No kreisās puses: vecais merķējums, no labās – jaunais marķējums
No kreisās puses: vecais merķējums, no labās – jaunais marķējums
Energomarķējuma vizualizācija

PTAC aicina pievērsties energomarķējumam 0

Zigfrīds Dzedulis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
ASV izsludina ārkārtas stāvokli pirms Saules aptumsuma – paredz cilvēku masu bojāeju 12
Lasīt citas ziņas

No šī gada 1. marta Latvijā ledusskapjiem un saldētavām, veļas mazgājamām mašīnām un žāvētājiem, trauku mazgājamām mašīnām, televizoriem un elektroniskajiem displejiem, apgaismojuma spuldzēm tiks ieviests jauns marķējums. Elektroprecēm, kuras būs nopērkamas tirdzniecības centros un interneta veikalos, jābūt jaunam vienotam marķējumam.

Tas nomainīs līdz šim pazīstamo “A+” marķēšanu, kas, iegādājoties ledusskapi, veļas mazgājamo mašīnu vai citu elektroierīci, pircējiem palīdzēja izvēlēties elektropreci ar mazāku elektrības patēriņu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Citām sadzīves elektroprecēm, piemēram, gaisa kondicionētājiem, veļas žāvētājiem, putekļu sūcējiem, ūdens sildītājiem jauno marķējumu paredzēts ieviest nākamgad. Jaunajā marķējumā visām ar elektrību darbināmām ierīcēm izmantos alfabēta burtu A, B, C, D, E, F, G skalu, atsakoties no līdz šim izmantotajām “+” zīmēm. Cita marķējuma ieviešana komersantiem uzliek jaunus pienākumus.

Jautāta, vai līdz šim komersanti bijuši pietiekami apzinīgi, ieviešot pašlaik spēkā esošo energomarķējumu pircējiem piedāvātajām elektroprecēm, Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa atbild, ka diemžēl arī līdz šim šo pienākumu daļa komersantu pildījuši pa roku galam.

Tāpēc ir dibinātas bažas, vai nepilna pusotra mēneša laikā līdz 1. martam komersanti pagūs to, ko nav izdarījuši līdz šim. Sevišķi kliedzošu nolaidību PTAC atklājis interneta veikalos, kuros pārdod ledusskapjus, televizorus, veļasmašīnas un trauku mazgājamās mašīnas. “Diemžēl teju 99% komersantu, interneta veikalos tirgojot sadzīves tehniku, arī līdz šim savās mājas lapās nav norādījuši vai nepilnīgi norāda energomarķējumu, kā arī neizvieto datu lapu, kas ir obligāta un svarīga uzziņa ikvienam pircējam,” atklāj PTAC vadītāja.

Trīs no simta…

Jau 2018. gadā, pārbaudot vairāk nekā simt interneta veikalus, PTAC atklāja, ka lielai daļai elektropreču marķējuma nav vispār vai arī tas ir izvietots tā, ka grūti uztverams pircējiem. Savukārt produkta datu lapas atrodamas vien dažu komersantu interneta veikalos. B. Vītoliņu pārsteidz tas, ka sniegt pilnu un visaptverošu konkrētās preces aprakstu ir preču piegādātāja uzdevums, savukārt komersantam tas būtu jāievieto savā mājas lapā.

Pēc PTAC uzaicinājuma novērst šos trūkumus, izvietojot atbilstošu informāciju ar energomarķējumu un datu lapām, no pārbaudītā komersantu simtnieka 53 uzņēmēji lūdza termiņa pagarinājumu, 14 izvēlējās slēgt tīmekļa vietnes, pārbaužu laikā četriem interneta veikaliem nomainījās īpašnieki, divi uzņēmēji izbeidza saimniecisko darbību, bet seši pārtrauca sadzīves tehnikas tirdzniecību. Un tikai trīs komersanti no pieminētā simta izpildīja PTAC prasības, tādējādi apliecinot, ka tās nav neizpildāmas, ja vien ir vēlēšanās.

Reklāma
Reklāma

Vispirms atgādināt un izskaidrot

Uz jautājumu, kas plānots turpmāk, lai izskaustu interneta veikalos atklātos trūkumus, Baiba Vītoliņa atbild, ka PTAC vispirms centīsies atgādināt uzņēmējiem nepieciešamību norādīt pircējiem izsmeļošu informāciju par viņu piedāvātajām precēm. Kopš pagājušā gada oktobra Ekonomikas ministrija un PTAC uzsākuši jaunā elektromarķējuma ieviešanas reklāmas kampaņu.

Kampaņas “Pērc gudri – netērē lieki!” ietvaros vietnē “percgudri.lv” PTAC ir izstrādājis rīku, kurš palīdz pircējiem vieglāk noskaidrot, kura elektroierīce būs taupīgāka 10 gadu laikā. Viņasprāt, būtu lieliski, ja interneta veikalu tirgotāji izvietotu šo rīku arī savās vietnēs tā, lai patērētāji varētu viegli un saprotami uzzināt konkrētās sadzīves tehnikas izdevumus, to izmantojot ikdienā, kas savukārt mudinātu viņus izvēlēties energoefektīvākos produktus. Par pārkāpumiem interneta veikalu tirdzniecībā PTAC jau paguvis ierosināt vairākas administratīvās lietas.

Bija apnicis saņemt vēstules

“NeoShop.lv” ir viens no trim pieminētajiem interneta veikaliem, kam izdevies sakārtot interneta vietni tā, lai tā būtu draudzīga pircējiem. “NeoShop.lv” pārstāvis Jurijs Voroncovs atzīst, ka interneta vietni sakārtojuši tāpēc, ka apnicis saņemt vēstules ar aizrādījumiem un atgādinājumiem no PTAC.

Kā stāsta uzņēmējs, apzinot visas tās preces, kurām energomarķējums nepieciešams, vissarežģītākā bijusi informācijas iegūšana no šo preču ražotājiem. Diemžēl ne visu sadzīves tehnikas ražotāju mājas lapās šī informācija ir pieejama un ir pilnīga. Kad tas beidzot izdevies, pārējais neesot bijis nemaz tik sarežģīti, to, pieaicinot prasmīgu pro­grammētāju, varot izdarīt pat vienas dienas laikā.

Viņaprāt, ja klientam ir šī informācija, tādējādi iespēja izvēlēties sev vispiemērotāko preci, tad viņš būs apmierināts ar savu pirkumu. Iznākumā ieguvums būs arī interneta veikalam – mazāk vēstuļu e-pastā ar jautājumiem, mazāk neapmierināto pircēju. Toties vairāk tādu, kuri gribēs atgriezties šajā veikalā vēlreiz.