agresīvi pret citiem kā verbāli, tā fiziski. Nereti alkohola reibumā esošie pasažieri būtiski traucē apkalpojošā personāla tiešo pienākumu izpildi, kā arī pasažieri var apdraudēt sevi un citus pasažierus ārkārtas situācijās, piemēram, kad tiek veikta lidmašīnas evakuācija.

CAA atgādina, ka l

idmašīnā esošais skābeklis ir retināts, tas ir līdzvērtīgs gaisam, ko cilvēks elpo, atrodoties kalnos 1500 līdz 2500 metru augstumā. Attiecīgi arī alkohola lietošana iedarbojas citādāk

nekā parastos apstākļos uz zemes – pasažieris lidojuma laikā apreibst ātrāk un spēcīgāk.

Reklāma
Reklāma

Drošība aviācijas nozarē ir prioritāte un CAA aicina pasažierus nopietni pārdomāt savu rīcību pirms lidojuma un lidojuma laikā, atsakoties no pārmērīgas alkohola lietošanas un darbībām, kas var kaitēt savai un citu cilvēku drošībai.

CAA darbības mērķis ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, veicot civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzību, kā arī uzraugot gaisa kuģu radītā piesārņojuma atbilstību vides aizsardzības prasībām.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.